  • 131. Data: 2024-05-14 17:46:19
    Temat: Re: [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 14.05.2024 o 10:33, ąćęłńóśźż pisze:
    > Lavo chyba 450 złotych kosztował?
    > Droższe ale i sporo większe były UM-3.
    > Tak czy inaczej poza uczniowskim budżetem :-(
    > W zamian kupiłem na wyprzedaży (50 zł?) jakiś wielki laboratoryjny
    > miliamperomierz i próbowałem z niego bocznikami robić miernik
    > uniwersalny ;-)

    Wcale nie śmieszne, tak się robiło i to często z dobrym skutkiem.
    Bardziej zaawansowani budowali na takim sprzęcie woltomierze lampowe.

    Ja mam do dzisiaj miernik lampowy, co prawda fabryczny, ale wiele
    cyfrowych przy nim kuca nawet dzisiaj :)

    Taki:
    https://www.radiomuseum.org/r/werk_fernm_universal_r
    oehrenvoltmet_1.html

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 132. Data: 2024-05-14 21:56:24
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 14.05.2024 08:47, heby wrote:

    > Tak. Pomijając siebie, znam człowieka porażonego przez miernik typu
    > multimetr, o którym nie wiedział, że jest bez klapki. Został solidnie
    > porażony (szpital) przez metalową baterię dotykającą palców od spodniej
    > strony.

    A jaki to był miernik?
    Nie widziałem jeszcze miernika (nawet za 15zł), w którym wypada klapka
    - zawsze jest przykręcana na śrubkę.

    --
    Mirek

  • 133. Data: 2024-05-15 00:03:33
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 14.05.2024 o 21:56, Mirek pisze:

    > A jaki to był miernik?
    > Nie widziałem jeszcze miernika (nawet za 15zł), w którym wypada klapka -
    > zawsze jest przykręcana na śrubkę.

    Na zatrzask nie było? :-)

  • 134. Data: 2024-05-15 02:50:30
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 maj 2024 o 14:10, J.F pisze:

    > -prądów zmiennych ... to one chyba nie mają

    Mają -- nawet te za dychę, ale są zasilane baterią 9V 6F22...
    Mierzący prąd AC i zasilany dwoma paluszkami kosztuje niemal 2 dychy...

    > -kabelki ... bardzo oszczędnosciowe, co się może przy 10A objawić.

    Tzn.?

    -=-

    To są wskaźniki -- wskazują obecność napięcia czy płynięcie prądu...
    Nawet specyfikacje niektórych z nich mówią o 2% błędzie... Ale jeśli
    kilka z nich pokazuje naraz od 242V do 244V to chyba mogą być...

    Te:
    https://pl.aliexpress.com/item/1005006381621087.html
    https://pl.aliexpress.com/item/1005005374840269.html
    to dopiero wskaźniki... Sterowane apkami zasilające
    wtyczko-gniazda na 230V... Jedno z nich na eWelink -- zdecydowana
    pułapka!!! To na SmrtLife/Tuya jest lepsze, ale nie do pomiarów
    zużycia energii...

    Warto unikać CozyLife i eWelink -- wybierać tylko SmrtLife/Tuya...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 135. Data: 2024-05-15 02:56:18
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 10 maj 2024 o 08:27, Robert Wańkowski pisze:

    > i że (chyba) bezkarnie można tak sobie włączać. Tylko po co? :)
    Po co jest odporny? -- bo ludzie są omylni...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 136. Data: 2024-05-15 03:01:12
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 11 maj 2024 o 09:26, titanus pisze:

    > Dwa lata po Tobie w warszawskim AVT wziąłem również za ciężko zarobione
    > pieniążki M3660 - mam do dzisiaj. Działa - jako rezerwowy :d
    W tamtym czasie lekko zarabiałem...
    Brakowało [nadal brakuje] mi rozumu -- chętnie sponsorowałem kler...
    [właśnie niedawno wpadłem na pomysł, że należało wymienić duszę
    rodaka nie na szmal, ale na rozum... chyba na aneks jest za późno...]

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 137. Data: 2024-05-15 03:22:57
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 maj 2024 o 07:43, heby pisze:

    > Trzymasz miernik w ręce.

    O nie!!!

    > W momencie, gdyby nastapiła utrata izolacji,
    > jesteś rażony przez napięcie powodujące skurcz mięśni, zaciskające dłoń
    > na mierniku bardziej.

    > Zapytaj ludzi, którzy przeżyli rażenie tego typu, jakiej izolacji i
    > jakich lotów się spodziewają.

    Znam jednego tak rażonego, że nawet krzyczeć nie mógł -- pomoc była tuż
    obok niego, ale długo jej nie otrzymywał... Rażenie poskutkowało bardzo
    dużymi problemami -- ZUS uznał, iż człowiek nie jest niezdolny do pracy
    a szmal ze składek wydał na wyjazdy na Florydę...

    Znam też takiego, który gołymi rekami na moich oczach kręcił gniazda
    a gdy mu zwróciłem uwagę -- odparł, iż trochę go szczypie... ;) (czy
    jakoś podobnie) Rzecz miała miejsce w powstającej wówczas szkole
    o nazwie Wschodnioeuropejski Instytut Gospodarczy ulokowanej
    w miejscu byłego LO im. Jana Pawła II, na ul. Dąbrowskiego...
    Jako że 'WIG' to 'peruka' po angielsku, zmieniono nazwę na WSFiZ?...

    Byłem wielokrotnie rażony takim napięciem -- nawet w język...

    Od dzieciństwa wiem, że trzeba ubezpieczać się na wiele sposobów,
    dlatego: rzadko chwytam w ręce coś metalowego podłączonego do 230V
    a pozbawionego ,,uziemienia''; niechętnie wtedy, gdy brak mi butów
    na mych nogach; staram się nie używać dwóch rąk naraz; nie dotykam
    tego i owego wnętrzami rąk czy mokrymi rękami; jestem nadmiarowo
    ostrożny w łazience itd... To podejście wielokrotnie mnie ratowało,
    bo jednak czasami ;) coś pójdzie źle -- wyciągnę złą wtyczkę czy
    wyłączę złego ESa...

    Dotknięcia fazowego przewodu można nie odczuć -- o ile nie
    będzie zamknięcia obwodu ciałem do zera czy innej fazy...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 138. Data: 2024-05-15 03:30:13
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

  • 139. Data: 2024-05-15 03:35:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 maj 2024 o 08:47, heby pisze:

    > Bo nigdy nie wybuchł Ci w nim bezpiecznik, wypadł przewód, pękła
    > izloacja banana, wypadła klapka itd itp. typowe zjawiska w chińskich
    > miernikach.

    Delikatnie zauważę, że wątek dotyczy elektroniki... ;)
    Raczej napięcia do 20V, mA, mikroFarady, kohmy itd...
    Tu potrzebna jest raczej nikła rezystancja przewodów...

    --
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 140. Data: 2024-05-15 03:37:12
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>