  • Data: 2024-03-15 18:23:39
    Temat: Re: news.icm.edu.pl
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Arnold Ziffel napisał:

    > A jeśli dostarczę IP użyty do wysłania danego postu, lub wszystkie IP,
    > z których kiedykolwiek delikwent się logował? Takie rzeczy się logują.

    Pewnie od razu o to poproszą. Ale z kolei "ci drudzy", co to myślą, że
    najważniejsze jest RODO, zakrzykną: a czemu się loguje? Bo przecież nie
    musi. Serwer INN to ja miałem ze dwadzieścia lat temu. Ale pamiętam, że
    sam z siebie niewiele logował.

    > Może nie są trzymane wiecznie, ale to nie problem, żeby były trzymane
    > wiecznie.

    Operatorzy telekomunikacyjni mają obowiązek trzymania pewnych rzeczy
    przez jakiś czas, ale właśnie w sposób zanonimizowany.

    > Poza tym, co jeśli po prostu zaszyfruję IP, ale on dalej będzie w
    > nagłówkach, tylko po prostu jedynie ja będę mógł go odszyfrować?

    Zapytają, jaką cene rynkową ma klucz do odszyfrowania.

    > Chyba niewiele jest innych usług, które nie anonimizowałyby adresu IP.
    > Poczta niby czasem nie anonimizuje (a czasem tak)...

    Przecież choćby każdy serwer WWW produkuje logi. A rsyslog to już wogóle.

    > Ja nawet nie wiem, kto jest kim. Widzę mail i IP. Jak ktoś sobie wpisze
    > w mailu przedmałpie np. mis.uszatek to nie wiem, jak on się faktycznie
    > nazywa.

    I tak jest najbezpieczniej. Sytuacja się zmienia, gdy serwer zacznie
    ukrywać to, co wcześniej było publiczne.

    > Generalnie jestem za anonimizacją username już teraz (raczej nie ma
    > potrzeby, żeby username było w postaci jawnej). Zastanawiam się tylko
    > nad zaletami i wadami przesyłania IP.

    "Username" czy dane logowania? Bo teraz w username każdy może wpisać
    dowolne głupoty. Najwyżej będzie gorzej traktowany przez innych, ale
    to jego wybór.

    > Na pewno zaletą jest to, że IP będzie w nagłówkach dla służb, a wadą
    > to, że są osoby, które z takich czy innych powodów nie chciałyby, żeby
    > ich IP był widoczny.

    Kiedyś było łatwiej. Serwerów było w bród. Jak ktoś chciał, używał
    anonimizera. W związku z tym często był ignorowany przez innych.
    Ale znowu, to jego wybór. Poważni ludzie używali poważnych serwerów.
    Jednym serwerem nie da się zadowolić wszystkich.

    Kiedyś w ogóle było tak, że admini rzadko wpuszczali ruch z serwerów,
    które "dbają o anonimowość". Mówili -- i słusznie -- że to tak, jakby
    przez grzeczność przyjąć od nieznajej osoby na lotnisku w Ekwadorze
    paczuszkę z prośba o oddanie jej komuś w Londynie.

    --
    Jarek