  • 131. Data: 2023-04-23 20:57:02
    Temat: Re: [ot] jaki serwer usenet
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

    > Kupuje się i opłaca coroczną subskrypcje/abonament?

    Nie.

    > Gdzie jest/był "sklep" z hierarchiami krajowymi?

    Nie było. Sklepu z domenami też nie było. Pierwszą rejestrowałem w
    ten sposób, że zadzwoniłem do pana z NASK-u i na linii ustaliliśmy,
    jak domena ma się nazywać i jakie są IP serwerów, które będą ją
    obsługiwać. Dopiero później wprowadzono *jednorazowe* opłaty za
    rejestrację, co wydawało się wtedy zamachem na wolność. Abonamenty
    i coroczne subskrybcje przyszły jeszcze później.

    Początki hierarchi usenetowych były podobne. Z tym że nie wystarczył
    jeden pan z NASK-u, trzeba było przekonać większą grupę. Potem drogi
    obu hierarchi się rozeszły. DNS się skomercjalizował, Usenet pozostał
    w stanie pierwotnym.

    --
    Jarek

  • 132. Data: 2023-04-23 21:15:49
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > jeden pan z NASK-u, trzeba było przekonać większą grupę. Potem drogi
    > obu hierarchi się rozeszły. DNS się skomercjalizował, Usenet pozostał

    Dobra, w jakim rejestrze figuruje hierarchia pl niusów ?

  • 133. Data: 2023-04-23 21:27:55
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    IMO zmarł, była notka w jakiejś prasie.

    -----

  • 134. Data: 2023-04-23 21:29:43
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Z dawnego UPR, czyli dziś zapewne z Konfederacji.

    -----

  • 135. Data: 2023-04-23 21:37:41
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A niech sobie leci na autopilocie.
    Chyba z 15 lat tak miałem swoje www na ... .neostrada.pl (całe 100 MB ;))

    -----
    > Przynajmniej nie wyłączyliśmy wszystkiego z dnia na dzień oraz całość nigdy nie
    jechała na autopilocie.

  • 136. Data: 2023-04-24 00:22:15
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) :

    > Nie było. Sklepu z domenami też nie było. Pierwszą rejestrowałem w
    > ten sposób, że zadzwoniłem do pana z NASK-u i na linii ustaliliśmy,
    > jak domena ma się nazywać i jakie są IP serwerów, które będą ją

    Gdzie te czasy, gdy zarządzającemu konfiguracjami jeszcze się
    chciało załatwiać obcym ludziom "na gębę" czy na telefon...

    Z 18-20 lat temu miałem komórkę sieci w której nie dało się wysyłać
    faxów. Chociaż chyba w żadnej sieci się nie dało. Po jakiejś tam
    reklamacji zadzwonił do mnie jakiś technik i pytał po co mi to,
    przecież już nikt nie używa faxów :-) "No dobrze, włączę to panu".
    No i działało.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 137. Data: 2023-04-24 00:40:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Zbynek Ltd. napisał:

    > Gdzie te czasy, gdy zarządzającemu konfiguracjami jeszcze się chciało
    > załatwiać obcym ludziom "na gębę" czy na telefon...

    Było pytanie, padła odpowiedź. Na stypie po Neostradzie warto pewne
    rzeczy wyjaśnić, bo ludzie nie tyle 'nie pamiętają', co po prostu nie
    wiedzą. My tu mówimy o rzeczach, które zaczynały się, gdy kierownictwo
    nieboszczki Tepsy (obecnie Orange) zastanawiało się, czy w ogóle w to
    wchodzić, czy ten cały Internet ma jakąś przyszłość. Tak więc pytanie
    o abonamenty i o sklepy z hierarchiami usenetowymi, to jak zdziwienie
    malucha, który po opowieści dziadka o occie na półkach sklepowych czasu
    stanu wojennego zadaje szczere pytanie "-- A w Lidlu też?"?

    --
    Jarek

  • 138. Data: 2023-04-24 07:58:35
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Miałem tak z wybieraniem tonowym w telefonach stacjonarnych "nie mamy jeszcze w
    cenniku", czekolada dla technika na centrali
    (pierwsza połowa lat 90-tych).
    Później bywało podobnie z usługą identyfikacji numeru dzwoniącego.
    Tak swoją drogą off-topic: miałem wówczas Nokię NMT 450 w Centertelu, żadnej
    identyfikacji numeru dzwoniącego w tej sieci IMHO nie
    było, natomiast raz do mnie zadzwonił kolega ze Stanów i na ekranie pojawił się
    pięknie jego numer aż mi szczena opadła.

    Co do faksów w sieciach komórkowych to działały w Sferii (CDMA).

    -----

  • 139. Data: 2023-04-24 09:09:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello io,

    Sunday, April 23, 2023, 2:09:27 PM, you wrote:

    > Utrzymujesz? W swoim czytniku? :-)

    Przeczytałeś już resztę wątku?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 140. Data: 2023-04-24 09:12:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello io,

    Sunday, April 23, 2023, 4:21:17 PM, you wrote:

    > Ty czytaj ze zrozumieniem.
    > Pytanie było do innej osoby, która stwierdziła, że to takie proste,
    > tanie i w ogóle. No to zasadnym jest zapytanie tej osoby skąd konkretnie
    > ona bierze argumentację. Bo nie powoływała się na nikogo tylko sobie coś
    > napisała.

    Opamiętaj się, mowa była o adminie chmurki, którego znam osobiście.
    Myślę, że nie tylko ja.

    --
    Best regards,
    RoMan