  • 1. Data: 2010-10-21 13:59:23
    Temat: [podstawy] "Powielanie" portów mikrokontrolera
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Temat z zakresu "absolutne podstawy". Przepraszam, ale zajmuję się tym
    czysto hobbystycznie i nie odebrałem właściwie żadnego formalnego
    wykształcenia w tym zakresie.

    Jest sobie mikrokontroler z serii MSC430.

    Do niego podłączony jest wyświetlacz na HD44780, zajmując tym samym 6 z 8
    wyprowadzeń. Dużo trochę. I trochę mało zostaje.

    Wymyśliłem sobie, że chciałbym (wykorzystując te same wyprowadzenia, które
    zajmuje wyświetlacz), podłączyć tam przekaźniki.

    Narysowałem sobie coś takiego:
    http://dl.dropbox.com/u/1506823/schemat_powiel.jpg
    Proszę się nie sugerować nazwami układów na schemacie.

    Opis:
    Po lewej stronie podłączamy 5 wyprowadzeń mikrokontrolera. Po prawej
    stronie u góry - część wyprowadzeń wyświetlacza, po prawej u dołu -
    bistabilne przekaźniki. W zależności od stanu pierwszej linii
    mikrokontrolera, sterujemy albo wyświetlaczem, albo przekaźnikami.

    I pytania:
    1. Dobrze kombinuję? Ma to szanse działać?
    2. Nawet, jeżeli dobrze kombinuję - oznacza to 2 układy 4081 + jakiś
    inwerter. 3 scalaki, dla zastosowania w sumie trywialnego i bardzo
    prostego. Czuję przez skórę, że istnieje 1 scalak, realizujący dokładnie tę
    funkcję.
    3. Odnoszę wrażenie, że atakuję otwarte drzwi, i niepotrzebnie komplikuję
    prosty problem - jak się realizuje takie rzeczy, gdybym chciał, żeby było
    "profesjonalnie"?
    4. Tak, wiem, że można wziąć procesor z większą liczbą portów.

    --
    Yakhub

  • 2. Data: 2010-10-21 14:38:08
    Temat: Re: [podstawy] "Powielanie" portów mikrokontrolera
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    W dniu 21.10.2010 15:59, Yakhub pisze:
> [...]
    >
    > Narysowałem sobie coś takiego:
    > http://dl.dropbox.com/u/1506823/schemat_powiel.jpg
    > Proszę się nie sugerować nazwami układów na schemacie.

    Witam
    Jednym scalakiem zawierającym przerzutniki typu LATCH lub D można to
    załatwić. Dodatkowo w takim przypadku przekaźniki nie muszą być
    bistabilne (ale mogą).

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-10-21 14:47:59
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Yakhub pisze:
> [...]
    >
    > Wymyśliłem sobie, że chciałbym (wykorzystując te same wyprowadzenia, które
    > zajmuje wyświetlacz), podłączyć tam przekaźniki.

    Rozmnażając wejścia, trzeba wziąć pod uwagę specyfikę podłączanych
    urzadzeń. Skoro podłączasz np. wspomniany wyświetlacz, to do linii
    danych możesz podpiąć również układy sterujące przekaźnikami. Wystawiasz
    na nich "na stałe" poziomy przeznaczone dla przekaźników. Natomiast
    wysyłając coś do wyświetlacza, wystawiasz odpowiednie wartości dla niego
    przeznaczone, zapisujesz, po czym wystawiasz z powrotem wartości dla
    przekaźników, które mają na tyle dużą bezwładność, że nie zauważą
    chwilowej zmiany. Oczywiście pod warunkiem, że pomiędzy wysyłaniem
    kolejnych danych na wyświetlacz dasz odpowiednie przerwy.
    Inny popularny sposób rozmnożenia wejść/wyjść to rejestry przesuwne.
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 4. Data: 2010-10-21 15:40:48
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "Yakhub" <y...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bistabilne przekaźniki. W zależności od stanu pierwszej linii
    > mikrokontrolera, sterujemy albo wyświetlaczem, albo przekaźnikami.

    Sterujemy to za duże słowo, bo nieaktywne w danej chwili wyjścia mogą być
    tylko w stanie 0. Jeśli to ograniczenie Ci nie przeszkadza, są gotowce
    realizujące mniej więcej to samo (demultiplexery) ale z drugiej strony
    umiejętne użycie sygnału CS pozwala w ogóle ich nie używać (deaktywujesz
    urządzenie i niech sobie będzie na wejściach co chce). Jeśli chcesz mieć
    możliwość wystawiania dowolnych kombinacji stanów na niezależne wyjścia
    (lub zbierania stanów wejść), to proponuję rejestry przesuwne z
    zatrzaskami (również są gotowce).

    e.

