  • 121. Data: 2024-05-14 12:30:54
    Temat: Re: [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 11:33:07 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Tego nie wiem. To było w czasach, gdy jako 10 latek, jeszcze sam nie
    > robiłem tego typu zakupów. Rodzice mieli chyba problem z dostaniem
    > trójchlorku skoro tata poprosił brata o przysłanie.
    > To było około 68 roku.

    W 68 być może.

    W 78 juz raczej nie było klopotu. Tzn jak to w PRL - bywał w sklepach.

    J.

  • 122. Data: 2024-05-14 12:44:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 12:05:12 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 14.05.2024 o 09:24, Janusz pisze:
    > [...]
    >
    > Nie wylewaj. Potraktuj go mieszaniną stężonych kwasów solnego i
    > azotowego i chwilę pogotuj. Koniecznie na dworze aby nie przytruć się
    > tlenkami azotu.

    Nie ma jakis innych metod?
    Wiele tych "tradycyjnych" chemikaliów miało chyba jakies proste metody
    produkcji - FeCl3, KMnO3, KClO3, itp ...

    Nie trzeba miedzi usuwać z roztworu?

    J.

  • 123. Data: 2024-05-14 12:56:37
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 14.05.2024 o 12:44, J.F pisze:

    > Nie ma jakis innych metod?
    > Wiele tych "tradycyjnych" chemikaliów miało chyba jakies proste metody
    > produkcji - FeCl3, KMnO3, KClO3, itp ...

    Nie mówimy o produkcji a o regeneracji.

    > Nie trzeba miedzi usuwać z roztworu?

    Nie trzeba. Jak jej będzie za dużo, wykrystalizuje w postaci chlorku.

    P.P.

  • 124. Data: 2024-05-14 13:17:08
    Od: alojzy nieborak <g...@g...com>

    W dniu 2024-05-14 o 05:08, JDX pisze:
    > On 13.05.2024 21:54, heby wrote:
    > [...]
    > https://www.merazet.pl/produkt/amperomierz-elektroma
    gnetyczny-analog-lab-le3-7501500ma-klasa-05/
    > Kiedyś miałem do czynienia z takim sprzętem - wynik pomiaru ustalał się
    > KILKANAŚCIE sekund. Myślałem, że sprzęt jest popsuty, ale podobno
    > właśnie tak miało być.

    MEA-4. Leży u mnie taki 6uA ciężki i wolny.
    Tyle że masz kilka typów takich urządzeń, jedne są szybkie np. we
    wskaźnikach wysterowania audio, drugie są wolne i trzecie gdzieś pośrodku.

  • 125. Data: 2024-05-14 15:10:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 12:05, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Nie wylewaj. Potraktuj go mieszaniną stężonych kwasów solnego i
    > azotowego i chwilę pogotuj. Koniecznie na dworze aby nie przytruć się
    > tlenkami azotu.
    Ale po co? o ile kwas solny mam to azotowego nie. Ale i tak nie widzę
    sensu regeneracji.
    Rozcieńczam go i wraca do przyrody tzn do mojej oczyszczalni ścieków.

    --
    Janusz

  • 126. Data: 2024-05-14 15:14:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Bo był dostępny od ręki, z pędzelkiem, szybko wysychał.
    Dokładnie, i był w małym opakowaniu a nie w litrowej puszce, która
    szybciej by wyschła niż byś ją zdążył wykorzystać.
    --
    Janusz

  • 127. Data: 2024-05-14 15:28:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 12:56:37 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nie mówimy o produkcji a o regeneracji.

    metoda produkcyjna może sie i do regeneracji nadawać :-)

    Nie wystarczy dolac HCl i napowietrzać?

    Wiki podaje trzy ciekawe metody produkcji:

    -nasycanie chlorem wodnego roztworu chlorku żelaza(II)
    2FeCl2 + Cl2 -> 2FeCl3

    -synteza z pierwiastków (ogrzewanie żelaza z chlorem)[3]:
    2Fe + 3Cl2 -> 2FeCl3

    -utlenianie chlorku żelaza(II) dwutlenkiem siarki w kwasie
    solnym[potrzebny przypis]:
    4FeCl2 + SO2 + 4HCl -> 4FeCl3 + S + 2H2O

    To ostatnie brzmi ciekawie, bo siarkę można potem bez problemu
    zamienić na SO2 :-)

    I jak to opisac - siarka w takim obiegu pełni rolę katalizatora? :-)

    A pierwsze ... dolac HCl i poddać elektrolizie?

    J.

  • 128. Data: 2024-05-14 15:49:57
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 14.05.2024 o 15:28, J.F pisze:

> [...]
    >
    > I jak to opisac - siarka w takim obiegu pełni rolę katalizatora? :-)
    >
    > A pierwsze ... dolac HCl i poddać elektrolizie?

    To wszystko jest mało realne w amatorskich warunkach.

    P.P.

  • 129. Data: 2024-05-14 16:42:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 13:17, alojzy nieborak pisze:
> [...]
    > Tyle że masz kilka typów takich urządzeń, jedne są szybkie np. we
    > wskaźnikach wysterowania audio, drugie są wolne i trzecie gdzieś pośrodku.

    Bo jedne maja tłumik powietrzny inne nie, w lavo takowego nie było, te
    do audio pewnie mają aby uśrednić odczyty.

    --
    Janusz

  • 130. Data: 2024-05-14 17:33:45
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Dobrze zahartowany mierniczy-analogowiec odczytuje wynik pomiaru w
    > ułamku sekundy z dynamiki wznoszenia się wskazówki.

    Oraz posiada kilka mierników, w tym analogowy wychyłomierz.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza