  • 151. Data: 2023-04-24 20:29:14
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Apr 2023 18:05:53 +0200, io wrote:

    > Wręcz przeciwnie, usunąć te wszystkie serwery i rozproszyć :-)
    >
    > http://niusy.pl/niusy.html

    > No to już napisałem, że na początku to miało głęboki sens. Ale jeśli to
    > jedyny sens to na razie można zamknąć.

    > Raczej dla tych co te serwery utrzymywali.

    > No i właśnie użytkownicy poszli sobie gdzie indziej. Myślę, że głównie
    > zajęli się swoim życiem. A nowi nie przyszli bo bliżej im do czegoś innego.

    IMO - spora część "poszła sobie", bo jej serwer zlikwidowali.
    A ci co utrzymywali ... przestało im sie chciec.

    No bo na tym sie nie zarabia :-(
    A na "forum" to mozna reklamy wciskac :-)

    Nie wiem, nie uzywałem :-)

    pornosy, czy cos innego? :-)

    J.

  • 152. Data: 2023-04-24 21:17:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Doskonale wiem jak to wyglądało, dlatego pytam o odpowiednik
    > ICANN/NASK-u dla Usenet-u.

    Już samo pytaie o odpowiednik nie świadczy o doskonałości wiedzy.

    > Bo dziś nie wystarczy powiedzieć/napisać, że trzy dekady temu było
    > się pionierem w jakiejś dziedzinie, żeby uchodzić obecnie za jej
    > (współ)właściciela. Trzeba mieć jeszcze na to jakiś glejt, szacunek
    > społeczności to za mało.

    Nie wystarczy. Ale tylko osoba bardzo niemądra może snuć wokół podobnych
    tez jakieś dywagacje. Było to wyjaśniome ledwie kila dni temu, wystarczyło
    uważnie czytać. Glejty są tu na nic. Usenet ma podstawy w kryptografii --
    kto ma klucze, ten ma władzę. Dopiero gdy korzystając z tych kluczy usunie
    hierarchię ze wszystkich serwerów świata, będzie o czym rozmaiać.

    > Bo z DNS-em nie dało się inaczej, z Usenet-em można nadal.

    Odwrotnie: z Usenetem nie dało się inaczej, na DNS-ach można było zarobić.

    --
    Jarek

  • 153. Data: 2023-04-24 21:17:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Ale chodzi Ci o Internet dla ludu czy ogólnie łącza między operatorskie?
    > Bo na to pierwsze po prostu nie było kasy, a to drugie od pierwszej
    > połowy lat 90' mozolnie ale jednak budowano i udoskonalano.

    Nieprawda. W pierwszej połowie lat '90 TPSA nie wydała na Internet grosza,
    nie miała ani jednego adresu IP. Trochę tylko zarabiała, a to dzierżawiąc
    druty miedziane (sam byłem klientam), a to trakt cyfrowy E-ileś (służący
    w założeniu do rozmów telefonicznych). Do zabawy włączyła się w *drugiej*
    połowie, gdy wszystkie szlaki były przetarte.

    --
    Jarek

  • 154. Data: 2023-04-25 00:50:19
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Sprawdziłem, nie ma. Jest tak prymitywny jak IIS w Windows Server :D

    Jak sprawdziłeś?

    > Notabene kiedyś odpaliłem serwer news na Win2003Server i działało to
    > nawet ładnie :D Co prawda hierarchia jest tam odwrotna np.(
    > misc.elektronika.pl) ale to wymysł Microsoftu, żeby być zgodnym z domeną :D

    MS wszystko ma odwrotnie :)

    --
    Biblia uczy nas kochać.
    Kamasutra uczy jak.

  • 155. Data: 2023-04-25 00:51:20
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Większość serwerów NNTP nie ma autoryzacji bo służą lokalnym, czyli
    > znanym, użytkownikom. Mają te, które dają dostęp wszystkim.

    Ten z założenia daje bez restrykcji na IP. Swego czasu były osoby, które
    pisały z zagranicy i miały problem z dostępem do polskich serwerów.

    --
    Siedzi zajączek i wyciska cos z policzka. Podbiega sarenka i pyta:
    - Wyciskasz pryszcza?

  • 156. Data: 2023-04-25 00:53:18
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Trybun <L...@j...cb> wrote:

    > Czy rejestracja to coś co może uniemożliwić delikwentowi spamowanie na
    > grupach?

    Zdeterminowanemu nie uniemożliwi (i takiego będzie można łatwo i szybko
    wyciąć, bo aktywność będzie powiązana z kontem nawet jeśli będzie zmieniał
    IP). Przypadkowemu, który skanuje sieć w poszukiwaniu otwartych usług (lub
    ma zmienne IP i nie wytniesz go bez wycięcia innych, chcianych
    użytkowników), tak.

