  • 1. Data: 2009-08-09 00:39:14
    Temat: podręcznik dla początkującego
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    Witam,

    jaką książkę warto kupić, aby poznać zupełne podstawy fotografii cyfrowej?
    Obecny poziom umiejętności to strzelanie na oślep z ustawieniami domyślnymi.
    Przydałaby się też wiedza o kompozycji fotografii w ogóle, nie tylko aspekty
    cyfrowe. Na rynku jest wiele pozycji, którą polecacie?

    Dzięki za wszystkie podpowiedzi.

  • 2. Data: 2009-08-09 08:19:56
    Temat: Re: podręcznik dla początkującego
    Od: "Matusz" <m...@w...pl>

    > jaką książkę warto kupić, aby poznać zupełne podstawy fotografii cyfrowej?

    Hedgecoe John, Nowy podręcznik fotografii

    Matusz

  • 3. Data: 2009-08-09 08:38:42
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    strach pisze:
> [...]
    > ustawieniami domyślnymi. Przydałaby się też wiedza o kompozycji
    > fotografii w ogóle, nie tylko aspekty cyfrowe. Na rynku jest wiele

    Nie musisz kupować. Wszystko jest w sieci:
    http://www.fotografuj.pl/Dzial/Pojecia_fotograficzne

    jak działa światłomierz w twoim aparacie -
    http://www.phototrip.pl/porady/pomiar/pomiar.html

    Głównie kompozycja i techniki fotograficzne -
    http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotografowania-ksiazk
    a-on-line/

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 4. Data: 2009-08-09 09:07:00
    Od: Czarna Skrzynka <c...@w...pl>

    strach pisze:
> [...]
    > ustawieniami domyślnymi. Przydałaby się też wiedza o kompozycji
    > fotografii w ogóle, nie tylko aspekty cyfrowe. Na rynku jest wiele

    W necie. Np. http://www.szerokikadr.pl/poradnik

    Pozdr.
    www.photosquad.pl/galeria

  • 5. Data: 2009-08-10 07:17:09
    Od: John Smith <u...@e...net>

    strach napisał(a):
> [...]
    > ustawieniami domyślnymi. Przydałaby się też wiedza o kompozycji
    > fotografii w ogóle, nie tylko aspekty cyfrowe. Na rynku jest wiele

    Instrukcja obsługi aparatu na początek i próba zrozumienia co i dlaczego
    aparat robi w poszczególnych trybach pracy.

    Potem np to:
    http://www.taniaksiazka.pl/praktyczny-kurs-fotografi
    i-gawel-lukasz-p-5197.html

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 6. Data: 2009-08-10 08:40:14
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 9 Aug 2009 02:39:14 +0200, "strach" <s...@g...pl> wrote:

    Jakąkolwiek starą, osobiście mogę polecić Jerzy Płażewski,
    ,,Fotografowanie nie jest trudne''. Baaaardzo przyjemnie napisane.
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 7. Data: 2009-08-10 14:31:25
    Od: Czarek <4...@g...de>

    On 9 Sie, 02:39, "strach" <s...@g...pl> wrote:

    > jaką książkę warto kupić, aby poznać zupełne podstawy fotografii cyfrowej?

    http://fotosklepik.pl/index.php?products=product&pro
    d_id=206

    Napisana przystępnie, z jajem, łatwa do zrozumienia.

    Spis treści:

    Co jest lepsze, duża cyfrówka, czy mała lodówka?
    Wstępu nie ma, bo i po co?

    Część I: Cyfry "cyfr" czyli nie dajmy się omamić

    Rozdział 1
    Wybieramy cyfrę

    Czym właściwie jest aparat cyfrowy?
    Na co zwracać uwagę przy zakupie?
    Kompakty cyfrowe
    Cyfrówki hybrydowe
    Cyfrowe lustrzanki jednoobiektywowe
    Pozostałe urządzenia fotografujące
    Obiektyw
    Bokeh
    Rozdzielczość matrycy
    Wielkość matrycy
    Czułość
    Tryby pomiaru światła
    Histogram
    Tryb zapisu zdjęć
    Wyświetlacz LCD
    Tryby ustawiania ostrości
    Priorytet migawki i priorytet przysłony
    Stabilizacja obrazu
    Ręczny zoom
    Opóźnienie migawki, czyli Lag Time
    Czas zapisu na karcie pamięci
    Zdjęcia seryjne
    Autobracketing
    Zasilanie
    Małe rzeczy, a cieszą
    Konstrukcja
    Ergonomia
    Moduł fotografujący
    Aha, jeszcze jedna uwaga
    I raz jeszcze, na spokojnie

    Rozdział 2
    Nieco o osprzęcie i akcesoriach

    Głębia ostrości
    Obiektywy standardowe
    Obiektywy szerokokątne
    Rybie oko
    Długa ogniskowa czyli teleobiektywy
    Obiektywy ze zmienną ogniskową (zoomy)
    Dwa słowa generalnie o jakości obiektywów
    Nasadki i konwertery
    Karty pamięci
    Osłona przeciwsłoneczna
    Filtry
    Światłomierz
    Lampa błyskowa (flesz)
    Statyw
    Wężyk spustowy lub pilot
    Torba i plecak fotograficzny

    Część II: Dorwałem cyfrę... i co dalej?

    Rozdział 3
    Kompozycja i estetyka obrazu fotograficznego

    Reguła złotego podziału
    Inne, ważne elementy kompozycji
    Nieco o kompozycji barwnej
    Życie, życie!

    Rozdział 4
    Tematy fotograficzne

    Jaki aparat do zdjęć reportażowych?
    Fotografia uliczna - street photography
    Rodzina, ach rodzina...
    Jak zachowywać się w trakcie ślubu, chrzcin etc.
    Pamiątkowe zdjęcie grupy
    Portrety, portrety...
    Akt, pornografia, fotografia erotyczna?
    Pejzaż, przyroda i fotografia ojczysta
    Wschody i zachody
    Niebo
    Miasto
    Przyroda
    Cuda w zasięgu ręki - martwa natura i makro
    Architektura - nie tylko zabytkowa!

    Rozdział 5
    Odbitki!!!

    Formaty zapisu zdjęć
    Rozdzielczość wydruku
    Formaty zdjęć
    Zdjęcia w komputerze i w Internecie
    A więc jeszcze o passe-partout, ramach, antyramach
    Dwa słowa na koniec
    Część III: Masz świetny aparat. A teraz pokaż mi swoje zdjęcia!

  • 8. Data: 2009-08-10 15:31:01
    Od: "strach" <s...@g...pl>

    "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> wrote in message
    > On Sun, 9 Aug 2009 02:39:14 +0200, "strach" <s...@g...pl> wrote:
    > Jakąkolwiek starą, osobiście mogę polecić Jerzy Płażewski,
    > ,,Fotografowanie nie jest trudne''. Baaaardzo przyjemnie napisane.

    Nawet ją pamiętam z czasów Smieny i Zenitha, niestety zginęła. Minęło jednak
    20 lat i dziś potrzebuję dowiedzieć się co nieco o podstawach techniki
    cyfrowej - wszystkie te balanse bieli, ekspozycje, histogramy itp.
    Dziękuję wszystkim za rady, zacznę od zasobów dostępnych online.

  • 9. Data: 2009-08-10 15:50:26
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    strach pisze:

    > Nawet ją pamiętam z czasów Smieny i Zenitha, niestety zginęła. Minęło
    > jednak 20 lat i dziś potrzebuję dowiedzieć się co nieco o podstawach
    > techniki cyfrowej - wszystkie te balanse bieli, ekspozycje, histogramy itp.

    Balans bieli obowiązuje jak obowiązywał, tylko, że teraz nie musisz się
    zastanawiać jaki filtr założyć na film do światła dziennego w pochmurną
    pogodę, czy we wnętrzu, tylko pozostawiasz wybór automatowi, albo
    przełączasz na odpowiedni piktogram: słoneczko, chmurka, cień, żarówka.
    Zresztą jak coś jest nie tak, to widzisz to od razu na wyświetlaczu.
    W kwestii ekspozycji też nic się nie zmieniło.
    A po histogramie możesz ocenić, czy ekspozycja jest prawidłowa. Możesz o
    nim przeczytać w linkach, które ci podałem. To nie jest skomplikowane.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.