  • 41. Data: 2011-01-04 18:17:10
    Temat: Re: nowe, obowiazakowe wyposazenie aut
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "CeSaR" <a...@m...com> napisał w
    > A czemu światła do jazdy dziennej mają być obowiązkowym
    > wyposażeniem na terenie całej UE skoro obowiązek jazdy na
    > światłach w dzień chyba nie jest ogólnoeuropejski?

    No to teraz bedzie :-)
    Tzn obowiazku moze nie bedzie, ale swiatla sie wlacza
    automatycznie - oczywiscie tylko w nowych pojazdach.

    J.

  • 42. Data: 2011-01-04 18:33:50
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Weź mi to po chłopsku wytłumacz co robi asystent! Nadmienię tylko, że
    > cały czas rozmawiamy o śliskiej nawierzchni.

    po co duże cisnienie w ABSie żeby dobrze działał?
    ... to po chłopsku

    Co robi ABS - odpuszcza hamulec, zeby koło odzyskało przyczepność.
    Jakie są założenia? Trzeba to zrobić możliwie sprawnie i szybko.
    Jak zapewnić jak najkrótszy czas na reakcje? Zwiększyć cisnienie płynu "na
    wejściu" żeby układ mógł działać bez histerezy (choć to pewnie niezbyt
    trafne określenie), generalnie chodzi o to, zeby abs działał tak
    __|-------|_|------|_|-------|_|---- a nie tak
    _/------\_/------\_/------\_/----
    Im wyższe cisnienie na wejsciu, tym bardziej stroma harakterystyki
    narastania po odpuszczeniu hamulca. Ergo - im wyższe cisnienie (czyli
    mocniej wcisnięty pedał hamulca, czy też działalność asystenta) tym bardziej
    "cyfrowa"charakterystyka siły hamowania po odpuszczeniu i tym samym większa
    skuteczność hamowania i skrócenie (ew. mniejsze wydłużenie) drogi hamowania
    w niekorzydstnych dla ABS warunkach przyczepności, bo czas odpuszczenia
    hamulca krótszy.

    Teraz wiesz po co wysokie cisnienie w układzie, ktore normalnie robisz Ty
    swoją noga, a w przypadku asystenta hamowania to on wyręcza sie z tego
    mocnego pedałowania.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 43. Data: 2011-01-04 18:37:51
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Kuba (aka cita)" <y...@w...pl> napisał w wiadomości

    (...)

    Zeby była jasność w samochodach z ABSem i podczas hamowania awaryjnego
    wciskamy pedał hamulca z całych sił nie po do, zeby była większa siła
    hamowania samego koła (bo do samego zablokowania koła siła na pedale hamulca
    wcale nie jest potrzeba aż taka wielka), ale zeby ABS działał szybciej. Jak
    rozumiem do tej pory myslales, ze chodzi o to, zeby mocniej "trzymać koło"

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 44. Data: 2011-01-04 18:45:30
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 4 Jan 2011 17:31:53 +0100, J.F. napisał(a):

    > Prawdopodobnie bardzo malo - o ile porownujemy do auta z ABS.
    > Pare dodatkowych czujnikow, lepszy procesor no i haracz dla Boscha
    > za oprogramowanie.
    > Za to mozna z klienta dodatkowo sciagnac za TCS/ASR.

    Wymyślą kilka nowych softwarowych trzyliterowców i będzie za co kasować.

    > No ale wiesz - wylacznik, plytka, kabelek, zmontowac, forma na
    > dzwigienke ..

    I to kosztuje 1500zł czy jednak 150zł albo i połowę tego?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 45. Data: 2011-01-04 18:49:02
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > I to kosztuje 1500zł czy jednak 150zł albo i połowę tego?

    koszt (różnica między ABS a ESP) produkcji był kiedyś w jakims programie
    motoryzacyjnym podany jaki kilkanaście euro.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 46. Data: 2011-01-04 18:52:28
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 4 Jan 2011 18:49:02 +0100, Kuba (aka cita) napisał(a):

    > koszt (różnica między ABS a ESP) produkcji był kiedyś w jakims programie
    > motoryzacyjnym podany jaki kilkanaście euro.

    Jak oni to liczyli? Bo ABS to jednak jest trochę sprzętu - czujniki,
    pompa, sterowanie... ESP to w zasadzie tylko trochę elektroniki doczepionej
    do tego, grosze w większej skali.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 47. Data: 2011-01-04 19:29:07
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Jak oni to liczyli? Bo ABS to jednak jest trochę sprzętu - czujniki,
    > pompa, sterowanie... ESP to w zasadzie tylko trochę elektroniki
    > doczepionej
    > do tego, grosze w większej skali.

    no wlanie.
    ABS to skomplikowane urządzenie. ESP jeszcze bardziej, ale różnica między
    nimi jest w zasadzie niewielka.
    Dlatego wyprodukowanie auta z ABSem a wyprodukowanie auta z ESP dzieli
    jedynie kilkanascie EU.

    Ale jak to liczyli i na ile wiarygodnie - nie mam pojęcia, bo skąd mam to
    wiedziec.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 48. Data: 2011-01-04 19:35:19
    Od: DoQ <p...@g...com>

    W dniu 2011-01-04 13:40, Mateusz pisze:

    > Waldku przecież oboje o tym dobrze wiemy, dlatego mając wybór pomiędzy
    > autem bez w/w systemów a autem zaopatrzonym w te systemy wolę pierwszą
    > opcję, bo jeszcze mam mózg i wolałbym sam panować nad tym co się
    > dzieje z moim autem w sytuacji awaryjnej.

    Potrafisz hamować każdym z kół osobno?
    Sytuacja awaryjna to nie kręcenie kółek na ośnieżonym placu, zanim się
    zorientujesz możesz wylądować w rowie.

    Pozdrawiam
    Paweł
    DoQ --[ES9J4]-- mail: p...@g...com

  • 49. Data: 2011-01-04 19:59:10
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Kuba (aka cita)"

> [...]
    > hamulca wcale nie jest potrzeba aż taka wielka), ale zeby ABS działał
    > szybciej. Jak rozumiem do tej pory myslales, ze chodzi o to, zeby

    Hehe, trochę nie tak, to znaczy znam zasadę działania ABS, różnimy się
    jedynie w poglądach na temat asystenta, a właściwie nawet nie jego
    samego, co przyczyn które powodują jego wprowadzenie - od czasu gdy
    wprowadzono wspomaganie układu hamulcowego siła "wytworzona" przez nogę
    kierowcy jest aż nadto wystarczająca do całkowitego zablokowania
    wszystkich kół pojazdu, nawet na najbardziej przyczepnej jezdni - w
    jakim więc celu wprowadza się wspomaganie wspomagania? Słyszałem
    sensowne wytłumaczenie i podziele się nin z Tobą, choć pewnie żadnych
    prawd tajemnych nie odkryję. Wszystkiemu winny jest...ABS, który jak
    słusznie napisałeś do działania potrzebuje wysokiego ciśnienia, niestety
    musi się również gdzieś pozbyć znacznej części siły w chwili gdy
    "odpuszcza" koła - skutek pedał hamulca "kopie" kierowce w noge, który
    odruchowo_zmniejsza_nacisk na dzwignię hamulca, temu odruchowi ma
    właśnie zapobiegać asystent. Tyle, że nadal będę się dopytywał jak to
    zadziała na śliskim skoro nawet niewielka siła nacisku wyzwala ochoczo
    ABS, dodatkowe "pierdolnięcie" w hamulec wydaje mi się pozbawione sensu,
    niestety nie mogę stwierdzić tego organoleptycznie, nie mam asystenta
    więc sobie gdybam, być może opowiadając pierdoły :)

    Pozdrówki

  • 50. Data: 2011-01-04 20:52:48
    Od: Rafał Grzelak <s...@d...com>

    On Tue, 4 Jan 2011 18:52:28 +0100, Borys Pogoreło wrote:

    > Jak oni to liczyli? Bo ABS to jednak jest trochę sprzętu - czujniki,
    > pompa, sterowanie... ESP to w zasadzie tylko trochę elektroniki doczepionej
    > do tego, grosze w większej skali.

    Dlatego ABS + kilka EUR = ABS+ESP.
    Tak to zrozumialem.

    --