    --
    Słoń i mrówka wloką się przez pustynie. Skwar, żar i ani kropli wody.
    - Już nie mogę - jęczy słoń - Umrę z pragnienia!

  • 157. Data: 2023-04-25 00:54:37
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

    > Rejestracja może utrudnić spamowanie botom. Może ułatwić identyfikację
    > użytkownika. Zapewnić łatwe wykasowanie spamu.

    No właśnie :)

    > Wreszcie ... serwis z użytkownikami można sprzedać :-)

    To się akurat nie wydarzy :)

    --
    Od kiedy moja dziewczyna jest w ciąży, wiele rzeczy się zmieniło.
    Np. moje imię, nazwisko, adres i numer telefonu.

  • 158. Data: 2023-04-25 01:15:57
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl> wrote:

    > Zupełnie mnie to nie dziwi. Ludzie dużo narzekają, powtarzają
    > sentymentalne ,,kiedyś to było fajnie", a tak naprawdę jest im wygodnie
    > z tym co mają i faktycznie nie chcą niczego zmieniać.

    Jest jak mówisz.

    > W sumie to dość zabawne, ale wymieniłeś dokładnie wszystkie wady
    > Discorda, które powodują, że nie mogę się do niego przekonać. :)

    Ma swoje wady i zalety, jak wszystko :) Ja tam siedzę ostatnio głównie dla
    społeczności krótkofalarskiej -- żeby wiedzieć, co się dzieje, jakie są
    eventy, itd. Wcześniej taką rolę pełniła odpowiednia grupa na FB. Discord
    w jakiś sposób wypełnił mi tę niszę.

    Przez jakiś czas trzymałem go tylko w przeglądarce z powodu tego, że jest
    proprietary (i podobno szpieguje), ale teraz po prostu odpalam go u siebie
    na komputerze. Nie żebym czuł się z tym dobrze :) Zastanawiam się, czy
    programów proprietary (Discord, Teams, Skype) nie przenieść na jakąś
    wirtualkę, bo jednak trochę mnie to uwiera.

    > Oczywiście, że się nie wydarzy, bo internet staje się coraz bardziej
    > scentralizowany i coraz bardziej własnościowy, czyli coś dokładnie
    > przeciwnego do pierwotnych założeń. Ponadto zachodzi obecnie gwałtowny
    > proces centralizacji infrastruktury, w wyniku którego większość tej
    > kluczowej znajdzie się w rękach trzech, może czterech korporacji.
    > Wszystko to nie sprzyja otwartości i udostępnianiu uniwersalnych
    > interfejsów do oferowanych usług. Stąd też nie ma co się dziwić, że
    > niespecjalnie jest tu gdzieś miejsce dla rozwiązań funkcjonalnie
    > zbliżonych do tego, czym jest USENET.

    Zdecydowanie. Przede wszystkim korporacje mają swoje cele. Ja lubię, jak
    technologia służy użytkownikowi. Na FB jest odwrotnie. Użytkownicy są
    towarem, który jest subtelnie, ale systematycznie manipulowany po to, żeby
    był jak najbardziej zaangażowany, spędzał czas na platformie i oglądał
    reklamy. To reklamodawcy są klientem FB, a nie użytkownicy.

    Grupy na FB nie służą tworzeniu społeczności ani wymianie informacji. One
    służą reklamowym celom FB. Im większe zaangażowanie użytkowników w grupy,
    tym większe przywiązanie do platformy. Im więcej lajków czy komentarzy,
    tym lepiej algorytmy wiedzą, jakie są emocjonalne czułe punkty danego
    użytkownika i jakie treści zwiększą jego zaangażowanie w platformę.

    Udostępnienie wygodnego interfejsu NNRP służyłoby (bardzo małej części)
    społeczności, ale nie służyłoby Facebookowi.

    > PME jest wyjątkiem, zgoda. Ale jak długo to może potrwać? Szczególnie,
    > że najazd wygłodniałych trolli trwa w najlepsze.

    Tu są starzy wyjadacze, trolle im niestraszne (mam nadzieję) :) A jak
    długo może potrwać... myślę, że aż będzie nas tu tak mało, że nikomu
    wartościowemu nie będzie chciało się tu siedzieć, bo będzie wolał
    poświęcać czas innym miejsciom.

    > No i nie umniejszając nikomu, ta wartość merytoryczna - delikatnie
    > mówiąc - blednie choćby w zestawieniu z forami, do których linki
    > podesłaliście.

    To też racja. Ale ja mimo wszystko natrafiam na rzeczy, których wcześniej
    nie znałem. No i wygoda. Czytnik, który obsługuję tylko z klawiatury, jest
    dla mnie dużo wygodniejszy niż webowe, klikane forum.

