  • 41. Data: 2010-12-21 02:00:23
    Temat: Re: odcinkowy pomiar prędkości
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 20 Dec 2010 16:28:27 +0000, masti napisał(a):

    > ale przepis dotyczy chwilowej nie średniej.
    Jest cos takiego jak twierdzenie Rolle'a (i jego rozwiniecie, Lagrange'a).
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_Rolle%27a

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 42. Data: 2010-12-21 02:12:48
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2010-12-21 01:54, Massai pisze:

    > Na skróty! ;-)

    No to już kwestia takiego ustawienia punktów pomiarowych żeby nie było
    skrótów. Wiadomo że jeżeli urządzenia zostaną ustawione tak że
    faktycznie będzie się można od jednego do drugiego dostać szybciej niż
    drogą, to taki pomiar jest nie ważny.

    > A serio to bym zapytał "a ileż to niby KONKRETNIE jechałem?"

    Przed sądem nie trzeba konkretnie określać skali przewinienia -
    wystarczy udowodnić jakąś najkorzystniejszą dla sądzonego wersję.

    Jak pijany kierowca się miota i dopiero godzinę po zatrzymaniu pobiorą
    mu krew i wyjdzie promil, to skażą go za promil, pomimo że nie wiadomo
    konkretnie ile miał alkoholu we krwi jak prowadził pojazd.

    Albo jak komuś sąd udowodni że ukradł 10 samochodów, to skażą go za te
    10, pomimo że nie wiadomo czy to konkretnie było 15 czy może 20.

    I tak samo jak ktoś przejedzie nawet długi odcinek ze średnią 100km/h,
    to dostanie najkorzystniejszy dla niego mandat za 100km/h, pomimo że
    wiadomo że i tak pewnie jechał szybciej.

    Oczywiście rozporządzenie określające warunki ustawiania i techniczne
    sprzętu pomiarowego będzie potrzebne gdyby taki system miał ruszyć, ale
    problemu nie ma żeby karać za przekroczenie średniej prędkości.

  • 43. Data: 2010-12-21 02:43:32
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Tomasz Pyra wrote:

    > Zostanie nałożony mandat za przekroczenie prędkości i kierowca
    > może najwyżej go nie przyjąć.
    >
    > Wtedy sprawa trafi do sądu gdzie ewentualnie powoła się biegłego
    > który oceni fachowo możliwość przebycia 15km w 5 minut bez
    > przekroczenia prędkości 180km/h.
    >
    > I to dla sądu będzie już dowód że ta prędkość została
    > przekroczona.
    >
    > Odpowiedni akt prawny z wymaganiami dla sprzętu do takiego pomiaru
    > prędkości oczywiście będzie musiał zostać uchwalony - tak samo
    > jak obowiązujące obecnie dla radarów, fotoradarów i innych takich
    > zabawek.

    Widzisz, to nie tak do końca zmiana "ilościowa", w sensie że
    dochodzi tylko nowa zabawka pomiarowa.

    To zmiana jakościowa - w odróżnieniu od pomiaru prędkości
    chwilowej, w danym konkretnym momencie i punkcie, za pomocą różnych
    maszynek, przechodzimy do dywagacji "ile musiał jechać, żeby w takim
    czasie się wyrobić".

    Samo określenie prędkości średniej już jest taką dywagacją, bo
    wchodzi tu w grę choćby pomiar odległości. Jaka jest dokładnie
    odległośc między punktami/bramkami? Same łuki drogi i tor jazdy tę
    odległość nieco zmieniają. W dodatku nie między bramkami, a
    miejscami na drodze gdzie jest pomiar, bo kamera robi fotę nie
    dokładnie pod sobą, bo by tablicy nie pokazała.

    Dalej: system musi być oparty o komputerowe rozpoznawanie tablic
    rejestracyjnych, bo nie wyobrażam sobie ze ktoś siedzi i spisuje te
    wszystkie tablice...
    Wiem, da się, w wielu krajach to działa, nawet u nas jest sporo
    parkingów, które drukują bilety z numerem rejestracyjnym.

    Ale jak na razie takiego systemu nie udało się u nas wdrożyć -
    fotki z fotoradarów są ręcznie obrabiane przez człowieka, który
    czyta tablicę ze zdjęcia.

    Dodatkowo, żeby to było mocno wiarygodne, trzeba by oprzeć to o
    system nie zegarów, a wskaźników czasu z centralnym zegarem - coś
    jak na kolei (to co wisi na peronie nie jest zegarem a jedynie
    wskaźnikiem).

    Znów - oczywiście, da się.
    Ale nie jest to takie proste jak fotoradar strzelający fotkę.

    Tym bardziej, że jak wczesniej pisałem - efektywność tego będzie
    mierna. I może generować problemy.

    Na naszych, pożal się Boże, autostradach efektywne prędkości
    średnie, ze względu na zatłoczenie i utrudnienia, są niskie.
    Mało kto będzie jechał wolno, większość z tych co gonili - nadal
    będzie goniła, bo wiedzą że za 20 km i tak będzie korek, który
    ich spowolni.
    A jak przypadkiem korka nie będzie - będą sobie "nadrabiać" w
    dalszej części, wlokąc się, zmuszając innych do wyprzedzania...

