  • 1. Data: 2009-11-30 15:19:53
    Temat: portret - subtelne oświetlenie - parametry ekspozycji
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Jako kompletny amator w temacie portretu studyjnego mam pytanie :
    - dla jakich parametrów ekspozycji wykonujecie portrety z subtelnym
    oświetleniem - lekko oblewającym fragmenty modela(modelki) ?

    Przykład:
    http://plfoto.com/2005000.jpg/zdjecie.html

    Pytam - ponieważ praca z modelem na wysokim ISO i długim czasie ekspozycji -
    do najłatwiejszych nie należy (ryzyko poruszenia, drogi sprzęt z użytecznym
    ISO 1600 i wyżej).

  • 2. Data: 2009-11-30 16:34:42
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Sławek Drogosz pisze:
> [...]
    > - dla jakich parametrów ekspozycji wykonujecie portrety z subtelnym
    > oświetleniem - lekko oblewającym fragmenty modela(modelki) ?

    W podanym zdjęciu nie mały wpływ na końcowy efekt miała z pewnością
    obróbka cyfrowa w jakimś programie do grafiki rastrowej (photoshop, gimp
    etc.). Sam jestem na początku zabawy w studio i wiem ile frustracji może
    kosztować ta zabawa. Z mojego doświadczenia wynika że nie ma czegoś
    takiego jak jakiś stały parametr ekspozycji, gdyż wpływa na niego zbyt
    wiele czynników (moc lamp, rodzaj zmiękczenie światła [softbox,
    parasolka srebrna, parasolka przepuszczalna, beutydish], odległość lamp
    od modela czy tła). Na ogól pracuje się na stałej przysłonie i stałym
    czasie, oświetleniem się steruje korygując moc lamp. Jeśli brakuje
    światła można podbić czułość ale w graniach rozsądku na pewno nie
    wchodzą tu takie parametry jak ISO 1600. Na subtelność światła mają
    wpływ wszelkiego rodzaju akcesoria jak wspomniane softboxy, parasolki
    czy wrota i strumienice, można też stosować zastawki na softboxy.
    Jęśli chodzi o subtelne światło proponuję wywiad z Wacławem Wantuchem
    http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7083
    oraz video o świetle na www.fototv.pl
    http://www.fototv.pl/wideo/poradniki/oswietlenie-mod
    ela-w-portrecie.html
    Na pewno bardzo pomocna jest seria poradników Rotovision
    http://www.humalibra.pl/index.php?products=product&p
    rod_id=567
    http://www.humalibra.pl/index.php?products=product&p
    rod_id=566
    Oraz bardzo strawnie podana teoria z praktyką w języku polskim
    http://fotopolis.pl/index.php?n=9928

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 3. Data: 2009-11-30 17:30:37
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Sławek Drogosz pisze:

    > Przykład:
    > http://plfoto.com/2005000.jpg/zdjecie.html

    W którymś DFV był artykuł prezentujący portret z podobną w stylu
    obróbką. Niestety nie pamiętam nawet, czy artykuł był z 2008 czy z 2009
    roku, ale możesz poszukać trochę na stronach magazynu - może znajdziesz.
    www.dfv.pl

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 4. Data: 2009-11-30 17:33:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    O proszę - http://www.dfv.pl/warsztaty-photoshop-2.html?id=490

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2009-12-01 07:34:34
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pytam - ponieważ praca z modelem na wysokim ISO i długim czasie
    > ekspozycji - do najłatwiejszych nie należy (ryzyko poruszenia, drogi

    co za czasy... koleś pyta o światło, a oni mu odpowiadają że to sie robi w
    PS....

    co do twojego pytania... czym świecisz? skoro piszesz ze używasz długich
    czasów i wysokich iso to znaczy ze świeczką...
    kup sobie coś mocniejszego wtedy problem długich czasów i iso zniknie, a
    subtelne oświetlenie to kwestia kształtowania swiatła.. strumienica, plaster
    miodu mozesz zrobic to nawet przez palce, byle efekt był dobry, trzeba sobie
    pokombinowac

  • 6. Data: 2009-12-01 15:08:50
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    PrSławek Drogosz pisze:
> [...]
    > do najłatwiejszych nie należy (ryzyko poruszenia, drogi sprzęt z użytecznym

    Tu to tak na moje oko jedna lampa z softem + blenda z lewej strony. BTW
    to światło jest nie najlepiej ustawione i generalnie całkowicie mi się
    nie podoba... Ale to moja opinia...
    Aha - do takiego światła photoshop nie jest potrzebny...

    --
    Bernard Wybierała
    B&W Studio

  • 7. Data: 2009-12-01 15:13:48
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-12-01 16:08:50 +0100, Bernard Wybierała <b...@g...com> said:

    > Tu to tak na moje oko jedna lampa z softem + blenda z lewej strony.

    A ja bym jednak stawiał na jedną zmiękczoną lampę (nie zakładałbym się,
    czy nie parasolką) i Szopa ;-)

    de Fresz

  • 8. Data: 2009-12-01 15:26:10
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Bernard Wybierała pisze:

> [...]
    > nie podoba... Ale to moja opinia...
    > Aha - do takiego światła photoshop nie jest potrzebny...

    Podsumowując dobrze jest poszukać lepszych wzorców, chociażby Twoje
    portfolio :). A właśnie podasz jakieś dobre wzorce jeśli chodzi o takie
    rembrandtowskie oświetlenie? Jako doświadczona osoba przyznasz chyba
    że najwięcej daje czas spędzony na pracy i myślenie przy tym. Chciałem
    tu zapytać jakie jest Twoje zdanie o użyteczności technologi cyfrowej
    przy nauce w studio, czy w ogóle plenerów z użyciem sztucznego
    oświetlenia? No i z tego wątku płynie jeszcze jedna złota myśl że
    dobrego świecenia nie zastąpi żaden magik od photoshopa :).

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 9. Data: 2009-12-01 15:27:11
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-11-30 17:34:42 +0100, cichybartko <c...@g...com> said:

    > Na ogól pracuje się na stałej przysłonie i stałym czasie, oświetleniem
    > się steruje korygując moc lamp.

    A to już zależy od efektów, jakie się chce osiągać, ale można przyjąć,
    że przesłona też pracuje, acz nie w pełnym zakresie. No i jest pewna
    różnica w rozkładzie światła pomiędzy skręceniem lampy o powiedzmy 2
    EV, a przymknięciem o tyle samo przesłony.

    de Fresz

  • 10. Data: 2009-12-01 16:27:04
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-12-01 16:27:11 +0100, de Fresz <d...@n...o2.pl> said:

> [...]
    > różnica w rozkładzie światła pomiędzy skręceniem lampy o powiedzmy 2
    > EV, a przymknięciem o tyle samo przesłony.

    A no i jeszcze również operuje się czasami, zwłaszcza przy mieszaniu
    błysku z ambientem i zabawach z kurtynami.

    de Fresz