    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: nowa alfa A99
    Date: Sun, 25 Nov 2012 21:49:04 +0100

    Reasumując Twoje słowa - duży piksel posiada większą dynamikę niż mały
    piksel. Czyli jeśli jasność promienia światła będzie na granicy
    wysycenia małego piksela, to ten sam promień światła nie wysyci
    większego pikasela. Po drugie: jeśli słaby promień światła jest na
    granicy detekcji przez mały piksel, to duży poradzi sobie z tym całkiem
    nieźle (czyli ciemny prąd dużego piksela jest słabszy niż dla małego). A
    więc dynamika dużego piksela rozciąga się w górę i w dół. Czy tak?

    Innymi słowy dynamika piksela zależy od jego wymiarów. A więc matryca
    24Mpx w formacie APSC da gorszy obraz niż ta sama matryca w formacie FF?
    Wydaje mi się, że zrozumiałem Twój przekaz ale wole 2x spytać się o to
    samo aby mieć 100% pewność :-)

    Mam jeszcze ostatki wątpliwości co do słuszności teorii. Może mnie
    ostatecznie zgasisz i już nie będę marudził :-D

    A więc działanie tej teorii (jaką przytoczyłeś) mógłbym zinterpretować
    ciut inaczej. Mianowicie fakt, ze duży piksel nie wysyci się wąskim
    jaskrawym promieniem tak jak zrobiłby to mały piksel może wynikać z
    faktu, że duży piksel uśrednia całe światło jakie na niego padnie. Czyli
    jest pewnego rodzaju filtrem medianowym. Jeśli wspomniany promień
    oślepiłby (wysycił) mały piksel, to ten sam promień nie oślepi dużego
    tylko dlatego, że pada na małą część jego powierzchni a reszta
    powierzchni jest czarna. Wypadkowa to jakiś odcień szarości a tymczasem
    małe piksele pokazałyby biel i obok czerń zamiast szarego. Czyli
    poglądowo: zdjęcie zrobione pod słońce pofalowanej tafli wody będzie na
    gęstej matrycy posiadało "iskierki" (100% nasycenie piksela) i dopiero
    wokół tych iskierek będą jakieś gradienty widoczne, a na matrycy mniej
    upakowanej - zginą te iskierki z powodu uśrednienia obszarów. Czy tak to
    można też rozumieć?

    Jest jeszcze jeden aspekt: doświadczenie organoleptyczne, które mnie
    trochę zastanowiło. Szum na zdjęciach Sony A99 jest wizualnie taki sam
    jak A77. To mnie zdumiało trochę. Spodziewałem się, że wypowiem "wooow"
    widząc przewagę FF. A tymczasem powiedziałem "hmmm". No i teraz próbuję
    to sobie jakość wytłumaczyć. Soft niedopracowany jeszcze?

    Szkoda, że nie miałem okazji porównania 2 zdjęć tej samej sceny okiem
    obu aparatów :-(