  • 21. Data: 2014-10-07 22:17:22
    Temat: Re: poszukiwane grzałki na kaptonie...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Skoro tam nie ma, to po co ty chcesz dawać rezystory na kapton?

    No a przepraszam, jak sobie wyobrażasz zrobienie grzałki inaczej ?
    Inaczej to przecież musi być dokładnie to samo, co w tej firmie którą
    wymieniłem. Czyli jakiś tam specjalny materiał, nie wiem z czego , bo
    nie wnikałem.

    Tego firmy robiące elastyczne PCB nie zrobią.

    > Chodziło mi o zapytanie do firmy robiącej PCB, a nie gotowe grzałki, bo
    > z góry założyłeś, że to się nie będzie opłacało.

    no dobra, nie ważne.
    Dziś mi odpisali, że wkrótce odpiszą :)

    Zobaczymy.

  • 22. Data: 2014-10-07 22:36:36
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 07.10.2014 22:17, sundayman wrote:

    > No a przepraszam, jak sobie wyobrażasz zrobienie grzałki inaczej ?

    Cienka miedziana ścieżka ułożona w możliwie długiego węża. Przy
    temperaturze grzałki < 50oC nie powinno być z tym żadnych problemów.

    > Czyli jakiś tam specjalny materiał, nie wiem z czego , bo
    > nie wnikałem.

    Odpowiem ci Laskowikiem: Ja wiem co tam jest! Tam nic nie ma!

    > Tego firmy robiące elastyczne PCB nie zrobią.

    A teraz ślepym koniem przed Wielką Pardubicką: nie widzę przeszkód.

  • 23. Data: 2014-10-07 23:41:09
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Cienka miedziana ścieżka ułożona w możliwie długiego węża. Przy
    > temperaturze grzałki < 50oC nie powinno być z tym żadnych problemów.

    no jestem ciekaw, jak sobie wyobrażasz na powierzchni 6mm x 150mm zrobić
    w ten sposób grzałkę o mocy 4-5W.

    Rezystancja ścieżki musiałaby wynosić ok. 33 omy.
    Przelicz sobie jak cienka i długa musiałaby być ścieżka;

    Ścieżka 10 mils musi mieć ok. 20 metrów, żeby mieć taką rezystację.
    Czyli mając do dyspozycji 15 cm trzeba by zrobić ok. 133 równoległe ścieżki.

    Jeżeli dodamy odstęp międzyścieżkowy drugie 10 mils, to w sumie potrzeba
    66 mm szerokości. Jedyne 10x więcej, niż jest do dyspozycji.

  • 24. Data: 2014-10-07 23:54:19
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Rezystancja ścieżki musiałaby wynosić ok. 33 omy.

    Oczywiście, dla zasilania 12V DC, bo o takie chodzi.

  • 25. Data: 2014-10-07 23:58:18
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    P=U2/R. Jak nie możesz zmienić R to zmień U. Prawda że proste.

  • 26. Data: 2014-10-08 10:10:08
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 2014-10-07 23:41, sundayman pisze:

> [...]
    >
    > Jeżeli dodamy odstęp międzyścieżkowy drugie 10 mils, to w sumie potrzeba
    > 66 mm szerokości. Jedyne 10x więcej, niż jest do dyspozycji.

    Ścieżki można dać 6milsów (+6 odstęp), co daje jakieś 20 ścieżek obok
    siebie na szerokości 6mm. Przy długości 150mm, masz 3m ścieżek po jednej
    stronie PCB. Jeśli miedź ma grubość 18um (przykład z tej strony
    https://www.coolcomponents.co.uk/flexpcb-single-side
    d.html), to
    rezystancja wychodzi 19 omów
    (http://circuitcalculator.com/wordpress/2006/01/24/t
    race-resistance-calculator),
    a przy obwodzie dwustronnym wyjdzie 38 omów.

