    From: mk4 <m...@d...nul>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: omijanie przed przejściem
    Date: Mon, 06 Jan 2014 12:40:02 +0100

    On 2014-01-06 12:23, Shrek wrote:

    > Bez przesady - wystarczą dwie proste zasady - na sąsiednim pasie hamują
    > - hamuje i ja, nie widzę - nie jadę (a w praktyce jadę 10-15km/h) - w
    > dupie mam, że ktoś mnie będzie od kapeluszy wyzywał.

    Tyle, ze pierwsza to kiepska zasada. Zasada powinna byc naturalna (wtedy
    dzialaja naturalne mechanizmy, ktore ewoluowaly w nas tysiace lat) o ile
    to mozliwe. Czyli rozsadnym jest nalozyc na tego co chce wykonac jakas
    czynnosc dodatkowe obowiazki (skrecasz, zmienasz pas, wyprzedzasz,
    itd.). Tak dziala swiat - chcesz cos zrobic to musisz spelnic kryteria i
    na tobie spoczywa odpowiedzialnosc. A tutaj jak nie chce nic zrobic (nie
    przygotowuje zadnego manewru ani zamiaru) mam zareagowac na jakis badz
    co badz malo znaczacy czynnik jak zwalnianie pojazdu na pasie obok -
    zwlasza jak nie widze bezposredniej przyczyny (jak jade za kims to
    przyczyna jest oczywista - zbliza sie on jako przeszkoda wiec reakcja
    jest naturalna i automatyczna).
    I o ile to jest 60 lat temu to jest to inna sytuacja. Dzis na drogach o
    wielu pasach ruchu w jednym kierunku (plus pasy do skretu) wyglada to
    zupelnie inaczej (tzn. tak, ze dziala w teorii ale nie w praktyce).

    Dodam, ze jak nie mam zamiaru nic zrobic (zadnego manewru) to czesto
    gesto poziom koncentacji spada znaczaco - tak jest i juz, zwlaszcza w
    sytuacji gdy mamy coraz to wiecej i wiecej spraw na glowie (no i niech
    pierwszy rzuci kamien ten, ktory jest mistrzem kontroli swoich mysli -
    no i niech to bedzie osoba, ktora robi rocznie najmniej ze 20kkm, tak
    zeby prowadzenie samochodu nie bylo przezyciem samym w sobie podnoszacym
    tetno do 160).

    Poza tym z tym hamowaniem to tak srednio. Ludzie rozne rzeczy wyczyniaja
    - chce si eprzebic z pasa na pas to hamuja, przyspieszaja itd. Wiec to
    ogolnie dosc kiepska zasada.

    > To że piesi pieszym przydałoby się pomyśleć na przejściach to zupełnie
    > inna sprawa.

    Zgoda :)

    --
    mk4