    From: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Date: Mon, 24 Apr 2023 23:50:40 -0000 (UTC)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Usenet w momencie większego dostępu do Internetu, na tamte czasy, był w
    > zasadzie jedyną alternatywą budowania społeczności. Nie istniały FB,
    > NaszaKasa, Elektroda, fora tematyczne, praktycznie niczego nie było, GG
    > kiełkowało.

    GG było i nawet news.gadu-gadu.pl było, z grupami gadu-gadu.*. Stało to na
    IIS. Wysłałem parę (skutecznych) cmsg newgroup, napisałem do właściciela,
    że warto byłoby to może zabezpieczyć, zaproponowałem przeniesienie na inn
    i nawet robiliśmy jakieś ustalenia, ale temat umarł.

    Pamiętam, że miałem wtedy 16 lat, inn-a używałem wtedy lokalnie w roli
    Hamstera (wpuszczałem mu posty ściągnięte suck-iem z innych serwerów,
    potem eksportowałem to, co ja napisałem, żeby wysłać przez te serwery).

    news.aster.pl też było, i grupy aster.*, i jakiś serwer dotyczący
    transportu zbiorowego (news.ztm.pl albo coś takiego)...

    Kiedyś miałem plan zindeksowania serwerów przenoszących różne prywatne
    hierarchie. Plan nadal jest w sferze planowania, tylko sensowność teraz
    już niewielka.

    > Był skrypt konfiguracyjny do OE, który odpalał newsy, dodawany do usługi
    > Neostrada (dzieci neostrady). OK, przed Neo powstawał już usenet ale w
    > Polsce nastał najbardziej, kiedy zwiększył się dostęp do Internetu.

    Przed Neostradą TP miało serwer news.tpi.pl. Była też w Warszawie
    kawiarenka internetowa Studio TPI. Można było kupić sobie kartę stałego
    klienta, a razem z nią maila w domenie studio.tpi.pl. Co uczyniłem :)

    > Teraz nawet fora tematyczne padają na rzecz innych i
    > rozwijają się grupy na...komunikatorach (Telegram czy Łatsap/inne).

    To zupełnie nie dla mnie. Discord to jeszcze tak. Telegram wymaga podania
    numeru telefonu, więc odpada (dla zasady, bo mam taki "burner phone" do
    podawania w różnych dziwnych miejscach, jak zaczyna być spamowany to
    zmieniam numer i tyle). WhatsApp jest od FB, więc też odpada.

    Zresztą ja nie lubię pisać na telefonie. Do mnie się dzwoni, ostatecznie,
    żeby coś szybko ustalić, pisze się SMSy. Prowadzenie dłuższych rozmów na
    dotykowej klawiaturce telefonu to jakieś nieporozumienie dla masochistów.

    > Smartfony gurom :] Usenet przegrywa z konkurencją, zwyczajnie.

    Bo Usenet nie ma mechanizmów zmieniających nawyki i uzależniających
    użytkownika. Nie był pod tym kątem projektowany, w przeciwieństwie do
    współczesnych mediów społecznościowych i niektórych aplikacji na
    smartfony.

    --
    - Gdybysmy przed baranem postawili wiadra: z woda i z alkoholem, to
    czego się napije baran? - pyta prelegent usilujacy roznymi przykladami