  • Data: 2012-05-17 21:55:40
    Temat: Re: podgląd języka
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 2012-05-17, Marek Borowski <m...@...borowski.com> wrote:

    > Z bardzo prostej przyczynym wiekszosc ludzi ma gdzies licencje i piraci
    > na potege uzywajac zrodel na licencji GPL do komercyjnych produktow
    > softwarowych, wykorzystujac czyjes idealy. To raz.

    1. Oprogramowanie kryptograficzne closed source nie jest wiarygodne
    z definicji (nie mam *żadnej* gwarancji, że ktoś nie wstawił
    backdoora, a teoretycznie da się wstawić takiego, którego
    niewykrywalność będzie matematycznie dowodliwa). Jeszcze mniej jest
    wiarygodne, jeśli formaty plików i protokoły używane przez to
    oprogramowanie nie są opublikowane (nie mam żadnej gwarancji, że
    format został przygotowany zgodnie ze sztuką przez osobę
    kompetentną).

    2. Używam dość licznego zestawu softu na GPL, BSD, MIT i podobnych
    licencjach. Używam go w najróżniejszy sposób. Nie wyobrażam sobie,
    jak miałbym skompletować taki sam toolbox komercyjny.
    * Gdzie szukać drobnego softu dla admina? (tcpdump, hping3, syslog,
    grep, Vim, OpenSSH, swaks, ldapvi, wget, rsync, git, make i tak
    dalej)
    * Ile będzie kosztować? I to nie tylko pieniędzy; również wysiłku,
    żeby go pokupować, a nawet sprawdzyć czy/że będzie mi pasować.
    * Czy odtworzy wszystkie możliwości, które mam teraz?
    * Czy będzie tak elastyczny, że pozwoli mi budować z siebie większe
    systemy?

    3. Oprogramowanie open source wytworzyła społeczność. Właściwie w każdej
    społeczności zdarzają się osoby nieprzestrzegające zasad. Trudno. Ale
    soft OS powstał nie dla tych łamiących zasady, tylko dla
    społeczności. Póki korzysta na nim przede wszystkim społeczność, póty
    jest sens tworzyć OS.

    A teraz zagadka: po co ludzie tworzą otwarte oprogramowanie? Część dla
    pieniędzy (na etacie czy na zlecenie), owszem. Ale po co przede
    wszystkim?

    > Dwa iz jak za cos
    > jest darmo (a przewaznie open source jest za darmo) to generalnie obniza
    > to wartosc innych produktow na rynku. Dziwi mnie iz ludzie zajmujacy sie
    > programowaniem nie chca chronic swoich interesow.

    Iż ponieważ albowiem. Za mało iżów użyłeś.

    Może i obniża, ale
    * nie wartość, tylko cenę
    * obniża cenę w kierunku poziomu, który jest sensowny (piszesz raz,
    sprzedajesz wiele razy)
    * zmusza do sprzedaży softu na rozsądniejszych warunkach (np. wersje
    trial czy zestaw edycji community + commercial + enterprise)

    Konkurencja, drogi Watsonie. Konkurencja zawsze jest zdrowa. Jeśli ktoś
    będzie mi próbował sprzedać za $40 sysloga, który umie tyle samo, co
    stareńki sysklogd, to go wyśmieję, bo sysklogd umie bardzo mało. Czy też
    odwrotnie: jak ktoś mi będzie chciał za $40 sprzedać syslog-ng, to
    zapytam "a co on umie takiego, że miałby być dla mnie wart 40 dolarów?".

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot