  • Data: 2017-03-13 08:47:17
    Temat: Re: potrącenie na pasach. art. 14.
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-03-12 o 23:00, Budzik pisze:
    > Użytkownik Liwiusz l...@b...tego.poczta.onet.pl ...

    > Mnie uczono, ze pieszy ma pierwszenstwo na przejsciu
    > A nie przed nim czy obok niego.

    Tak samo jak samochód jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu, ma
    pierwszeństwo na skrzyżowaniu, a nie przed nim.

    > Uczono mnie tez ze nie wolno mu wchodzic bezposrednio przed najdezdzajacy
    > pojazd.
    > Cos sie zmieniło w tej kwestii?

    Pomijając fakt, że zapis ten jest niezgodny z konwencją wiedeńską, zatem
    nie obowiązujący, to mimo to nie zmienia to faktu, że pieszy ma
    pierwszeństwo. To znaczy - pieszy być może dostanie mandat za wejście,
    ale winnym wypadku będzie kierowca samochodu.

    To tak jak z pojazdem uprzywilejowanym - trzeba ustąpić miejsca, ale nie
    oznacza to zmiany zasad pierwszeństwa i w razie zderzenia patrzy się na
    przepisy ogólne (sprawdzić, czy nie Szydło, bo wówczas można dojść do
    absurdalnych zarzutów "wymuszenia pierwszeństwa na pojeździe
    uprzywilejowanym").

    --
    Liwiusz