-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: poslizg
Date: Fri, 24 Feb 2012 22:34:31 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 79
Message-ID: <ji8vpk$3kj$1@inews.gazeta.pl>
References: <ji8de3$a5b$1@inews.gazeta.pl>
<nepcuxuqok9a.19ghjdfketpte$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-72-202-194.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1330119284 3731 89.72.202.194 (24 Feb 2012 21:34:44 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Fri, 24 Feb 2012 21:34:44 +0000 (UTC)
X-User: yansvanhorn
In-Reply-To: <nepcuxuqok9a.19ghjdfketpte$.dlg@40tude.net>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:9.0) Gecko/20111222 Thunderbird/9.0.1
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2436364
[ ukryj nagłówki ]On 2012-02-24 20:19, Tomasz Pyra wrote:
> On Fri, 24 Feb 2012 17:21:19 +0100, J.F wrote:
>
>> Pytanie w sumie do rajdowcow amatorow z praktyka:
>> jade sobie normalnie droga, troche pada, jest zakret w lewo,
>> przejezdzam bez problemu. Troche szybciej - nadal bez problemu.
>> Ale gdzies jest ta predkosc graniczna, powyzej ktorej sa juz problemy.
>
> Ta prędkość przy przewidywalnych warunkach jest zazwyczaj dużo wyżej niż
> nawet taka na oko szybka jazda.
Zgoda.
> O tym że prędkość graniczna się zbliża świadczy pisk opon (no może nie na
> mokrym) - w każdym razie jak samochód się trochę ślizga, to nadal można
> pojechać jeszcze szybciej.
Zalezy od opon.. część się po prostu ślizga i nie piszczy.
> Problem to zazwyczaj nagła utrata przyczepności - lód, aquaplanning w
> koleinie/kałuży, albo zawieszenie przestaje się wyrabiać na nierównościach
> i samochód nagle i niespodziewanie łapie duży deficyt przyczepności.
Wystarczy łata wygrzebanego błotka... czasem warstwa piachu/syfu...
> Bo takiego typowego "przepałowania zakrętu" gdzie ktoś wpada w zakręt z
> prędkością że już mu nic nie pomoże, to chyba nie jest bardzo dużo.
Tzn temu co wpada wydaje się, że jest dużo za szybko... jeden większy
poślizg, błędna reakcja/zbyt późna i rów....
>> I co sie dzieje przy wyzszych predkosciach ?
>> Ile szybciej mozna jechac i jeszcze jakos opanowac samochod nie
>> wypadajac poza pas ruchu ?
>
> Na rajdach jeździ się szybko i jakoś się jedzie, co prawda na lepszym
> zawieszeniu, ale to z kolei jakiegoś spektakularnego przełożenia na
> prędkość nie ma.
Zawieszenie to jedno ale najważniejsza jest opona. Różnica pomiędzy
dogrzanym slickiem a cywilną jest naprawdę spora... niewspominając już o
tym jak łagodniej "puszcza" sportowa opona.
> Jak WRC przeleci zakręt 160 to tak na oko N-grupa 150, cywil 140, Polonez
> 130, Tico 120.
Myśle, że różnica (WRC, N a reszta) choćby ze względu na opony może być
większa... zwłaszcza jeśli zakręt nie jest nawrotem lub bardzo ciasny...
różnica pewnie najbardziej widoczna w szybszych sekwencjach zakrętów.
> To jedna z najbardziej krętych dróg w trójmieście (wyścig, ale dziurawy):
> http://tinyurl.com/6uzzpzf
> w super wyścigowym Lancerze Steca który ma pewnie z 600KM albo i lepiej:
> http://www.youtube.com/watch?v=Y0AvpbpbBI8
>
> i w prawie seryjnej Skodzie Fabii która ma 75KM:
> http://www.youtube.com/watch?v=NZTbwJjZs3E
A grupowe 1400 ma jedynie 75km ?
> Możliwości opanowania samochodu przy takich sytuacjach to głównie kwestia
> wytrenowania kierowcy.
> Chodzi o to żeby szybko zorientować się co dokładnie dzieje się z
> samochodem i odpowiednio zareagować
>
> Bo myślę, że zazwyczaj nie pierowtny uślizg jest przyczyną katastrofy, a
> zła reakcja - za głęboka kontra, samochód się rozbuja, a wtedy już nic nie
> pomoże.
Zgadzam się...
> Tu jeszcze ma szansę wykazać się ESP ładnie wybaczając spory wachlarz
> błędnych reakcji.
ESP nie przekręci za pacjenta kierownicy niestety...
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
Następne wpisy z tego wątku
- 25.02.12 01:56 Tomasz Pyra
- 25.02.12 12:03 Axel
- 25.02.12 12:11 Tom N
- 25.02.12 15:48 J.F.
- 25.02.12 15:57 J.F.
- 25.02.12 16:05 J.F.
- 25.02.12 17:31 J.F.
- 25.02.12 18:34 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.02.12 18:35 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.02.12 19:19 J.F.
- 25.02.12 19:23 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.02.12 20:11 Michał
- 25.02.12 20:37 Tomasz Pyra
- 25.02.12 20:41 Tomasz Pyra
- 25.02.12 21:04 Marcin 'Yans' Bazarnik
Najnowsze wątki z tej grupy
- serce boli
- Seicento vs Szydło, comes back :)
- Zasięg Tesli przy szybszej jeździe
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
Najnowsze wątki
- 2025-01-15 serce boli
- 2025-01-14 Seicento vs Szydło, comes back :)
- 2025-01-14 CFM (airflow) AMD Wraitha
- 2025-01-14 16. Raport Totaliztyczny: Sprzedawanie zaszyfrowanych filmów na płytach Blu-Ray bez kluczy deszyfrujących
- 2025-01-13 15. Raport Totaliztyczny: Średniowiecze Po,Zniszczeniu AmigaOS i Plan9
- 2025-01-14 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-01-14 Warszawa => Starszy Konsultant AWS <=
- 2025-01-14 Warszawa => Specjalista ds. bezpieczeństwa informacji i ciągłości
- 2025-01-14 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-14 Kraków => Kierownik ds. Kluczowych Klientów (transport morski i lotn
- 2025-01-14 Błonie => IT System Administrator <=
- 2025-01-14 Warszawa => Helpdesk - I linia wsparcia <=
- 2025-01-14 Kraków => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-14 Gdańsk => Programista Delphi <=
- 2025-01-14 Gorzów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi