  • 81. Data: 2013-01-27 18:51:12
    Temat: Re: ogrzewanie mieszkania IR
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:ke36lq$rb7$1@mx1.internetia.pl...

    > Czyli sprawność może być wartością umowną :)

    Nie powinna, ale w wielu przypadkach bywa, bo ktoś zapomniał, aby nazwać ten
    parametr inaczej, albo działał celowo :)
    Pomyśl sobie jakby wyglądała sprawność kotłów gdyby ją odnieść do wartości
    kalorycznej opału:
    Kocioł niekondensacyjny - 74%
    Kocioł kondensacyjuny - 92%

    A tak mamy:
    Kocioł niekondensacyjny - 92%
    Kocioł kondensacyjuny - 110%

    Wygląda chyba o wielel lepiej? :D

  • 82. Data: 2013-01-27 19:18:22
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości

    > To jeszcze spróbuj zrobić regulację *termostatem pokojowym* w 2 strefach:
    > rozległe mieszkanie z różnymi temperaturami w pokojach i powiedzmy
    > warsztat piętro niżej.

    Jaki problem?
    Kupujesz odpowiedni kocioł z regulacją 2-strefową i już masz.
    Albo montujesz w warsztacie zawór termostatyczny z głowicą elektroniczną,
    której zadaniem będzie wyłączanie ogrzewania lub obniżanie temperatury w
    godzinach, kiedy nikogo w warsztacie nie ma, a podstawowy układ regulacji
    steruje główną temperaturą w domu.
    Zamiast głowicy termostatycznej można użyć siłownika termicznego
    zamontowanego na zaworze termostatycznym, wspópracującego z drugim
    sterownikiem/termostatem.
    Takie układy często się wykonuje np. w sypialniach, gdzie dodaje się do
    grzejników oddzielną regulację, która utrzymuje niższą temperaturę jak w
    pozostałych pokojach.
    Można także wykorzystać dodatkowy bufor ciepła jako sprzęgło i oddzielne 2,
    3, 4 lub więcej obiegów grzejnikowych z oddzielnymi pompami CO, a każda z
    nich sterowana z oddzielnego sterownika.termostatu lub też jedna pompa CO i
    kilka elektrozaworów.
    Można też dać przy kotle tylko i wyłącznie regulację pogodową, która dobiera
    temperaturę wody w obiegu kotła w zalezności od temperatury zewnętrznej, a
    obiegi grzejników sterować oddzielnymi zestawami elektrozawór +
    sterownik/regulator.
    Można też zastosować układy regulacyjne z zaworami kulowymi sterowanymi przy
    pomocy 3-stawnych siłowników realuzującymi funkcje: przymykaj/stój/otwieraj
    oraz odpowiednimi sterownikami/regulatorami 3-stawnymi.

    Naprawdę możliwości jest masa i wcale nie potrzeba żadnych kryz, zaworów
    liniowych czy regulatorów proporcjonalnych.

  • 83. Data: 2013-01-27 21:08:34
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-01-27 19:18, uzytkownik pisze:

> [...]
    > godzinach, kiedy nikogo w warsztacie nie ma, a podstawowy układ regulacji

    I wcześniej czy później mamy sytuację że głowica chce grzać, ale kocioł
    jest wyłączony przez sterownik główny. Owszem, są systemy gdzie
    pojedyncza głowica jest w stanie odpalić kocioł na żądane. Niby (poza
    ceną systemu ) wszystko OK, ale kocioł z uwagi na krzywą sprawności
    niespecjalnie wydajnie obsługuje pojedynczy grzejnik. A i na zdrowie mu
    to nie wychodzi.

    > Naprawdę możliwości jest masa i wcale nie potrzeba żadnych kryz, zaworów
    > liniowych czy regulatorów proporcjonalnych.

    To teraz wyobraź sobie że przy ogrzewaniu elektrycznym możesz
    niezależnie sterować kilkoma bądź kilkunastoma grzejnikami w iluś tam
    strefach. A stycznik razem z obudową kosztuje ułamek ceny głowicy
    elektronicznej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 84. Data: 2013-01-27 21:57:19
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > wszystko OK, ale kocioł z uwagi na krzywą sprawności niespecjalnie
    > wydajnie obsługuje pojedynczy grzejnik. A i na zdrowie mu to nie wychodzi.

    Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sterować kotłem sterownikiem pogodowym,
    a każde pomieszczenie oddzielnym zaworem z głowicą termostatyczną.

    > To teraz wyobraź sobie że przy ogrzewaniu elektrycznym możesz niezależnie
    > sterować kilkoma bądź kilkunastoma grzejnikami w iluś tam strefach. A
    > stycznik razem z obudową kosztuje ułamek ceny głowicy elektronicznej.

