  • 71. Data: 2011-01-06 10:29:58
    Temat: Re: nowe, obowiazakowe wyposazenie aut
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:ig2grn$60a$1@mx1.internetia.pl...

> [...]
    >
    > Właśnie dlatego się nie rozumiemy, ponieważ mylisz się w kwestii tego co
    > robi człowiek w chwili zagrożenia - wali z całej siły w hamulec i nie
    > puszcza do samego końca i nie musi się do tego przyzwyczajać - to jest
    > ODRUCH, własnie dlatego wymyslili ABS, ponieważ niewielu umie ten odruch
    > zwalczyć i hamować pulsacyjnie - i po raz kolejny powtórzę - wprowadzają
    > asystenta, ponieważ działający ABS wywalająć do góry pedał hamulca
    > straszy kierowcę, innego powodu nie ma, ciśnienie w układzie jest aż nadto
    > wystarczające jeśli kierowca nie "popuszcza" hamulca.

    to Ty nie dopuszczasz do siebie jednego istotnego faktu: kiedy zaskakuje Cie
    sytuacja na drodze walisz w heble, ale wcale nie z całych sił. Generalnie
    ludzie hamują gwałtownie i mocno, ale to nie znaczy, ze tak mocno jak można.
    Do tego dochodzi efekt, o którym piszesz czyli wystraszenia sie drgania
    pedału hamulca. Sęk w tym, ze asystem hamowania nie będzie hamował, jesli
    kierowca sie wystraszy i odpuści pedał. To tak nie działa. Jesli kierowca
    zmniejszy siłe hamowania asystent zrobi to samo, dlatego to ie panaceum na
    to zjawisko.

    W pojeździe z ABSem chodzi wlasnie o wcisnięcie hamulca na maksa z całych
    sił, a zwykle to jest tylko tyle zeby zablokować koła i nikt już nie
    analizuje czy wcisnął pedał na maksa, czy tylko mocno - bo skoro ABS już
    działa, to co jeszcze moze zrobic i tu własnie wkracza asystent, bo zrobić
    jeszcze mozna wciskająć pedał mocniej.
    Cały myk z asystentem jest taki ze to prawie nic innego niż zwiększenie siły
    działania wspomagania, z tą róznicą, ze jesli wspomaganie byloby takie
    agresywne w całym zakresie to dozowalność siły hamowania bylaby kiepska,
    dlatego siłą ta zwiększana jest tylko jesli zostaną spełnione pewne warunki.

    Dalej powtarzam, ze siła na pedale jest potrzebna do tego, zeby ABS miał
    mozliwie wysokie cisnienie, bez związku z tym czy kierowca jest Pudzianem,
    czy Puszkiem Okruszkiem oraz żeby na skuteczność hamowania nie miało wpływu
    to, czy kogoś boli noga, boi sie drgającego pedału hamulca czy też po prostu
    wystraszy sie na tyle, ze zapomni docisnąć pedał do konca.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 72. Data: 2011-01-06 10:32:20
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości

    > Jest dokładnie tak jak piszesz, gdy zdarzy się coś, na co nie byłeś gotowy
    > i wymusi na tobie nagłe hamowanie, to odruchowo hamujesz z całej siły.

    wlasnie, ze nie.
    Odruchowo doprowadzasz do zablokowania kół, ale czy to jest wcisnięcie z
    całych sił, czy tylko mocne ... sprawa jest dyskusyjna.
    Pamiętaj, ze zeby zablokować koła wcale nie trzeba wciskać pedału jakoś
    ekstra mocno. Wystarczy wcisnąć go porządnie i tyle, a z ABSem chodzi o to,
    ze porządnie nie wystarcza, mimo, ze ABS potrafi już wtedy zadziałać. Z
    ABSem trzeba wciskać pedał zdecydowanie mocniej.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 73. Data: 2011-01-06 10:42:15
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > przecież po to właśnie wymyślili ABS, żeby uniknąć takiego sposobu
    > hamowania,

    to poczytaj o ABSsie i o tym po co on powstał.

