    From: Shreek <p...@M...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [press]Rekordowy mandat w Szwajcarii
    Date: Sat, 09 Jan 2010 09:38:38 +0100

    Coś mi się wydaje, że coraz więcej wątków na tej i innych grupach
    dyskusyjnych to niekończące się flejmy.

    Pewnie pokolenie takie dorwało się do klawiatury, wychowane bezstresowo
    w przekonaniu, że jedyna racja to "moja" racja.
    Uskuteczniacie prymitywną strategię łapania się za języki aby udowodnić
    "swoją" a nie ogólną rację.
    Jeśli problem karania byłby łatwy do rozstrzygnięcia to pewnie wszędzie
    system kar byłby identyczny.

    Nie porównujcie "bogacza" i "biedaka" w świetle prawa. Od dawna wiadomo,
    że bogaci są wobec prawa w innej sytuacji niż biedni.
    To chyba, nie nowość, że bogaty znacznie łatwiej może się wywynąć od
    kary - dobry adwokat itp. Przekraczanie przespisów? - cóż to jest
    kilkaset złotych...

    Osobiście nie będę ukrywać i zasłaniać się wielką ideologią ale często
    przed złamaniem przepisów powstrzymuje mnie nie tylko świadomość, że
    mogę wyrządzić szkodę sobie i innym ale też świadomość kary. Nie stać
    mnie na dokładanie do podróży kilkuset złotych na mandat tylko dla tego,
    że chcę dojechać godzinę szybciej. Bogaty - czemu nie, spieszy się to i
    koszta wkalkuluje - może się opłaci nawet bo będąc gdzieś wcześniej
    zarobi więcej niż straci na mandatach.

    Kara więzienia. Może i część meneli chętnie na zimę idzie do więzienia -
    ciepło, jedzenie... Przeciętny człowiek - trafia do więzienia i jest
    nagle oderwany od normalności, nie tylko jest pozbawiony wolności ale
    nie potrafi się odnaleźć w tej sytuacji, często ulega demoralizacji.
    Bogacz - nie oszukujmy się, pewnie z kary więzienia zadowolony nie
    będzie ale i z reguły szybciej się wywynie a i warunki zapewni sobie
    lepsze...

    Pewnie, można napisać - zazdrościsz bogatym to jaki problem zarób
    pieniądze i też dołącz do ich grona.
    Tyle, że jest to zwykły komunał. Wiele fortun nie wzięło się ani z
    wykształcenia ani z ciężkiej pracy jednego człowieka i tego są chyba
    wszyscy świadomi.

    Nie ma więc sensu większego dyskutować nad filozofią kary. Niestety mamy
    dwa sprzeczne do spełnienia warunki:
    - wszyscy są równi wobec prawa
    - kara musi być dotkliwa

    --