    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: [ot] jaki serwer usenet
    <64413a5c$0$19611$65785112@news.neostrada.pl>
    <64414e89$0$2965$65785112@news.neostrada.pl>
    <64415e5b$0$19615$65785112@news.neostrada.pl>
    <64416da2$0$2971$65785112@news.neostrada.pl>
    <7791939421$20230421090005@squadack.com> <u238ku$1krpl$8@news.icm.edu.pl>
    <u23djg$1tjq0$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <6445484b$0$19601$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <64457aa7$0$19611$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <6446a7ec$0$19625$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Mon, 24 Apr 2023 21:17:20 +0200

    nadir napisał:

    > Doskonale wiem jak to wyglądało, dlatego pytam o odpowiednik
    > ICANN/NASK-u dla Usenet-u.

    Już samo pytaie o odpowiednik nie świadczy o doskonałości wiedzy.

    > Bo dziś nie wystarczy powiedzieć/napisać, że trzy dekady temu było
    > się pionierem w jakiejś dziedzinie, żeby uchodzić obecnie za jej
    > (współ)właściciela. Trzeba mieć jeszcze na to jakiś glejt, szacunek
    > społeczności to za mało.

    Nie wystarczy. Ale tylko osoba bardzo niemądra może snuć wokół podobnych
    tez jakieś dywagacje. Było to wyjaśniome ledwie kila dni temu, wystarczyło
    uważnie czytać. Glejty są tu na nic. Usenet ma podstawy w kryptografii --
    kto ma klucze, ten ma władzę. Dopiero gdy korzystając z tych kluczy usunie
    hierarchię ze wszystkich serwerów świata, będzie o czym rozmaiać.

    > Bo z DNS-em nie dało się inaczej, z Usenet-em można nadal.

    Odwrotnie: z Usenetem nie dało się inaczej, na DNS-ach można było zarobić.

    --
    Jarek