    Prawda jest taka, ze ABS umożliwia nic innego jak sterowanie samochodem
    podczas gwałtownego hamowania.
    Do niczego innego nie służy. Inną sprawą jest to, czy przeciętny kierowca
    jest w stanie z tego skorzystać w sytuacji awaryjnej.
    ABS nie skraca drogi hamowania, ABS nie ma powodować samego nie blokowania
    kół - on w założeniu ma umożliwić sterowność. Houk.

    > no żeś teraz teorię wymyślił...pisałem już wczesniej dlaczego powstał
    > asystent i powstał niestety w wyniku działania ABS - zauważ, że asystent
    > nie powstanie w autach gdzie będzie wyeliminowane działanie ABS na pedał
    > hamulca, bo i po co on miałby tam być nie wystarczy mocniejsze
    > wspomaganie?

    Już wyżej napisałem - mocniejsze wspomaganie nie wystarczy, bo zniweluje
    dozowalność siły hamowania.
    Asystent róznic sie od silniejszego wspomagania tym, ze działa tylko w
    określonej sytuacji i umozliwia łagodne hamowanie z dozowalną siłą i
    awaryjne hamowanie z maksymalną siłą.

    Prosze Cie, zebyś w tej dyskusji dostrzegł jedna istotną rzecz, którą
    skrzętnie omijasz ciągle.
    Cisnienie w ukłądzie hamulcowym potrzebne do zablokowania kół da sie
    wytworzyć stosunkowo niewielką siłą na pedale hamulca. Wtedy koła już mogą
    sie blokować i ABS działa.
    Sęk w tym, zeby ABS działał skutczniej to cisnienie musi być zdecydowanie
    większe i tu wkracza asystent, bo przeciętny kierwca wcisnie hamulec mocno
    na tyle, zeby koła zablokować, ale nie na tyle ile wymagałby tego ABS do
    możliwie najsprawniejszego działania.
    Poza tym, jak już tez pisałem, dostrzeż prosze różnice między siłą w nodze
    Pudzianowskiego oraz Maji Popielarskiej - a takie róznice również
    wyeliminuje asystent.

    Ile razy mozna powtarzać zanim doczytasz, ze siła potrzebna do zablokowania
    kół jest niewystarczająca do możliwie najsprawniejszego działania ABSu (bez
    względu na rodzaj nawierzchni)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 74. Data: 2011-01-06 10:45:42
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011 00:38:12 +0100, Gotfryd Smolik news wrote:
    >[...]
    >
    >Zapomniałeś o:
    >- homologacji

    Oplata jednorazowa .. o ile w ogole podlega.

    >- opłatach za zezwolenie na korzystanie z "normalnej" cyny, znaczy
    > ołowiowej. Zdaje się że do "samochodowych" zastosowań (bezpieczeństwo)
    > można stosować, ale nie sądzę aby bez opłat się obyło :P

    Koszt gospodarowania odpadem. nie wiem czy samochodow dotyczy - one
    maja odrebna gospodarke.
    tak czy inaczej - pare elementow elektronicznych wiecej w smd to sa
    jakies ulamki grama olowiu.

    > Prawdę mówiąc, nie do końca rozumiem producentów elektroniki którzy
    >dobrowolnie chwalą się używaniem "ekologicznych" rozwiązań (co po
    >polsku przekłada się na mniejszą trwałość).

    Moze sie tylko chwala :-)

    J.

  • 75. Data: 2011-01-06 12:04:12
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-01-05, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Prawdę mówiąc, nie do końca rozumiem producentów elektroniki którzy
    > dobrowolnie chwalą się używaniem "ekologicznych" rozwiązań (co po
    > polsku przekłada się na mniejszą trwałość).

    Jak już muszą używać "ekologicznej" cyny to co mają pisać, robimy gorsze
    czy robimy ekologiczne?

