    From: Mario <m...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: pomiar ciśnienia-podciśnienia.
    Date: Sun, 01 Apr 2012 18:01:35 +0200

    W dniu 2012-04-01 17:30, Plumpi pisze:
    > Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości

    > He he he. Życzę powodzenia :)
    > Samo skalibrowanie takiego ustrojstwa nie jest rzeczą łatwą. Trzeba
    > dysponować dokładnym kalibratorem i barometrem, o pompie próżniowej już
    > nie wspominając.

    Zależy jakie parametry konieczne. Ja potrzebowałem mierzyć dość niskie
    różnice ciśnień, tak więc pracowałem w dolnym przedziale zakresu
    czujników na 10kPa. Błąd nieliniowości charakterystyki na całym zakresie
    pomiarowym, nie był więc tak istotny. Największy problem był z dryftem
    temperaturowym zera. Skompensowany temperaturowo czujnik MPX5010 dawał
    błąd rzędu 1% na przedziale 40 stopni C. Montując czujniki na wspólnej
    listwie mosiężnej z pomiarem temperatury można było zrobić kalibrację
    temperatury dającą dokładność 10 Pa przy tej zmianie temperatury.
    Kalibrację (z dokładnością poniżej 10 Pa) czułości całego układu:
    czujnik, wzmacniacz, przetwornik A/C dało się uzyskać mierząc ciśnienie
    manometrem U-rurkowym wypełnionym olejem. Pompa niepotrzebna, bo pomiar
    różnicowy.
    Nie twierdzę że w ten sposób uzyskałem czujnik dający 0,1% w całym
    zakresie pomiarowym, Ale aby mieć pomiar rzędu 200 Pa z dokładnością 10
    Pa, musiałbym mieć przemysłowy czujnik 2 kPa (0,5%) lub 10 kPa (0,1%) a
    to nie mieściło się w kosztach.

    --
    pozdrawiam
    MD