  • 161. Data: 2023-04-25 01:31:28
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Grzegorz Niemirowski <g...@g...net> wrote:

    > Nie ma czegoś takiego, że jednym kliknięciem w czytniku przenosisz się
    > na inne forum

    To przez jakiś czas było, nazywało się TapaTalk. Może nawet nadal
    istnieje. Używałem przez chwilę, ale odkąd producenci telefonów
    postanowili uśmiercić fizyczne QWERTY, ja zupełnie przestałem pisać
    jakiekolwiek dłuższe treści na telefonie (bo z dotykową klawiaturą bardzo
    szybko trafia mnie szlag, muszę mieć dotykowy feedback; Swype trochę
    ratuje sytuację, ale i tak co któreś słowo muszę wpisywać ręcznie).
    Awaryjnie nadal noszę małą QWERTY na Bluetooth, ale to trzeba telefon
    stawiać, klawiaturę wyjmować... To już lepiej Jornadę wyciągnąć albo Eee
    PC (choć oba wspomniane mają dla mnie za małe klawiatury).

    Generalnie staram się używać narzędzi, które są najlepsze do tego, co chcę
    zrobić (czyli pisać na pełnowymiarowej klawiaturze, dłuższe teksty czytać
    na czytniku ebooków, itd.) i tak, tego, o czym mówisz, na takie prawidłowe
    narzędzie do pisania (komputer) chyba nie ma (albo nie znam).

    --
    Mis, zajączek, wilk i lis grają w karty. Lis oszukuje. Po pewnym czasie
    niedźwiedź wstaje i mówi :

  • 162. Data: 2023-04-25 01:33:17
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > No i właśnie użytkownicy poszli sobie gdzie indziej. Myślę, że głównie
    > zajęli się swoim życiem. A nowi nie przyszli bo bliżej im do czegoś
    > innego.

    Raczej przeszli na FB. Tam średniej wielkości grupy spokojnie potrafią
    mieć kilkanaście tysięcy członków i faktycznie jest życie.

    --
    Wieczorem facet przychodzi do dentysty i prosi:
    - Niech mnie pan wyleczy. Od jakiegoś czasu wydaje mi się, że jestem ćmą.

  • 163. Data: 2023-04-25 01:40:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > ... i ile kosztuje obsługa zgłoszeń użytkowników, które jakoś trzeba
    > obsłużyć :-)

    Przez cały czas życia chmurki miałem (do tej pory) tylko dwa zgłoszenia, z
    czego oba niezasadne (jeden oszołom i jeden pan, który chciał zgłosić coś
    związanego z chmurka.pl a nie .net).

    Rzędy wielkości więcej jest tego na pircu (taka polska sieć IRC, chmurka
    jest jednym z serwerów), bo się onetowcy (dawni użytkownicy czatu onetu,
    przygarnięci przez pirc po zamknięciu tego czatu) wiecznie nie potrafią ze
    sobą dogadać.

    --
    Na egzaminie na akademii rolniczej, zdaje jakis Arab.
    - Prosze mi podac sklad kiszonki - zadano mu pytanie

  • 164. Data: 2023-04-25 01:50:40
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Usenet w momencie większego dostępu do Internetu, na tamte czasy, był w
    > zasadzie jedyną alternatywą budowania społeczności. Nie istniały FB,
    > NaszaKasa, Elektroda, fora tematyczne, praktycznie niczego nie było, GG
    > kiełkowało.

    GG było i nawet news.gadu-gadu.pl było, z grupami gadu-gadu.*. Stało to na
    IIS. Wysłałem parę (skutecznych) cmsg newgroup, napisałem do właściciela,
    że warto byłoby to może zabezpieczyć, zaproponowałem przeniesienie na inn
    i nawet robiliśmy jakieś ustalenia, ale temat umarł.

    Pamiętam, że miałem wtedy 16 lat, inn-a używałem wtedy lokalnie w roli
    Hamstera (wpuszczałem mu posty ściągnięte suck-iem z innych serwerów,
    potem eksportowałem to, co ja napisałem, żeby wysłać przez te serwery).

    news.aster.pl też było, i grupy aster.*, i jakiś serwer dotyczący
    transportu zbiorowego (news.ztm.pl albo coś takiego)...

    Kiedyś miałem plan zindeksowania serwerów przenoszących różne prywatne
    hierarchie. Plan nadal jest w sferze planowania, tylko sensowność teraz
    już niewielka.

    > Był skrypt konfiguracyjny do OE, który odpalał newsy, dodawany do usługi
    > Neostrada (dzieci neostrady). OK, przed Neo powstawał już usenet ale w
    > Polsce nastał najbardziej, kiedy zwiększył się dostęp do Internetu.

    Przed Neostradą TP miało serwer news.tpi.pl. Była też w Warszawie
    kawiarenka internetowa Studio TPI. Można było kupić sobie kartę stałego
    klienta, a razem z nią maila w domenie studio.tpi.pl. Co uczyniłem :)

    > Teraz nawet fora tematyczne padają na rzecz innych i
    > rozwijają się grupy na...komunikatorach (Telegram czy Łatsap/inne).

