  • 1. Data: 2009-05-11 07:55:33
    Temat: no to jeszcze ja - ND40/D90 a K10D/20D, a może C?
    Od: y...@g...com

    Witam wszystkich,
    i proszę o radę. Przymierzam sie do kupna cyfrówki i czytam i czytam i
    czytam i im więcej czytam tym mniej jestem zdecydowany. Ostatni raz
    miałem SLR w ręku i użyciu jakieś 5 lat temu, i był to mój ulubiony
    manualny Pentax z super szkłem 50 f1.4, także co nieco pamiętam, ale
    świat pędzi do przodu...

    Główne zastosowanie: portrety, w tym zwłaszcza dzieci (duża jasność,
    mała głębia, może jakieś śledzenie poruszających się obiektów) oraz
    krajobraz (ostrość). Inne priorytety: zależy mi, żeby aparat był lekki
    i miał stabilizację (w korpusie lub szkle, wszystko jedno). Istnieje
    możliwość, że będę go taszczył w góry razem z ciężkim plecakiem, gdzie
    każde 500g robi dużą różnicę.Ale bez przesady, nie wybiorę aparatu
    tylko dlatego, że jest lekki, raczej wybiorę najlżejszy z najlepszych.
    Jeszcze inne: nie jestem fanatykiem, nie zamierzam rozbudowywać
    systemu w przyszłości (o ile mi wiadomo), nie jestem jakoś specjalnie
    uprzedzony do konkretnych marek (acz ideologicznie lubię Pentaxa :-).
    Chciałbym też za dużo nie zainwestować i raczej kupić dobre szkła niż
    wypasioną lustrzankę. Ze względu na wagę i cenę full framy nie wchodzą
    w grę.

    Z dSLRów miałem okazję pobawić się przez chwilę Nikonem D40, o którym
    dużo dobrego słyszałem i czytałem i bardzo mi odpowiadał, za wyjątkiem
    dwóch rzeczy. Wizjer jest mały (ale to, o ile wiem, jest standard w
    dSLR...) oraz ma tylko 3 punkty autofocusa. Już podczas tych 45 minut
    zabawy brakowało mi kilku dodatkowych punktów. Z trzeciej strony, D40
    ma bardzo atrakcyjną cenę i mogę go dostać z 18-200 VR stosunkowo
    niedużo drożej niż D90 z kitem (albo D40 z kitem + Tokina wychodzi
    taniej niż body D90).

    No właśnie, szkła. Kombinacja Nikon + 18-200 VR + Tokina 11-16
    zaspokajałyby moje wszystkie potrzeby w całości. Wiem, że Tokina nie
    ostrzy, ale przy szerokim kącie mi to nie przeszkadza. Słyszałem/
    czytałem, że te szkła są dobre, choć moje analogowe przyzwyczajenia
    mówią mi, że nie ma dobrych niedrogich zoomów i że dobry
    stałoogniskowy obiektyw jest prawie zawsze lepszy (ostrzejszy,
    jaśniejszy) niż przeciętny zoom. Jak to jest z dSLR APS-C? No ale jak
    mówiłem, nie jestem fanatykiem i raczej nie będę tu wybrzydzał :-)

    Nie mam natomiast rozeznania w innych markach i szkłach. K10D i K20D
    mi bardzo odpowiadają, K10D bardzo poleca znajomy, który dużo
    fotografuje krajobrazy i ma worek szkieł z czasów analogowych, plus
    lepszy (o ile mi wiadomo) wizjer (pryzmat) i uszczelnienia wszelakie,
    no i w związku z tym prawie 200g cięższy niż D40 (a D40 nie wydawał mi
    się kiepsko wykonany). Jakie szkła polecalibyście mi obejrzeć do
    Pentaxa w podobnym zakresie, co te wymienione do Nikona (nie muszą
    sięgać aż do 200mm)?

    No i w końcu, zupełnie w dotychczasowych poszukiwaniach pominąłem
    Canona. Słyszałem, że procesory Canona są najlepsze jeśli chodzi o
    szumy itp., ale niewiele więcej.

    Byłbym bardzo wdzięczny za jakieś rekomendacje i ogólne uwagi co do
    powyższego rozumowania :-)

    Pozdrawiam serdecznie
    jarek

  • 2. Data: 2009-05-11 08:59:11
    Temat: Re: no to jeszcze ja - ND40/D90 a K10D/20D, a może C?
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

> [...]

    > dSLR...) oraz ma tylko 3 punkty autofocusa. Już podczas tych 45 minut
    > zabawy brakowało mi kilku dodatkowych punktów. Z trzeciej strony, D40

    a w co się bawiłeś że zabrakło ci tych punktów?? bo 99% userów używa
    tylko środkowego.
    Jeżeli chodzi o śledzenie to musisz mieć conajmniej d300 jak
    uszczelnienia to k20 a jeżeli ważny jest jak najmniejszy robiący
    najlepsze foty to 1000d

  • 3. Data: 2009-05-11 09:11:23
    Od: y...@g...com

    On May 11, 10:59 am, Howk <p...@p...onet.pl> wrote:
    > a w co się bawiłeś że zabrakło ci tych punktów?? bo 99% userów używa
    > tylko środkowego.

    No a jak mam nastawić ostrość na oczy mojego dziecka, które są w
    górnej prawej ćwiartce poziomego kadru, *nad* punktami nastawu
    ostrości :-)?