    > To całkiem nieźle, +/- tyle, ile ma obecnie Neostrada. Jeszcze niedawno było tego
    > 2 x więcej, ale wykruszyło się momentalnie.

    Ja przez jakiś czas miałem tylko polskie feedy (Neostrada, Gazeta, Atman,
    ICM, chyba coś jeszcze), ale jak się powykruszały to nawiązałem parę
    kontaktów, bo w zasadzie zostałby mi tylko ICM. Tak naprawdę nie było
    trudno -- na news.admin.peering siedzą sensowni ludzie.

    > OK, rozumiem obawy. A z tymi opiniami ,,działów prawnych" to jest tak, że
    > są dobre, dopóki ktoś nie powie: sprawdzam. Zresztą żeby wydać opinię,
    > należy jeszcze rozumieć, jak faktycznie działa to, co się opiniuje. Tu
    > wchodzimy w aspekty, których jednak wolałbym publicznie nie omawiać.

    Chodzi mi nie tyle o opinie, co o odpowiedzialność. Za serwerem Neostrady
    jednak stoi firma. Za posty, które trzyma Chmurka, odpowiadam tylko ja...

    > W każdym razie w naszym przypadku większym - potencjalnie - problemem
    > były binarki. To faktycznie prawna bomba zegarowa. Na szczęście nie
    > wybuchła.

    Tak, to prawda. U siebie staram się nie mieć binarek. Nie wyeliminuję tego
    w 100%, ale staram się. M.in. z tego powodu nie udostępniam alt.* bez
    rejestracji -- to, że tam jest śmietnik, to jedno, ale potencjalnie mogą
    tam być różne treści, których nie chciałbym udostępniać światu na talerzu.

    --
    Psychiatra mówi do pacjenta:
    - Mam dla pana dwie wiadomości: dobrą i złą. Ta zła to, że ma pan

  • 159. Data: 2023-04-25 01:17:25
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:

    > A niech sobie leci na autopilocie.
    > Chyba z 15 lat tak miałem swoje www na ... .neostrada.pl (całe 100 MB ;))

    Gorzej jak coś się posypie i nie będzie nikogo, kto będzie umiał to
    pozbierać. A może się posypać. Mam podejrzenia, że tak było z Atmanem.
    Działał, działał, potem była awaria a niedługo potem zapadła decyzja o
    wyłączeniu.

    --
    Spotkali się Inteligent z AWF-u i Fizyczny z politechniki. Mieli w ramach
    wspolzawodnictwa przejsc przez mur (na wprost). Fizyczny z politechniki

  • 160. Data: 2023-04-25 01:25:02
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    io <i...@o...pl.invalid> wrote:

> [...]

    BTW, jutro dojdą też statystyki BIG8.

    > No dokładnie. Natomiast ... ta usługa jest przestarzała. Tworzenie kopii
    > wszystkich artykułów na wszystkich serwerach? Po co

    Dla niezawodności. Lepiej tak, niż mieć jeden centralny serwer, którego
    awaria spowoduje wyłączenie Usenetu.

    > i .. no właśnie, dla kogo?!

    Dla tych, którzy jeszcze tu zostali. Dla potężnego archiwum treści. Także
    dla utrzymania jak najdłużej tradycyjnej usługi ze względu na jej zalety
    (i w drugiej kolejności na sentyment).

    Ja bywałem w różnych miejscach w sieci, gdzie można dyskutować, ale
    nigdzie nie znalazłem usługi, która byłaby dla mnie tak wygodna jak
    Usenet.

    > Już dawno powinna być zastąpiona czymś działającym optymalniej i
    > kontrolowalnym bardziej indywidualnie

    Co dokładnie proponujesz?

    > i bez tych zaszłości innych kodowań i innych standardów.

    Ten problem zawsze dotykał tylko pewnej garstki osób, które nie potrafiły
    prawidłowo skonfigurować czytnika, a odkąd upowszechniło się UTF-8, myślę
    że problem różnych kodowań można uznać za zupełnie niebyły.

    Ja oczywiście jestem lata do tyłu, nadal używam ISO-8859-2, ale z różnych
    względów nie byłoby to u mnie proste do przeskoczenia (mogę oczywiście
    wysyłać w UTF-8, ale konsolę nadal mam w ISO, więc nic mi to nie zmieni).

    > Pisałem o tym w okolicach roku 2000 i nic się od tego czasu nie
    > zmieniło.

    W Internecie zmieniło się bardzo dużo, a jednak nadal jest miejsce dla
    Usenetu...

    --
    - Skad wracasz taki wesoly?
    - Z dworca, odprowadzalem tesciowa...