    To zupełnie nie dla mnie. Discord to jeszcze tak. Telegram wymaga podania
    numeru telefonu, więc odpada (dla zasady, bo mam taki "burner phone" do
    podawania w różnych dziwnych miejscach, jak zaczyna być spamowany to
    zmieniam numer i tyle). WhatsApp jest od FB, więc też odpada.

    Zresztą ja nie lubię pisać na telefonie. Do mnie się dzwoni, ostatecznie,
    żeby coś szybko ustalić, pisze się SMSy. Prowadzenie dłuższych rozmów na
    dotykowej klawiaturce telefonu to jakieś nieporozumienie dla masochistów.

    > Smartfony gurom :] Usenet przegrywa z konkurencją, zwyczajnie.

    Bo Usenet nie ma mechanizmów zmieniających nawyki i uzależniających
    użytkownika. Nie był pod tym kątem projektowany, w przeciwieństwie do
    współczesnych mediów społecznościowych i niektórych aplikacji na
    smartfony.

    --
    - Gdybysmy przed baranem postawili wiadra: z woda i z alkoholem, to
    czego się napije baran? - pyta prelegent usilujacy roznymi przykladami

  • 165. Data: 2023-04-25 01:51:47
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Jedyną to nie, IRC jeszcze był.

    IRC nadal jest. I też niszowy. Tylko IRC w przypadku połączeń modemowych
    miał małą rację bytu. Usenet był pod tym względem idealny.

    --
    Lekarka będąc za sprawą w urzędzie, zauważyła urzędnika, który śliniąc
    palce liczył otrzymaną właśnie pensję.

  • 166. Data: 2023-04-25 01:54:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > Aster City czy UPC czy Multimedia czy Netserwis dostępu czy operatorzy
    > osiedlowi serwerów news nie oferowały.

    Na pewno?

    news.aster.pl było.
    news.mm.pl mi się kojarzy gdzieś z tyłu głowy.
    news.chello.pl (UPC) też było (a może news.chello.at).

    --
    Kawal dla studentow zdajacych sesje (moze znany, nie wiem):
    Wchodzi student na egzamin do profesora. Otwiera walizke, wyciaga trzy

  • 167. Data: 2023-04-25 01:55:07
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    http://news.chmurka.net/register.php

    --
    - Panie doktorze... Zawsze, gdy piję kawę, to coś mnie kuje w żołądku.
    - Jest jedna rada - musi pan wyjmować łyżeczkę z kubka.

  • 168. Data: 2023-04-25 02:04:12
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    nadir <n...@h...org> wrote:

    > Doskonale wiem jak to wyglądało, dlatego pytam o odpowiednik
    > ICANN/NASK-u dla Usenet-u.

    Dla grup BIG8 jest "The Big-8 Management Board".

    https://www.big-8.org/wiki/Main_Page

    Jeśli chodzi o grupy lokalne (np. pl.*): w pakiecie inn przychodzi
    domyślny plik control.ctl, który definiuje hierarchie i uprawnienia. Dla
    pl.*:

    #v+
    ## PL (Poland and Polish language)
    # Admin group: pl.news.admin
    # Key URL: http://www.usenet.pl/doc/news-pl-new-site-faq.html#p
    gp
    # *PGP* See comment at top of file.
    newgroup:*:pl.*:drop
    rmgroup:*:pl.*:drop
    checkgroups:michalj@*fuw.edu.pl:pl.*:verify-pl.annou
    nce.newgroups
    checkgroups:n...@u...pl:pl.*:verify-pl.announ
    ce.newgroups
    newgroup:michalj@*fuw.edu.pl:pl.*:verify-pl.announce
    .newgroups
    newgroup:n...@u...pl:pl.*:verify-pl.announce.
    newgroups
    rmgroup:michalj@*fuw.edu.pl:pl.*:verify-pl.announce.
    newgroups
    rmgroup:n...@u...pl:pl.*:verify-pl.announce.n
    ewgroups
    #v-

    Można sobie to oczywiście dowolnie wyedytować, jeśli się wie, co się robi.

    Komentarz na początku pliku (długi):

    #v+
    ## control.ctl - Access control for control messages.
    ## Last modified: 2021-11-28
    ##
    ## Based on rone's unified control.ctl file.
    ##
    ## For a web presentation of the information recorded here, as well as
    ## other useful information about Usenet hierarchies, please see:
    ##
    ## <http://usenet.trigofacile.com/hierarchies/>
    ##
    ## Please copy u...@i...org on any updates to this file so that
    ## it can be updated in the INN Git repository and on ftp.isc.org. For
    ## changes to a public hierarchy, please also post the changes to
    ## news.admin.hierarchies.
    ##
    ## The canonical version of this file can be found in the latest INN
    ## release and at <ftp://ftp.isc.org/pub/usenet/CONFIG/control.ctl>; these
    ## two files will be kept in sync. Please refer to the latest version of
    ## this file for the most up-to-date hierarchy control information and
    ## please use the latest version if you intend to carry all hierarchies.
    ##
    ## You may wish to review and change the policy for alt.*, free.*,
    ## it-alt.*, and oesterreich.* below before using this file on your
    ## server.
    ##
    ## Format:
    ##
    ## <message> Control message or "all" if it applies to all control
    ## messages.
    ## <from> Pattern that must match the From line.
    ## <newsgroups> Pattern that must match the newsgroup being newgroup'd
    ## or rmgroup'd (ignored for other messages).
    ## <action> What to do:
    ## doit Perform action
    ## drop Ignore message
    ## log One line to error log
    ## mail Send mail to admin
    ## verify-pgp_userid Do PGP verification on user.
    ## All actions except drop and mail can be given a log
    ## location by following the action with an = and the
    ## log ("mail" says to mail the admin, an empty location
    ## tosses the log information, and a relative path xxx
    ## logs to $LOG/xxx.log).
    ##
    ## The *last* matching entry is used. See the expire.ctl(5) man page for
    ## complete information.
    ##
    ## This file follows the following policies:
    ##
    ## * Most unknown or invalid control messages no longer result in mail.
    ## This is due to the proliferation of forged control messages filling
    ## up mailboxes. Some news servers even get overwhelmed with trying to
    ## log failure, so unsigned control messages for hierarchies that use
    ## PGP are simply dropped.
    ##
    ## * The assumption is that you now have PGP on your system. If you
    ## don't, you should get it to help protect yourself against all the
    ## control message forgeries. See <ftp://ftp.isc.org/pub/pgpcontrol/>.
    ## PGP control message verification comes with all versions of INN since
    ## 1.5, but you will need to install either PGP or GnuPG; see the
    ## installation instructions for your news server.
    ##
    ## If for some reason you can't use PGP, search for the *PGP* comments
    ## and modify the control lines to change "verify-..." in the action
    ## field to "mail" or "doit=mail" or "doit=<log file>" or whatever you
    ## prefer (replacing <log file> with the name of an appropriate log
    ## file).
    ##
    ## * A number of hierarchies are for local use only but have leaked out
    ## into the general stream. In this config file, they are set so that
    ## the groups will be easy to remove, and are marked with a comment of
    ## *LOCAL* (for use by that organization only, not generally
    ## distributed), *DEFUNCT* (a hierarchy that's no longer used), or
    ## *PRIVATE* (should only be carried after making arrangements with the
    ## given contact address). Please delete all groups in those
    ## hierarchies from your server if you carry them, unless you've
    ## contacted the listed contact address and arranged a feed.
    ##
    ## If you have permission to carry any of the hierarchies so listed in
    ## this file, you should change the entries for those hierarchies
    ## below.
    ##
    ## * Some hierarchies are marked as *HISTORIC*. These hierarchies
    ## aren't entirely defunct, but they are very low-traffic, not widely
    ## read or carried, and may not be worth carrying. If you don't intend
    ## to carry them, comment out their entries.
    ##
    ## * Some hierarchies are marked as *RESERVED*. These are used for
    ## special purposes by news software and should not be managed by
    ## control messages. This config file drops all control messages for
    ## those hierarchies.
    ##
    ## The comments of this file aren't in any formal or well-defined syntax,
    ## but they are meant to use a consistent syntax to allow eventual parsing
    ## by scripts into a better database format. Please follow the syntax of
    ## existing entries when providing new ones. The recognized "fields" are
    ## Contact (contact e-mail address), Admin group (the administrative group
    ## for the hierarchy), URL, Key URL (URL for PGP key), Key fingerprint, Key
    ## mail (address to mail for PGP key), and Syncable server (for actsync or
    ## a similar tool).
    ##
    ## Names used in this file that cannot be encoded in 7bit ASCII are in
    ## UTF-8. The only non-7bit-ASCII content is in comments.
    ##
    ## Information in this file has been contributed by many different people
    ## and has been based on numerous historical revisions of this file. A
    ## full, detailed history of contributions and copyright holders probably
    ## does not exist. So far as the current maintainers are aware, copying
    ## and distribution of this file, with or without modification, are
    ## permitted in any medium without royalty. This file is offered as-is,
    ## without any warranty.
    #v-

    --
    Leci mucha, aż tu nagle wpada na drzewo i spada na ziemię. Po chwili
    wstaje, otrzepuje się i mówi:

  • 169. Data: 2023-04-25 10:22:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Arnold Ziffel <a...@h...invalid> napisał(a):
> [...]
    > czytać na czytniku ebooków, itd.) i tak, tego, o czym mówisz, na takie
    > prawidłowe narzędzie do pisania (komputer) chyba nie ma (albo nie znam).

    Smartfony są super wynalazkiem ale niestety wiele nawet podstawowych rzeczy
    jest na nich uciążliwe. Czasem coś czytam na telefonie i chcę skomentować,
    ale jeśli ma to być więcej niż jedno-dwa zdania, to odpuszczam. Ewentualnie
    odpisuję potem na komputerze, na normalnej klawiaturze.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 170. Data: 2023-04-25 11:01:34
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie narzekaj, bo za karę żona kupi Ci smartwatcha ;-)

    -----