  • Data: 2009-11-22 19:02:42
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 22 Nov 2009 19:49:26 +0100 na fali pl.misc.elektronika
    stacja Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl> nadala:

    > Zastosowanie superreakcji miało na celu właśnie wyeliminowanie
    > konieczności ciągłej regulacji sprzężenia zwrotnego. Detektor
    > superreakcyjny wcale nie ma lepszej czułości od detektora reakcyjnego
    > ustawionego na krawędzi wzbudzenia. Problem w tym, że tak wyregulowany
    > reakcyjniak zmieniał się w klasyczny nadajnik od samego chuchnięcia na
    > kondensator reakcyjny ;-) i wtedy to dopiero siał w eter :-) Ideą

    Tyle, że często nie ma potrzeby pracy na samej granicy wzbudzenia
    reakcji, a w dobrze zaprojektowanym układzie punkt generacji jest mało
    zależny od miejsca strojenia. Tu już jest wewsniejszy regulowany
    wzmacniacz w.cz. na selektodzie, której impedancja wewnętrzna zmienia
    się, zmieniając tłumienie obwodu reakcyjnego.

> [...]
    > wygaszaniu detektor oscylował wokół punktu optymalnego sprzężenia
    > zmieniając się cyklicznie to w generator, to w typowy odbiornik o
    > bezpośrednim wzmocnieniu bez reakcji. Gdzieś między tymi punktami na
    > krótką chwilę stawał się autodyną z optymalnym sprzężeniem zwrotnym.
    > Układy z wygaszaniem obcym były nawet łatwiejsze w uruchomieniu i
    > stabilniejsze od układów z wygaszaniem własnym, tyle że były bardziej
    > skomplikowane, większe i droższe bo wymagały dodatkowego generatora
    > częstotliwości wygaszania. Miały też trochę mniejszą czułość od układów

    I w praktyce oznaczało to, że wady przeważały nad zaletami. Radio
    reakcyjne miało być proste i tanie, inaczej lepiej zainwestować w supera.

    > Co do wzmacniacza w.cz. (czemu pentodowy ?) to w układach
    > superreakcyjnych pełnił on co najmniej trzy zadania. Po pierwsze (często
    > najmniej istotne) zapewniał wzmocnienie sygnału odbieranego. Po drugie:
    > ograniczał przenikanie sygnałów zakłócających z detektora do anteny i po
    > ostatnie: zmniejszał wpływ parametrów anteny na punkt pracy detektora
    > superreakcyjnego (w prostych układach z anteną sprzężoną pojemnościowo z
    > obwodem LC detektora samo zbliżenie ręki do anteny często powodowało
    > całkowite zerwanie drgań detektora).

    A o tym już wspominałem. Dodatkowo reguklacja czułości.

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator