    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ogrzewanie mieszkania IR
    Date: Sun, 27 Jan 2013 21:57:19 +0100

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:ke41cl$dhl$1@news.mm.pl...

    > I wcześniej czy później mamy sytuację że głowica chce grzać, ale kocioł
    > jest wyłączony przez sterownik główny. Owszem, są systemy gdzie pojedyncza
    > głowica jest w stanie odpalić kocioł na żądane. Niby (poza ceną systemu )
    > wszystko OK, ale kocioł z uwagi na krzywą sprawności niespecjalnie
    > wydajnie obsługuje pojedynczy grzejnik. A i na zdrowie mu to nie wychodzi.

    Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sterować kotłem sterownikiem pogodowym,
    a każde pomieszczenie oddzielnym zaworem z głowicą termostatyczną.

    > To teraz wyobraź sobie że przy ogrzewaniu elektrycznym możesz niezależnie
    > sterować kilkoma bądź kilkunastoma grzejnikami w iluś tam strefach. A
    > stycznik razem z obudową kosztuje ułamek ceny głowicy elektronicznej.

    Tak, tak. Najtańszy, byle jaki przekaźnik kosztuje 50zł lub 150zł za
    porządny stycznik, którego styki nie wypalą się po roku czasu jak w
    przypadku przekaźnika. Przekaźnik ten lub stycznik musisz gdzieś umieścić.
    Albo wieszasz oddzielną, małoeststyczną puszkę/skrzyneczkę (za kolejne
    20-30zł) przy grzejniku albo w większej (wyższy koszt) skrzynce
    rozdzielczej. Do tego musisz poprowadzić dodatkowe przewody od stycznika do
    każdego grzejnika niezależnie. Stycznikiem musi sterować termostat
    (najtańszy, mechaniczny 20-30zł, a sterownik ponad 100zł). Ten
    sterownik/termostat musi się znajdować w pomieszczeniu, gdzie znajduje się
    grzejnik i musi mieć dodatkowe połączenie przewodowe ze stycznikiem.
    Reasumując: przekaźnik lub stycznik + termostat/sterownik + dodatkowa puszka
    + okablowanie i już masz 500-600zł.

    Najtańszy zawór termostatyczny do grzejnika wodnego kosztuje 20-30zł.
    Najtańsza głowica termostatyczna do tego zaworu także 20-30zł. Razem masz
    40-60zł za komplet.. Najtańsza głowica elektroniczna, którą możesz
    programować dobowo z uwzględnieniem dni tygodnia kosztuje 50-60zł. Zatem
    komplet masz za 70-90zł.

    Brniesz dalej? :)