  • Data: 2011-08-30 14:25:48
    Temat: Re: [onet] ekodrajwing jest be...
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-08-30 11:10, Vlad The Ripper pisze:

    > Nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że mając np. max momentu na 2500
    obrotów, możemy mieć 90% momentu maksymalnego na 1800 obrotów. I warto trzymać obroty
    w tym niższym zakresie, ale już w pobliżu maksymalnego momentu.

    Wyjaśnijmy jedną rzec apropos "trzymania obrotów".
    Sprawność silnika zależy od obrotów i stopnia napełnienia (otwarcia przepustnicy).
    Przy czym w szerokim zakresie obrotów, zależność sprawności od obrotów jest dość
    płaska,
    natomiast od napełnienia - silna.

    Gdy przyspieszamy z gazem w podłodze, najwyższą sprawność faktycznie uzyskamy
    gdzieś w okolicy maksimum momentu (choć to jest dość płaski szczyt).

    Zupełnie inaczej sprawa wygląda przy utrzymywaniu stałej prędkości.
    Stała prędkość -> stała moc, a moc = moment * obroty.
    Jeśli do utrzymania tej prędkości można użyć równie dobrze:
    a) obrotów X i momentu Y (niższy bieg, mały stopień otwarcia przepustnicy)
    b) obroty= X/2 oraz moment Y*2 (wyższy bieg, większe otwarcie przepustnicy)
    to nawet jeśli X to są te "obroty max. momentu", to w większości przypadków
    ekonomiczniejszy będzie wariant b, ponieważ sprawnośc trochę spada ze względu
    na obroty, ale jednocześnie znacznie wzrośnie ze względu na wyższe napełnianie.

    A tak w ogóle to trzeba wziąć poziomicowy wykres sprawności danego silnika
    w funkcji obrotów i obciążenia, nanieść na niego krzywe stałej mocy, i wszystko
    to widać jak na dłoni :)