  • Data: 2016-12-16 16:19:31
    Temat: Re: o jak mnie wkurwiają tacy kolesie...
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 16.12.2016 13:53, Piotr Gałka wrote:

    > Nie czuję tej zależności (fizykę biorę na czucie a nie na równania :) ).

    Przecież jest to na czucie, pęd zależy liniowo od prędkośći
    i od masy, energia zależy liniowo od masy i wypukle (kwadratowo)
    od prędkosci. Jeśli masz mniej dostępnej masy, musisz ją rozpędzić
    szybciej. Efekt w popędzie jest taki sa, ale energii trzeba włądować
    znacznie więcej.

    Ale intuicja intuicją, a musimy uzyskać wynik ilościowy*)

    Mamy w zasiagu urzadzenia masę m.
    Rozpędzamy ją do predkosci v, uzyskując ped p=mv (jak v wyjdzie
    nam za duze, trzeba bedzie liczyc relatywistycznie, ale miejmy
    nadzieję:)
    Potrzeba do tego energii E = 0.5mv^2

    Jeśli silnik pracuje ciagle, to to wszytko dziueje sie w danej jednostce
    czasu, a, ze ciag to ped/czas, a moc to energia/czas, to
    F/P = p/E = 2/v

    http://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.B36120
    chwalą się, że mają F/P = 1.2 mN/kW
    (po skróceniu jednostek s/m :))

    To by znaczyło, że ewentualną ciemną materię, jeśli jest ona
    w spoczynku, rozpędza do
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=(1.2mN%2F1kW)%5
    E-1
    833km/s albo 0.0028c, półtora rzędu wielkości lepiej niż jonowce.

    Powiedzmy, że urzadzenie oddzałuje ma ciemną materie w okolicy
    rzadu metr, niech efektywny przerój rozpędzacza A=1m^2.

    W ciągu jednostki czasu przelatuje przez niego masa
    gestość * A * v [jednsostka.. kg/s]
    (mamy tu ogromne założenie, że ciemną materię można rozpędzać
    do takich prędkości i nadal bedzie się dobrez zasysać. Powietrze
    tak nie działa, w śmigło w pewnym momencie można dawać więcej i więcej
    mocy, ale powietrza bardziej nie rozpędzi. Jeśli CM byłaby choć trochę
    podobna do zwykłęj materii, wymagało by to albo bardzo zuzych sił
    spójności, albo ogromnych temperatur. sumie hipotezy pod nazwą
    "ciepła" i "gorąca" CM istnieją.

    Jest to na tyle optymistyczne założenie, że pewnie chętniej bym tu
    wstawił prędkosc, z jaką ukłąd nalatuje na CM. Np 30km/s z powdodu
    ruchu Ziemi...).

    F = dp/dt = dm/dt *v = gestosc*A v^2

    Podawali, że uzyskali 100uN (malutko:))
    gestosc = F/(A v^2 )
    http://www.wolframalpha.com/input/?i=100uN%2F(+1m%5E
    2+*+800km%2Fs+)
    coś rzędu 10^-16 km/m^3

    A ile jest tej Ciemnej meterii?
    http://www.universetoday.com/15266/dark-matter-is-de
    nser-in-the-solar-system/
    10^17 kg/AU^3

    http://www.wolframalpha.com/input/?i=10%5E17kg%2F(1A
    U)%5E3
    3*10^-17 km/m^3

    Na styk. I na na podstawie pierwszych wygoglanych doniesień.

    Ale można nadal mieć nadzieję.

    > Załóżmy że CM jest bardzo mało. Mamy do dyspozycji jakąś moc. Zużywając
    > 1% tej mocy zassaliśmy już całą CM w naszym zasięgu i pchnęliśmy do
    > tyłu.

    I jeśli masy byłoby za mało, z tej całej mocy uzyskamy mniej pędu
    niż zadeklarowaliśmy. A musi być co najmniej 1.2mN/kW
    przy 100uN ciągu i niezbyt tużym urzadzewniu

    > W kosmosie silnik może być dowolnie duży. Powiększymy przekrój dyszy
    > wlotowej 100x i załapiemy 100 razy więcej CM co pozwoli wykorzystać całą
    > moc jaką dysponujemy.

    Optymalizacja to już problem na przyszłość.
    Na razie rozważaliśmy, czy CM jest wystarczająco by dać taki
    a taki ciag przy takiej a takiej mocy, przy idealnej sprawnosci.

    Jeszcze raz: nie projektujemy teraz silnika.
    Zastanawiamy się, czy uzyskany przez tamtych ludzi wynik
    można tłumaczyć ciemną materią.

    pzdr
    bartekltg

    *)punkt 3