    Imho jest to chybiony pomysł.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 44. Data: 2010-12-21 03:15:47
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Tue, 21 Dec 2010 02:00:23 +0100, Jaroslaw Berezowski napisał(a):

    > Jest cos takiego jak twierdzenie Rolle'a (i jego rozwiniecie,
    > Lagrange'a). http://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_Rolle%27a
    O, a jeszcze lepiej twierdzenie o wartosci sredniej funkcji:
    <http://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_o_warto%C5
    %9Bci_%C5%9Bredniej_
    (rachunek_ca%C5%82kowy)>
    W przelozeniu na ludzkie: predkosc jest funkcja ciagla, wiec istnieje
    przynajmniej jeden punkt w przedziale pomiaru, gdzie predkosc chwilowa
    rowna sie sredniej.

    Na marginesie, juz widze sedzine, jak slucha o tych twierdzeniach
    Lagrange'a, calkach itp. :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 45. Data: 2010-12-21 03:18:15
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Mon, 20 Dec 2010 09:48:25 +0100, Rafa? VFR napisał(a):

    > jakiegos GPs`a . Przekroczysz predkosc w dwolonym miejscu siwata sygnal
    > pojdzie automatycznie i dostaniesz mandat.
    Albo mikrofony z analizatorem glosu, i mandaty za pogwalcenie zasad
    moralnosci werbalnej :)
    Albo analizatory EEG i mandaty za nieprawomyslnosc.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 46. Data: 2010-12-21 09:08:44
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 21 Dec 2010 01:56:39 +0100 osobnik zwany Tomasz Pyra
    wystukał:

    > Zostanie nałożony mandat za przekroczenie prędkości i kierowca może
    > najwyżej go nie przyjąć.

    a jaki przepis pozwala n nakłdanie mandatów według widzimisię?
    To może nałóżmy mandty na wszystkich kierowców bo każdy kiedyś jakiś
    przepis złamał, na pewno.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 47. Data: 2010-12-21 09:39:57
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 21 Gru, 01:42, "Massai" <t...@w...pl> wrote:

    > To jest wnioskowanie. Owszem, uzasadnione i logiczne, ale tylko
    > wnioskowanie.

    W jakim sensie wnioskowanie? Jesli predkosc srednia jest zmierzona
    poprawnie, to jet to PEWNE na 100%. Wynika z twierdzen matematycznych
    tak samo jak np. mierzenie (foto)radarem bazuje na efekcie Dopplera,
    czyli mierzy sie roznice czestotliwosci fali nadanej i odbitej, z
    uwzglednieniem kata najczesciej (a tu juz nie mowisz o "wnioskowaniu")

    WS

  • 48. Data: 2010-12-21 09:42:00
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    WS <L...@c...pl> writes:

    > PS. jedyne czego mozna by sie czepiac, to jakies rozporzadzenia (o ile
    > sa) dotyczace sposobu pomiaru predkosci...

    Są.

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA GOSPODARKI1)

    z dnia 9 listopada 2007 r.

    w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru
    prędkości pojazdów w ruchu drogowym, oraz szczegółowego zakresu badań
    i sprawdzeń wykonywanych podczas prawnej kontroli metrologicznej tych
    przyrządów pomiarowych2)

    (Dz. U. z dnia 3 grudnia 2007 r.)
    (...)
    3) prędkościomierz kontrolny - przyrząd do pomiaru prędkości
    pojazdów w ruchu drogowym stosowany do pomiaru:
    b) prędkości pojazdu kontrolowanego, w oparciu o pomiar czasu
    przebycia przez ten pojazd odcinka drogi wyznaczonego za pomocą
    przetworników lub za pomocą specjalizowanej cyfrowej kamery wizyjnej;

    MJ

  • 49. Data: 2010-12-21 20:16:14
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    WS wrote:

    > W jakim sensie wnioskowanie? Jesli predkosc srednia jest zmierzona
    > poprawnie, to jet to PEWNE na 100%.

    Predkosc srednia NIE jest wartoscia mierzalna.
    Mozna zmierzyc czas, mozna zmierzyc odleglosc.

> [...]
    > czyli mierzy sie roznice czestotliwosci fali nadanej i odbitej, z
    > uwzglednieniem kata najczesciej (a tu juz nie mowisz o "wnioskowaniu")

    Z ta drobna róznica ze predkosc srednia oblicza sie ze wzgledu na
    ZMIANY predkosci na odcinku i w czasie mierzonym.
    Pomiar predkosci fotoradarem jest pomiarem predkosci chwilowej. Owszem,
    bazujacym na pomiarze bardzo krótkich odcinków czasu i odleglosci, ale
    wlasnie dzieki temu ze sa to odcinki bardzo krótkie - jest to predkosc
    chwilowa.

    Naprawde nie widzisz tej róznicy?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 50. Data: 2010-12-21 20:29:32
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Tue, 21 Dec 2010 00:42:00 +0000 (UTC), Massai <t...@w...pl>
    wrote:

    > To jest wnioskowanie. Owszem, uzasadnione i logiczne, ale tylko
    > wnioskowanie.

    Może Ci to niewiele rozjaśni, ale świat zatoczył koło. Kiedyś,
    nim nastała epoka radarów, właśnie w ten sposób mierzono
    prędkość: przez pomiar czasu potrzebnego do pokonania krótkiego
    odcinka pomiarowego.

    > I w końcu... może pojechałem na skróty?

    Między zjazdami na autostradzie?

    r.