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 76. Data: 2011-01-06 16:38:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, J.F. wrote:

    > Oplata jednorazowa

    Ale to jest doskonały powód żeby cena poszła x2
    "Józek w garażu" konkurencją nie będzie, nie stać go i będzie
    musiał ideologię dorabiać ;), więc można podnieść do ceny
    uzasadniającej "koszty administracyjne plus narzut".

    > Koszt gospodarowania odpadem.

    Nie, chodzi o to że AFAIR "normalnej" cyny (już) nie wolno stosować
    do "normalnej" produkcji przemysłowej. Mogę się mylić, ale bardzo
    bym się zdziwił, jakby prawo do wyjątkowego używania było "efektywnie
    darmowe" (wliczając koszty administracyjne itede).
    I powtórka do uwagi z "garażową" produkcją.

    > Moze sie tylko chwala :-)

    Ależ nie - w ich interesie leży żeby produkować sprzęt który się
    psuje, nie rozumiem dlaczego chwalą się tym, że on *ma* się zepsuć!
    :)
    Jakby po cichu używali "ekologicznego" spoiwa, bo ze stosowania
    ISO9002 czy ile to tam jest wychodziłoby że płytka z elektroniką
    za mało się psuje (po to są przecież normy *badania* jakości,
    czyż nie?), to przynajmniej ekonomiczne podłoże wciskania klientowi
    kitu byłoby jasne ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 77. Data: 2011-01-06 16:41:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jan 2011, Krzysiek Kielczewski wrote:

    > Jak już muszą używać "ekologicznej" cyny to co mają pisać, robimy gorsze
    > czy robimy ekologiczne?

    To jest zła alternatywa, alternatywą jest nie pisać nic.

    Lutować umie co najmniej promil ludności, więc kontakt z człowiekiem
    który umie lutować ma całkiem spory procent społeczeństwa - i wiedza
    czym pachnie "spoiwo bezołowiowe" w ten sposób jest mało ukryta :>

    pzdr, Gotfryd

  • 78. Data: 2011-01-06 17:06:53
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-01-06, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > który umie lutować ma całkiem spory procent społeczeństwa - i wiedza
    > czym pachnie "spoiwo bezołowiowe" w ten sposób jest mało ukryta :>

    Idź do jakiegoś supermarketu z AGD i się popytaj klientów co wolą. Taka
    wiedza wcale nie jest tak szeroko rozpowszechniona :)

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 79. Data: 2011-01-06 17:12:55
    Od: Bydlę <b...@b...com>

    BQB wrote:
    >miałem taką sytuację, że jadę sobie drogą
    > którą doskonale znam około 95km/h widzę gościa, który chce się włączyć
    > do ruchu, no i się włączył tak, że wyjechał przede mną jakieś 100 m, no
    > to ja z całych sił na hamulec, koła się zblokowały, a ja hamuje, hamuje,
    > hamuje i go doganiam, zjechał mi z drogi na pobocze, a ja ciągle hamując
    > go wyprzedziłem o jakieś 0,5m.

    Notujemy - pół metra.

    > Nie mam pojęcia, co by było, jakbym w
    > niego uderzył.

    Połamane zderzaki i być może lekko zgięta jakaś blacha.
    :-)

    --
    Bydlę

  • 80. Data: 2011-01-06 17:28:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 06 Jan 2011 00:28:10 +0100, BQB wrote:
> [...]
    >to ja z całych sił na hamulec, koła się zblokowały, a ja hamuje, hamuje,
    >hamuje i go doganiam, zjechał mi z drogi na pobocze, a ja ciągle hamując

    Oj, albo niedostosowales predkosci do warunkow, albo to bylo 195km/h
    :-)

    >go wyprzedziłem o jakieś 0,5m. Nie mam pojęcia, co by było, jakbym w
    >niego uderzył.

    niewiele. No ale znizki by polecialy .. albo i nie :-)

    >Całe szczęście, że tylko opony na tym ucierpiały - z
    >jakichś 3-4 mm bieżnika zostało mniej niż zero. I wtedy żałowałem, że
    >nie miałem ABSu.

    Ale to narawde nie jest takie trudne przez 100m odpuscic na chwile
    hamulec.

    J.