  • Data: 2015-12-12 15:52:07
    Temat: Re: postarzanie nie poplaca
    Od: Waldek Hebisch <h...@a...uni.wroc.pl> szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Sat, 12 Dec 2015 00:20:01 +0000 (UTC), Waldek Hebisch napisa?(a):

    > Jasna sprawa. Nie jestem w stanie ocenic, ale wiem ze XXX dobre
    > produkty robi.

    > Nie rozumiem ... dobry produkt musi byc 2x drozszy ? Chyba nie, skoro
    > pisales o majej roznicy kosztow produkcji.
    >
    > Budowanie marki kosztuje tyle co produkcja ? Byc moze.

    To caly mechanizm rynkowy:
    - cena musi byc troche wyzsza zeby klient uwierzyl ze lepsze
    - koszt tez daje wysza cene
    - sklepy maja swoja polityke cenowa i przesuna produkt do
    innej kategorii, podbijajac cene
    - ze wzrostem ceny spada obrot, wiec koszty niepowtarzalne
    (projekt, oprzyrzadowanie) mocniej wchodza w cene
    - producent ponosi koszty dzis, a efekt malej trwalosci widac
    dopiero za 3-5 lat. Zlotowka dzis jest warta rzedu 2 zl za
    5 lat, wiec producent kompensuje to sobie wyzsza marza

    Cos wyzej moglem przekrecic albo zapominiec (czytalem to iles
    lat temu), ale laczny efekt jest taki ze rownowaga ustala sie
    dopiero jak cena jest ok. dwa razy wyzsza. Niektore mechanizmy
    mogly sie zmienic, np. jak to czytalem to zakupy wysylkowe
    byly rzadkoscia. Ale mysle ze wiekszosc dziala.

    Moze jeszcze konkretny przyklad: jak wybierano miedzy
    FireWire a USB to szacowano ze koszt dodania FireWire
    to ok. 10 centow, zas koszt USB to ok. 1 centa. Przy
    cenie plyty glownej rzedu 100 dolarow moglbys myslec
    ze 10 centow jest pomijalne. Ale producenci zgodnie
    stwierdzili ze to za drogo i wybrali USB. Przy tym
    wyszlo ze 1 cent mozna bylo "podarowac" z marzy,
    liczac ze to skompensuje wyzsza sprzedarz. 10 centow
    bylo za duzo zeby to "darowac", a przy wyzej cenie
    np. przegrywlo sie przetagi i obrot spadal.

    > Tylko wracamy do poczatku - ile kosztuje mniejsze ciecie kosztow, tak,
    > zeby jakosc nie cierpiala az tak bardzo.
    >
    > Choc gdzies tam jest drugie dno i pytanie - ile kosztuje
    > niepostarzenie produktu.

    No, malutkie oszczednosci/straty zwykle sa wzmacniane przez
    mechanizmy rynku. Wiec firmy ktore nie tna kosztow przegrywaja.
    Nawet jak na pierwszy rzut oka firma moglaby na cos wydac
    pieniadze (bo je ma) to analitycy gieldowi wylicza ze sie
    jej pogorszyly wskazniki i kurs akcji spadnie. No a wtedy
    zarzad musi przekonac akcjonariuszy ze wydatek sie oplaci,
    jak nie to akcjonariusze zmienia zarzad.

    --
    Waldek Hebisch