  • 5. Data: 2010-10-21 15:44:08
    Temat: Re: "Powielanie" portów mikrokontrolera
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 21 Paź, 15:59, Yakhub <y...@g...pl> wrote:

    > 3. Odnoszę wrażenie, że atakuję otwarte drzwi, i niepotrzebnie komplikuję
    > prosty problem - jak się realizuje takie rzeczy, gdybym chciał, żeby było
    > "profesjonalnie"?
    W ksiazce Programowanie mikrokontrolerów AVR w języku Bascom Marcina
    Wiązani jest przedstawiony scalak pcf8574 dzieki temu mozesz miec
    ogromna ilosc portow poswiecajac chyba 2-czy 3 wyprowadzenia na iic.
    strona 276

    http://www.btc.pl/pdf/bas_spis_tresci.pdf

  • 6. Data: 2010-10-21 16:02:52
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2010 16:38:08 +0200, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

    > Witam
    > Jednym scalakiem zawierającym przerzutniki typu LATCH lub D można to
    > załatwić. Dodatkowo w takim przypadku przekaźniki nie muszą być
    > bistabilne (ale mogą).

    Czyli, jak rozumiem na przykład układ 4042 ?:
    http://www.edutek.ltd.uk/Binaries/Datasheets/4000/HC
    F4042.pdf
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Przerzutnik_typu_D

    O ile dobrze zrozumiałem, to nie jestem w stanie tego wykorzystać, żeby
    przełączać odbiorniki, a co najwyżej do zapamiętywania aktualnego stanu
    wyjść?

    --
    Yakhub

  • 7. Data: 2010-10-21 16:22:26
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2010 16:47:59 +0200, ajt napisał(a):

> [...]
    > przekaźników, które mają na tyle dużą bezwładność, że nie zauważą
    > chwilowej zmiany. Oczywiście pod warunkiem, że pomiędzy wysyłaniem

    Nie zaprzeczę, że to rozwiązanie najbardziej mi przypadło do gustu (brak
    jakichkolwiek dodatkowych układów, a z oprogramowaniem sobie poradzę).

    Jedno tylko pytanie: na ile "profesjonalne" czy "zgodne ze sztuką" ;) jest
    takie rozwiązanie? Na ile będzie to pewne w działaniu? Czy w urządzeniach
    produkowanych fabrycznie też się robi takie rzeczy, czy też jest to raczej
    uproszczone druciarstwo dla hobbystów-amatorów?

    --
    Yakhub

  • 8. Data: 2010-10-21 16:36:17
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2010 17:40:48 +0200, entroper napisał(a):

    > Sterujemy to za duże słowo, bo nieaktywne w danej chwili wyjścia mogą być
    > tylko w stanie 0.

    Kompletnie mi to nie przeszkadza. Wyświetlacz ma własną pamięć, przekaźniki
    bistabilne także.

    > Jeśli to ograniczenie Ci nie przeszkadza, są gotowce
    > realizujące mniej więcej to samo (demultiplexery)

    O ile dobrze rozumiem działanie, to demultiplekser pozwala mi na zapalenie
    tylko jednego wyjścia na raz(?)

    http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT139_
    CNV.pdf

    --
    Yakhub

  • 9. Data: 2010-10-21 16:37:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2010-10-21 18:02, Yakhub wrote:
    > Czyli, jak rozumiem na przykład układ 4042 ?:

    Na przykład CD4094.

    http://www.midondesign.com/Documents/4094BC.PDF

    Do sterowania wystarcza 3 wyprowadzenia. Mozna łączyć w łańcuch. Taniej
    nie będzie chyba.

    A najprościej zmienić kontroler.

  • 10. Data: 2010-10-21 17:02:23
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 21.10.2010 18:22, Yakhub pisze:

> [...]
    > produkowanych fabrycznie też się robi takie rzeczy, czy też jest to raczej
    > uproszczone druciarstwo dla hobbystów-amatorów?

    To się nazywa "magistrala" i jest z powodzeniem stosowane od wielu lat w
    różnej postaci. Najprostszy przykład - po 1 bicie w każdą stronę - to
    SPI, gdzie masz 3 współdzielone linie i po jednym ChipSelect/SlaveSelect
    na endpoint.

    Michoo