-
Data: 2012-02-25 20:37:48
Temat: Re: poslizg
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On Sat, 25 Feb 2012 17:31:00 +0100, J.F. wrote:
>> Problem to zazwyczaj nagła utrata przyczepności - lód, aquaplanning w
>> koleinie/kałuży, albo zawieszenie przestaje się wyrabiać na nierównościach
>> i samochód nagle i niespodziewanie łapie duży deficyt przyczepności.
>
> Ale powiedzmy ze droga rownomiernie mokra.
Przy dużej prędkości na łagodnym łuku pewnie pierwszy odklei tył i będzie
poślizg nadsterowny.
Na ostrzejszych zakrętach przy niskej prędkości samochód zazwyczej wyjedzie
po prostu przodem.
>> Bo takiego typowego "przepałowania zakrętu" gdzie ktoś wpada w zakręt z
>> prędkością że już mu nic nie pomoże, to chyba nie jest bardzo dużo.
>
> No wlasnie - ile wiecej od predkosci przy ktorej kola jeszcze nie piszcza ?
Tak strzelając, to różnica między najwyższą prędkością gdzie po prostu się
skręca i przejeżdża zakręt, a taką przy której jeszcze da się opanować
samochód będzie ze 20-25%.
>> Na rajdach jeździ się szybko i jakoś się jedzie, co prawda na lepszym
>> zawieszeniu, ale to z kolei jakiegoś spektakularnego przełożenia na
>> prędkość nie ma.
>> Jak WRC przeleci zakręt 160 to tak na oko N-grupa 150, cywil 140, Polonez
>> 130, Tico 120.
>
> w sumie to mnie bardzie interesuje jeden samochod i przelozenie na
> umiejetnosci. Ale powiedmy ze jade sobie poldkiem za bmw 140, opony mamy
> zblizone, bmw zakret przejezdza bez sensacji a ja sie zabijam na drzewie -
> zawinil brak umiejetnosci w poslizgu, czy trzeba bylo myslec przed
> zakretem ?
Obserwując amatorskie rajdy gdzie jeżdżą najróżniejsze samochody, to
różnica między dobrym sportowym samochodem, a kiepskim kanapowozem to góra
kilka % prędkości w zakręcie.
Na szybszych trasach mocniejsze samochody dużo zyskują na przyspieszeniu na
prostych i skuteczności hamulców przy ostrym traktowaniu, ale na zakrętach
różnice są znacznie mniejsze niż by się wydawało.
10% to już przepaść.
>> w super wyścigowym Lancerze Steca który ma pewnie z 600KM albo i lepiej:
>> http://www.youtube.com/watch?v=Y0AvpbpbBI8
>> i w prawie seryjnej Skodzie Fabii która ma 75KM:
>> http://www.youtube.com/watch?v=NZTbwJjZs3E
>
> No nie, puscilem sobie oba rownolegle - roznica predkosci jest kolosalna.
> Ale to skoda piszczy oponami :-)
Lancer pewnie też, tylko silnik wszystko zagłusza.
Różnica prędkości
>
>> Możliwości opanowania samochodu przy takich sytuacjach to głównie kwestia
>> wytrenowania kierowcy.
>> Chodzi o to żeby szybko zorientować się co dokładnie dzieje się z
>> samochodem i odpowiednio zareagować
>> Bo myślę, że zazwyczaj nie pierowtny uślizg jest przyczyną katastrofy, a
>> zła reakcja - za głęboka kontra, samochód się rozbuja, a wtedy już nic nie
>> pomoże.
>
> No owszem - jak widac po niektorych wypadkach - zapas przyczepnosci jest
> duzy, i auto sie rozbija na wewnetrznej.
Wprowadzenie samochodu w oscylacje i nieumiejętne ich tłumienie - samochód
wypada z drogi w losowym kierunku.
Jak mi ucieka tył samochodu, to wolę niespieszyć się z reakcją - duże
oscylacje mają dłuższy okres i w sumie łatwiej nad tym zapanować niż nad
oscylacjami o niewielkiej amplitudzie a którkim okresie.
> Ale tez zalozenia drogowe a nie rajdowe - nie mamy calej jezdni do
> dyspozycji tylko jeden pas.
Na rajdzie zazwyczaj też jest mało miejsca - jeździ się zazwyczaj dróżkami
gdzie dwa samochody swobodnie się nie mijają.
Do tego szybko.
Czasu na reakcje jest pewnie mniej niż w normalnym ruchu drogowym.
Tyle że sytuacja drogowa się zmienia - na rajdzie krajobraz bardziej
stateczny.
Następne wpisy z tego wątku
- 25.02.12 20:41 Tomasz Pyra
- 25.02.12 21:04 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.02.12 21:32 Michał
- 25.02.12 21:46 Michał
- 25.02.12 23:39 Adam Płaszczyca
- 25.02.12 23:39 Adam Płaszczyca
- 26.02.12 00:07 jerzu
- 26.02.12 00:47 Iguan_007
- 26.02.12 01:44 Michał
- 26.02.12 03:04 Filip
- 26.02.12 09:24 MarcinJM
- 26.02.12 10:56 J.F.
- 26.02.12 11:21 MarcinJM
- 26.02.12 12:46 J.F.
- 26.02.12 17:04 MarcinJM
Najnowsze wątki z tej grupy
- 64 proc. kierowców zrobi dodatkowo maks. 500 m, aby przy okazji zatankować pojazd
- wodor
- Najszybciej ładujące się samochody elektryczne
- Izera goli do zera! - co najmniej 383M złotówek wyprowadzonych z budżetu
- koniec zdupy wymysłów
- a Ty jak się zachowasz w godzinie próby?
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
Najnowsze wątki
- 2025-03-13 Raspberry Pi 3 Model B+
- 2025-03-13 Kuchenka elektryczna
- 2025-03-12 test
- 2025-03-13 własny ekran startowy
- 2025-03-13 Błonie => IT System Administrator <=
- 2025-03-13 Częstochowa => Manager ds. produktu <=
- 2025-03-13 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Internal Consultant <=
- 2025-03-13 Chiny-Kraków => Koordynator Produkcji / Przedstawiciel ds. rozwoju pr
- 2025-03-13 Warszawa => Analityk biznesowo-systemowy <=
- 2025-03-13 Warszawa => Business Systems Analyst <=
- 2025-03-13 Żerniki => NodeJS Developer <=
- 2025-03-13 Chiny-Kraków => Senior PHP Symfony Developer <=
- 2025-03-13 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-13 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-03-13 Warszawa => Konsultant ds. sprzedaży <=