  • Data: 2010-04-24 15:46:26
    Temat: Re: poprawne naświetlanie czyli moj ciagly problem
    Od: Andrzej Libiszewski <a...@g...usunto.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 24 Apr 2010 15:18:30 +0200, Plenty Harmonium napisał(a):

    > Fotki lustrzanką robię od jakiś 3 lat, wpierw Olympus E-400 a teraz E-620,
    > mój problem jest taki, że zrobienie odpowiednio naświetlonej fotki za
    > pierwszym
    > razem - graniczy z cudem, wpierw korzystałem z mierzenia światła -
    > matrycowego,
    > ale teraz przeszedłem na centralnie ważony... aparat mam zawsze ustawiony na
    > manual,

    A pamiętasz w ogóle, jak działa pomiar centralnie ważony i CO właściwie
    mierzy?

    http://www.fotografuj.pl/Article/Poznaj_swoja_lustrz
    anke_pomiar_swiatla_punktowy_centralnie_wazony_matry
    cowy_ewaluacyjny/id/187/page/1#content

    > ustawiam sobie odpowiednią przysłonę na dane warunki, iso najniższe by nie
    > szumiało (a Oly strasznie szumi wiec wychodzenie poza iso 200 nie ma sensu),

    Ajajaj, dobrze, że o tym nie wiedziałem, nastawiając parę razy ISO na
    800... teraz już wiem, że zrobiłem bez sensu. I to na starszym i słabszym
    niż E-620 sprzęcie, panie.

    > temp. barwowa udaje mi się w miarę trafić (ustalić manualnie temp),

    Dlaczego kopiesz się z koniem, ustalając ten akurat parametr ręcznie? Poza
    światłem żarowym automatyka akurat działa dobrze, a jak jej nie ufasz, to
    można zawsze zrobić pomiar na białej kartce. Względnie ustalić ten parametr
    próbkując kolor w wołarce, na etapie obróbki.

    > no i to
    > co najgorsze to naswietlanie - wpierw poszukuję punktu do zmierzenia światła
    > i wtedy najpierw ustalam EV0 czyli niby to co swiatlomierz sam wyliczyl, ale
    > nigdy nie jest to wartosc dobra - albo za ciemno albo za jasno, trafienie w
    > idealny czas graniczy z cudem...

    To ma IMHO jakiś sens przy pomiarze punktowym, przy centralnie ważonym tak
    sobie.

    > a samemu ciezko mi wyliczyc stusunek błędu tego światłomierza do tego co mam
    > poprawić przy pomocy danej wartości +/- EV, dlatego robię fotkę na EV0 -
    > patrzę na lcd, wlaczam histogram ... wszystko niby ok - ale finalnie w domu
    > na monitorze okazuje sie ze fotka jeszcze jest minimalnie niedoswietlona o
    > jakies 0,3EV lub 0,7EV - a jak zrobię odwrotnie to za ciemno...

    No to skoryguj ekspozycję w wołarce do RAWów.

    > dostaje już od tego białej gorączki, przecież to jest aparat dla amatora a
    > nie dla czarodzieja z kosmosu,
    > wiekszosci moich znajomych ktorzy focą naświetlanie wychodzi lepiej mimo ze
    > technicznie w ogole sie nie znaja - nie wiem, czy to wina badziewnego
    > Olympusa ?

    Nie. Jak już badziewnego fotografa który zbyt dużo kombinuje wtedy, kiedy
    nie potrzeba.

    > bo oni focą głównie Nikonami lub Canonami.

    No i co z tego?

    > oczywiscie dobre wyjscie to zrobic 10 fotek jednego kadru przy pomocy
    > bracketingu ale to juz

    Zwłaszcza tego trzypozycyjnego bracketingu z Olympusa :P

    > taka droga na skroty.

    Eee tam, HaDeEra zawsze możesz wtedy zmajstrować.

    "Dar jest błogosławieństwem ofiarodawcy"