  • Data: 2012-12-04 14:59:58
    Temat: Re: ostre zdjęcia
    Od: Jan45 <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-12-02 18:43, Mariusz [mr.] pisze:

    > Wiadomo, że bez planowania na chłodno można zapomnieć o efektach
    > przekraczających pewną granicę - nigdy sytuacja sama nie "zgra się" w
    > tylu elementach, co przy pewnym planowaniu.
    >
    > Z drugiej strony uważam, że z góry skazani na porażkę są jednak
    > także ci, którzy zaplanowanie zdjęcia (na zewnątrz: z pogodą i przyrodą
    > w kadrze) podnoszą do rangi absolutu, wedle zasady: zaplanowałem,
    > zrealizowałem, WorldPressPhoto wygrałem (...)

    Teraz mamy tak dużo fotografujących, że różnorodność
    skutków ich działań jest obezwładniająca. Nie chce mi
    się klasyfikować, bo musiałbym oceniać. A przecież
    mój punkt widzenia nie jest jakimś poziomem referencyjnym
    dla wszystkich. Najważniejsze, żeby zdjęcie się podobało
    autorowi, bo to znaczy, że osiągnął cel. A kiedy się
    cieszy, utrwala dobrą atmosferę w fotograficznym
    środowisku. Działanie pod wpływem impulsu też daje
    dobre efekty, to nie przeszkadza, że jednak rzadziej.

    Mnie się zdarzyło tego roku fotografować miejsce
    wyjątkowe, choć może mało widowiskowe, taką małą
    mogiłę leśną, oddaloną od najbliższej wsi o kilka
    kilometrów. Już dawno miejscowi zapomnieli, kto tam leży.
    Nazywają to miejsce mogiłą Kozaka i jeszcze o nią
    dbają. Nie wiadomo, kogo i kiedy tam pochowano, czy
    Kozak to nazwisko, czy też może narodowość, np.
    sołdata z lat 20-tych. Teraz to jest tylko punkt
    orientacyjny dla grzybiarzy i zbieraczy jagód.

    Zrobiłem kilkanaście zdjęć, w miarę udanych, choć
    słońce w lesie nie jest łatwe do ogarnięcia obiektywem.
    Przez te przymiarki zmęczyłem się tematem
    i rozejrzałem wokół. I wtedy zauważyłem, że słońce
    akurat ciekawie oświetla pobliską leśną drogę.
    Zrobiłem tej drodze jedno czy dwa zdjęcia i to właśnie
    ta droga podoba mi się teraz najbardziej. Aż tak,
    że nie mam ochoty tego pokazywać, żeby nie zepsuć
    sobie humoru czyimś odbiorem. Powiesiłem w dużym
    formacie na ścianie i jest mi z tym całkiem dobrze.
    Owszem, jest mi przyjemnie, kiedy goście na to patrzą,
    i czasem dobrze ocenią, nie powiem, że nie.
    Najbardziej cenię sobie uwagi tych, którzy tę
    okolicę dobrze znają. A i mogiłę Kozaka oglądają
    przy okazji. Czekam, może ktoś sobie przypomni,
    co to za Kozak tam leży.

    Tak to jest z tymi impulsami i z medytacją.
    Pozdrawiam,
    Jan