    Jedyne co pozostaje to porównać cenę gotowej grzałki z tą zamówioną w
    płytkarni.

  • 27. Data: 2014-11-13 19:07:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zachariasz Dorożyński wrote:

    > Widzę że nie masz zielonego pojęcia o materiałach.
    > Co niby chciałbyś zrobić sprayem z miedzią? Grzałkę?
    > Bzdura totalna. Ja daję możliwe do zrobienia recepty.
    > Laminat ze stopem oporowym

    Ale po co laminat ze stopem oporowym, skoro grzałkę można zrobić ze
    zwykłego? Typowy laminat ma oporność 500 mikroomów na kwadrat, więc
    po policzeniu wymaganej mocy można sobie oszacować liczbę kwadratów,
    a z tego zrobić projekt stosownej ścieżki... Podcinasz/wytrawiasz
    na laminacie szczelinę równoległą do krawędzi i długości mniejszej
    niż krawędź, z drugiej strony niżej robisz to samo, operacje powtarzać
    do uzyskania potrzebnego efektu. Wynikowa sprężynka to nasza grzałka.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 28. Data: 2014-11-13 19:16:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Napisałem, że stosuję grzałki rezystorowe. Ale są dość kłopotliwe -
    > wymagają wykonania PCB z cienkiego laminatu, a potem położenia 800 szt.
    > rezystorów ( tyle na 20 kpl. grzałek).
    >
    > Gotowiec byłby z pewnością wygodniejszy.

    No to se zrób! :-)))
    1 om laminatowej grzały to 2000 kwadratów, czyli np. ścieżka
    szerokości 1mm i długości 2m. Z łatwością Ci to wlezie na płytkę
    w postaci bardzo powtarzalnego zawijasa. Stosownie do potrzeb
    zrobisz sobie ułamek oma lub kilka omów. Wiem, że "specjalizujesz
    się w MCU", ale zakładam, że przy założeniu znajomości napięcia
    zasilania grzałki i jej mocy wyznaczenie jej oporności nie wykracza
    poza Twoje umiejętności?

    A niby po co te oporniki? :-]

    Pozdrawiam, Piotr

  • 29. Data: 2014-11-13 21:32:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > się w MCU", ale zakładam, że przy założeniu znajomości napięcia
    > zasilania grzałki i jej mocy wyznaczenie jej oporności nie wykracza

    No tak, tylko problemem jest rozmiar. Wspomniałem, że moje "oryginalne"
    rezystorowe grzałeczki mają rozmiar 7x40mm i 7x80mm. W komplecie są 2
    mniejsze i jedna większa. Razem dają one moc około 4.5W

    No i zaczynają się schody - np. w prototypy.com nie zrobią ścieżki
    poniżej 10mils, i niestety się nie mieści (może na 2 stronnej pcb, nie
    pamiętam liczyłem). Ale jeszcze raz policzę, może się uda.

    A do czego ; już pisałem - to są grzałki do podgrzewania wyświetlacza
    LCD w niskich temperaturach.

  • 30. Data: 2014-11-14 17:10:57
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > No tak, tylko problemem jest rozmiar. Wspomniałem, że moje "oryginalne"
    > rezystorowe grzałeczki mają rozmiar 7x40mm i 7x80mm. W komplecie są 2
    > mniejsze i jedna większa. Razem dają one moc około 4.5W

    Nie widziałem Twojego wyświetlacza, więc gdybam, ale czy nie
    wystarczy jedna większa grzałka o rozmiarze wyświetlacza
    umieszczona pod wyświetlaczem? Wtedy ograniczenia wielkości
    są znacznie mniejsze.

    Po drugie, grzejesz prądem, a nie napięciem: P = R*I^2.
    Mając narzucone wymiarami maksymalne R możesz dodać proste
    impulsowe źródło prądowe i sobie ustalić takie I, jak Ci się
    żywnie podoba. Zmieści się?

    Pozdrawiam, Piotr