    > Jeżeli chodzi o śledzenie to musisz mieć conajmniej d300 jak
    > uszczelnienia to k20 a jeżeli ważny jest jak najmniejszy robiący
    > najlepsze foty to 1000d

    OK, to śledzenie odpada... Choć wydawało mi się, że już D40 ma taką
    opcję... A 1000D sprawdzę - dzięki!

    jarek

  • 4. Data: 2009-05-11 09:13:43
    Od: i...@w...pl

    > a w co się bawiłeś że zabrakło ci tych punktów?? bo 99% userów używa
    > tylko środkowego.

    Np portret z płytką GO dziecka które non stop się rusza.
    Użycie innych punktów niż centralny drastycznie zwiększa szanse ze
    ostrość będzie tam gdzie trzeba.
    Nie tylko chodzi mi o błąd związany z przesunięciem płaszczyzny
    ostrości ale również o czas na przekadrowanie w którym obiekt zmieni
    juz położenie.
    A 99% userów robi odbitki 10x15 i nie witać wtedy różnicy czy AF
    trafił dokłanie czy nie.

    > Jeżeli chodzi o śledzenie to musisz mieć conajmniej d300 jak
    > uszczelnienia to k20 a jeżeli ważny jest jak najmniejszy robiący
    > najlepsze foty to 1000d

    K100 daje rade, ma 9 wygodnych punktów. To samo chyba k200, nie wiem
    jak K-M.
    A wogóle poczekaj 2 tyg na premiere K-7 :)

  • 5. Data: 2009-05-11 09:20:17
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    > No a jak mam nastawić ostrość na oczy mojego dziecka, które są w
    > górnej prawej ćwiartce poziomego kadru, *nad* punktami nastawu
    > ostrości :-)?

    czyli najpierw zamrażasz dziecko? czy masz takie nieruchliwe :)) Jak
    tak, to ustawiasz LV i robisz z detekcji kontrastu, wyższej
    dokładności nie uzyskasz żadnymi punktami.

  • 6. Data: 2009-05-11 09:29:30
    Od: y...@g...com

    On May 11, 11:20 am, Howk <p...@p...onet.pl> wrote:
    > tak, to ustawiasz LV i robisz z detekcji kontrastu, wyższej
    > dokładności nie uzyskasz żadnymi punktami.

    No dobra, ale gdyby na matówce było widać te 9 czy 11 punktów, to nie
    trzeba by było kupować aparatu z LV i robić detekcji kontrastu
    (terminu którego nie rozumiem :-) żeby zrobić to zdjęcie...

    Żeby nie było, te 3 punkty nie są kluczowe dla ostatecznego wyboru,
    choć są ważne. Liczy się też jakie (dobre i tanie...) szkła mogę kupić
    do każdego z tych systemów. Znam już dobre do Nikona, mniej więcej...

    K-M odpada bo za bardzo okrojony, a K-7 za drogi :-). 1000D też
    sprawdziłem i piszą o kiepskim wizjerze...

    jarek

  • 7. Data: 2009-05-11 09:55:49
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > K100 daje rade, ma 9 wygodnych punktów.
    > To samo chyba k200, nie wiem jak K-M.

    K100D i K200D maja 11 punktow AF.
    K-M ma 5, ale zdaje sie, ze nie mozna wybrac
    aktywnego (poza centralnym).

    > A wogóle poczekaj 2 tyg na premiere K-7 :)

    I juz teraz zacznij zabiegac o kredyt... :P

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 8. Data: 2009-05-11 10:11:24
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    > No dobra, ale gdyby na matówce było widać te 9 czy 11 punktów, to nie
    > trzeba by było kupować aparatu z LV i robić detekcji kontrastu
    > (terminu którego nie rozumiem :-) żeby zrobić to zdjęcie...

    normalne ostrzenie w trybie LV (poza kilkoma starymi puszkami: 40d,
    k20, które mają LV ale nie mają normalnego ostrzenia i tam ten LV to
    jest tylko zwykły badziew)

> [...]
    >
    > K-M odpada bo za bardzo okrojony, a K-7 za drogi :-). 1000D też
    > sprawdziłem i piszą o kiepskim wizjerze...

    jak punkty nie są już ważne to bież 40d albo 450d/500d mają większy
    wizjer a są jeszcze małe, albo kup 50d, tylko wtedy to już chyba
    całkiem bez sensu bo lepiej taskać ze sobą 5dII ale mieć sensowną
    jakość.

  • 9. Data: 2009-05-11 10:14:06
    Od: Howk <p...@p...onet.pl>

    d40 a nie broń cię panie.... 40d of course :))

  • 10. Data: 2009-05-11 10:31:59
    Od: " " <j...@g...pl>

    > Glowne zastosowanie: portrety

    > i raczej kupic dobre szkla niz wypasiona lustrzanke

    ooo ! bardzo dobre podejscie
    no to musisz szarpnac sie na pentaxowe FA 77
    portrety (i nie tylko) cudowne wychodza
    i jakakolwiek puszke Pentaxa mu z tylu zaczepic

    DA 70 tez podobno przyjemne zdjecia robi - nie wiem, nie mialem,
    ale jako uzytkownik FA 77 goraco polecam to szklo, chociaz
    ciezkie pieniadze kosztuje (ale z Hameryki sporo taniej wyjdzie)

    --
    pozdr
    janku