    Tak, tak. Najtańszy, byle jaki przekaźnik kosztuje 50zł lub 150zł za
    porządny stycznik, którego styki nie wypalą się po roku czasu jak w
    przypadku przekaźnika. Przekaźnik ten lub stycznik musisz gdzieś umieścić.
    Albo wieszasz oddzielną, małoeststyczną puszkę/skrzyneczkę (za kolejne
    20-30zł) przy grzejniku albo w większej (wyższy koszt) skrzynce
    rozdzielczej. Do tego musisz poprowadzić dodatkowe przewody od stycznika do
    każdego grzejnika niezależnie. Stycznikiem musi sterować termostat
    (najtańszy, mechaniczny 20-30zł, a sterownik ponad 100zł). Ten
    sterownik/termostat musi się znajdować w pomieszczeniu, gdzie znajduje się
    grzejnik i musi mieć dodatkowe połączenie przewodowe ze stycznikiem.
    Reasumując: przekaźnik lub stycznik + termostat/sterownik + dodatkowa puszka
    + okablowanie i już masz 500-600zł.

    Najtańszy zawór termostatyczny do grzejnika wodnego kosztuje 20-30zł.
    Najtańsza głowica termostatyczna do tego zaworu także 20-30zł. Razem masz
    40-60zł za komplet.. Najtańsza głowica elektroniczna, którą możesz
    programować dobowo z uwzględnieniem dni tygodnia kosztuje 50-60zł. Zatem
    komplet masz za 70-90zł.

    Brniesz dalej? :)

  • 85. Data: 2013-01-27 22:55:47
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 27 stycznia 2013 21:57:19 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:
> [...]
    >
    > 40-60zł za komplet.. Najtańsza głowica elektroniczna, którą możesz
    >
    > programować dobowo z uwzględnieniem dni tygodnia kosztuje 50-60zł. Zatem

    Po co te koszty jak elektryczny grzejnik z marketu za 59 złotych potrafi utrzymać w
    pomieszczeniu temperaturę z dokładnością jednego stopnia. Wiem bo mam takie
    grzejniki.

  • 86. Data: 2013-01-28 06:58:01
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-01-27 21:57, uzytkownik pisze:

    > Brniesz dalej? :)

    Nie, zdecydowanie szkoda mi czasu na jałową dyskusję.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 87. Data: 2013-01-28 08:43:31
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "PcmOl" <...@...com> napisał w wiadomości

    > A nie powinno być:
    > Fizyka przewiduje, że za pomocą 1kWh dostarczonej energii elektrycznej
    > można przemieścić z miejsca A do miejsca B 2.5kWh ciepła?

    Nie wnikając w kwestię sprawność/wydajność przy tym temacie interesuje mnie
    coś innego:
    Czy z tego 3,5kW trafiającego do ogrzewanego pomieszczenia da się jakoś
    uzyskać ten 1kW niezbędny do działania tej pompy ciepła?
    Sprawność procesu mogła by być 1/3.5 bo straty (zazwyczaj w efekcie końcowym
    wydzielane w postaci ciepła nie całkiem zasługują w tym przypadku na
    określenie 'straty').
    P.G.

  • 88. Data: 2013-01-28 09:01:07
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    wiadomości news:4151323467$20130125124058@squadack.com...
    > Hello DJ,
    >
    > Friday, January 25, 2013, 12:13:25 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Fizyka przewiduje, że z pompy ciepła można uzyskać nawet 3.5kWh ciepła
    > z 1kWh dostarczonej energii elektrycznej. Ale to ma się nijak do IR.

    Romóś znuff dajesz ciala. Przy pompie cieplnej nie ma produkcji ciepla z
    pradu. Prad zapewnia tylko jego transport. Wiec nie mam mowy o "uzyskiwaniu
    energii cieplnej z elektrycznej".

  • 89. Data: 2013-01-28 09:57:38
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.01.2013 18:28, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jak już coraz bardziej globalnie patrzymy na wszystkie procesy to może
    > sprawność każdego jest zawsze 100% bo energia nie ginie (dopóki nie ma
    > zamiany masa->energia i odwrotnie).
    > P.G.

    To fakt, energia nie ginie. Ale sprawność dotyczy jak się dzieli
    dostarczona energia na energie użyteczną i energie strat.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 90. Data: 2013-01-28 11:14:47
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 28.01.2013 08:43, Piotr Gałka wrote:

> [...]
    > Czy z tego 3,5kW trafiającego do ogrzewanego pomieszczenia da się jakoś
    > uzyskać ten 1kW niezbędny do działania tej pompy ciepła?

    Potrzebujesz demona maxwella ;)
    (Pompa ciepła jest odwróceniem działania silnika, więc jeżeli masz tylko
    dwa "zbiorniki ciepła" to taki układ dąży do wyrównania średniej energii
    po obu stronach - do wychłodzenia pomieszczenia.)

    ALE!
    Dysponując dwoma "dużymi zapasami ciepła" na różnych poziomach
    energetycznych można by zastosować silnik cieplny napędzający pompę ciepła.

    Nie licząc problemu z kosztami da się np. zrobić układ w którym energię
    geotermalną używamy do grzania zimą a latem jako napęd do silnika
    cieplnego, który następnie napędza klimatyzację. Tylko prościej będzie
    użyć dwa obiegi "grawitacyjne" - jeden geotermalny a drugi do płytkiego
    wykopu.

    W przypadku obcej planety na której chcemy zrobić bazę może to wyglądać
    ciekawiej, np w układzie:
    - powierzchnia planety -155*C
    - wnętrze planety -5*C
    - pomieszczenia 25*C

    powinno operować całkiem sprawnie, powoli acz nieubłaganie zużywając
    "zasób nieodnawialny" jakim jest różnica temperatur.

    Michoo