  • Data: 2012-11-26 19:54:45
    Temat: Re: nowa alfa A99
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 25 Nov 2012 21:49:04 +0100, Marek napisał(a):

    > Reasumując Twoje słowa - duży piksel posiada większą dynamikę niż mały
    > piksel. Czyli jeśli jasność promienia światła będzie na granicy
    > wysycenia małego piksela, to ten sam promień światła nie wysyci
    > większego pikasela. Po drugie: jeśli słaby promień światła jest na
    > granicy detekcji przez mały piksel, to duży poradzi sobie z tym całkiem
    > nieźle (czyli ciemny prąd dużego piksela jest słabszy niż dla małego). A
    > więc dynamika dużego piksela rozciąga się w górę i w dół. Czy tak?

    Nie bezpośrednio, ale jest wynikiem lepszej proporcji.
    Na to nakładają się zmiany technologiczne produkcji matryc, więc efekt
    może być mylący, gdy porówna się matryce z różnych okresów lub różnych
    procesów.

    [...]
> [...]
    > oślepiłby (wysycił) mały piksel, to ten sam promień nie oślepi dużego
    > tylko dlatego, że pada na małą część jego powierzchni a reszta
    > powierzchni jest czarna. Wypadkowa to jakiś odcień szarości a tymczasem
    > małe piksele pokazałyby biel i obok czerń zamiast szarego. Czyli
    > poglądowo: zdjęcie zrobione pod słońce pofalowanej tafli wody będzie na
    > gęstej matrycy posiadało "iskierki" (100% nasycenie piksela) i dopiero
    > wokół tych iskierek będą jakieś gradienty widoczne, a na matrycy mniej
    > upakowanej - zginą te iskierki z powodu uśrednienia obszarów. Czy tak to

    Prościej. Szachownica o większej rozdzielczości niż rozdzielczość
    sensora będzie szara (modulo efekt Moire'a - mory).

    > Jest jeszcze jeden aspekt: doświadczenie organoleptyczne, które mnie
    > trochę zastanowiło. Szum na zdjęciach Sony A99 jest wizualnie taki sam
    > jak A77. To mnie zdumiało trochę. Spodziewałem się, że wypowiem "wooow"
    > widząc przewagę FF. A tymczasem powiedziałem "hmmm". No i teraz próbuję
    > to sobie jakość wytłumaczyć. Soft niedopracowany jeszcze?

    Różnica w ilości światła pomiędzy APS-C, a FF to w najlepszym przypadku
    1 EV (dwukrotnie większa powierzchnia), tak więc jest to słabo
    zauważalne, szczególnie, że technika poszła na tyle do przodu, że
    ISO3200 jest w pełni używalne już na APS-C, co kilka lat temu było
    niemożliwe (ew. pełne kompromisów, np. downscaling).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski