  • Data: 2024-03-16 12:23:50
    Temat: Re: news.icm.edu.pl
    Od: io <i...@o...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    > Wszystkie te ćwiczenia myślowe sprowadzają się właśnie do tego :) Jakby
    > nikt nic nie mógł potencjalnie nawywijać, to nie byłoby w ogóle problemu.

    Publikowanie adresu IP nic do tego nie ma.

    > A jeśli dostarczę IP użyty do wysłania danego postu, lub wszystkie IP, z
    > których kiedykolwiek delikwent się logował? Takie rzeczy się logują. Może
    > nie są trzymane wiecznie, ale to nie problem, żeby były trzymane wiecznie.
    >
    > Poza tym, co jeśli po prostu zaszyfruję IP, ale on dalej będzie w
    > nagłówkach, tylko po prostu jedynie ja będę mógł go odszyfrować?

    Wtedy będziesz musiał dbać o bezpieczeństwo klucza. Generalnie pewnie
    musiałbyś zarejestrować się by GIODO mogło skontrolować :-)

    > Nie wiem czy jak każdy. Chyba niewiele jest innych usług, które nie
    > anonimizowałyby adresu IP. Poczta niby czasem nie anonimizuje (a czasem
    > tak)...

    Też mi się tak wydaje.

    > Ja nawet nie wiem, kto jest kim. Widzę mail i IP. Jak ktoś sobie wpisze w
    > mailu przedmałpie np. mis.uszatek to nie wiem, jak on się faktycznie
    > nazywa.

    Najlepiej by było jakbyś nie prowadził bazy użytkowników :-)

    > Generalnie jestem za anonimizacją username już teraz (raczej nie ma
    > potrzeby, żeby username było w postaci jawnej). Zastanawiam się tylko nad
    > zaletami i wadami przesyłania IP.
    >
    > Na pewno zaletą jest to, że IP będzie w nagłówkach dla służb, a wadą to,
    > że są osoby, które z takich czy innych powodów nie chciałyby, żeby ich IP
    > był widoczny.

    Ale jak 'dla służb'? Przecież to będzie dostępne dla każdego.

    > Ale kompletnie nie znam się na prawie związanym z
    > przetwarzaniem danych osobowych ani w ogóle w jakim stopniu mu podlegam.
    > Musiałbym iść do kogoś, kto się zna, czyli do prawnika, ale to wymaga
    > pieniędzy, a nie zarabiając na serwerze średnio chcę wydawać na niego
    > więcej pieniędzy, niż wymaga bieżące utrzymanie (domena, serwer -- to
    > niewielkie koszty, poza tym są dzielone też na inne usługi, z których
    > korzystam prywatnie).

    Na siebie wydajesz a nie na serwer.

    > Albo znaleźć prawnika, który mi na to odpowie pro bono, bo lubi Usenet :)
    > A najlepiej napisze politykę prywatności i powie mi jasno, co mogę robić a
    > czego nie (i na podstawie jakich przepisów), czy IP ma być, czy ma nie
    > być, itd. A to są pewnie drogie rzeczy. Jak w sumie wszystko.

    No i widzisz, wychodzi, że 'w każdej chwili mogą zamknąć'.

    > Z jednej strony myślę sobie, że mam swój serwer, mogę napisać regulamin,
    > jaki mi się podoba, i jak ktoś się z nim nie zgadza, to nie musi
    > korzystać. Nie zawieramy przecież umowy, pieniądze nie zmieniają rąk, itd.
    > Z drugiej strony czytam, że to są klauzule abuzywne / niedozwolone.
    > Bladego pojęcia nie mam, czy są, czy nie są, ani czy mnie taki rejestr
    > klauzul dotyczy, czy nie. To dla mnie zupełnie obcy teren.

    To po co chcesz regulamin pisać. Nie pisz to przynajmniej nie będzie Ci
    można zarzucić niezgodności i w ogóle prowadzenia usługi. A tak to tylko
    do sądu można Cię podać za zły regulamin.

    > Kompletnie osobna kwestia to to, o jakim kraju w ogóle mówimy. Serwer jest
    > fizycznie w Holandii, ale i ja i większość użytkowników jesteśmy w Polsce.
    > To które prawo obowiązuje? To że Holandia jest w UE i prawo dotyczące
    > przetwarzania danych osobowych jest pewnie podobne jak u nas, to inna
    > sprawa.

    Dla serwera tam, dla Ciebie tu. Zdaje się uważasz, że serwer determinuje
    a mnie się wydaje, że jednak jego administrator.

    > Wiem, że jest prawo do bycia zapomnianym, czego serwer nie może
    > zagwarantować. Mogę pousuwać czyjeś posty u siebie, jak ktoś się uprze,
    > mogę powysyłać cancele albo wpuścić jego cancele, ale nie mam wpływu na
    > to, co z tymi cancelami zrobią inne serwery. To, plus niemożliwość
    > usunięcia czyichś wypowiedzi, jeśli były zacytowane, bo nie będę przecież
    > edytował postów innych ludzi, żeby wpisać tam "cytat usunięty".

    To właśnie by tłumaczył ten punkt o tym, że 'Usenet tak działa' ale nie
    to, że dodajesz nagłówek z adresem IP.