  • 11. Data: 2009-12-13 12:57:50
    Temat: Re: nasycenie kolorow - slad takie roznice?
    Od: ąćęłńóśźż <j...@g...pl>

    Jest odwrotnie, niż piszesz.
    Znacznie łatwiej kupić żarówki 6500K (ostatnio kupowałem Osramy 865 w Castoramie oraz
    zamawiałem Philipsy 865 w hurtowni) niż 4000K.
    Przy czym i tak monim zdaniem do fotografii się nie nadają - dopiero może jak
    wprowadzą trójpasmówki o zdolności oddawania barw
    powyżej 90% (seria 9xx) jak w świetlówkach rurowych.
    JaC

  • 12. Data: 2009-12-13 18:02:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ąćęłńóśźż" hg2oc8$vm5$...@a...icm.edu.pl

    > Znacznie łatwiej kupić żarówki 6500K (ostatnio kupowałem Osramy 865

    O tyle ciekawe, że wolfram (z którego zrobiony jest żarnik) topi się wcześniej. ;)

    Raczej piszesz o świetlówkach.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2009-12-13 20:53:44
    Od: "michaaa" <m...@m...com>

    ja juz po maly trace nadzieje na robienie fotek z manuala, jak takie cuda mi
    wychodza ;-))

    musze sobie jakiejs literatury poczytac jeszcze

    dzieki za pomoc
    mm

  • 14. Data: 2009-12-13 21:14:06
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    michaaa pisze:
    > ja juz po maly trace nadzieje na robienie fotek z manuala, jak takie
    > cuda mi wychodza ;-))
    >
    > musze sobie jakiejs literatury poczytac jeszcze

    Poczytaj np. o nakładkach na lampę błyskową, które zmieniają temperaturę
    barwową błysku. Jak masz 2 źródła światła o różnej temperaturze i oba
    mają znaczący udział w oświetleniu, to dostajesz zafarb (zależny od
    wybranego balansu bieli i temperatury barwowej źródeł światła). Można
    zminimalizować udział światła zastanego, ustawiając parametry tak, żeby
    dominowało światło błysku, czyli najkrótszy czas synchronizacji,
    najniższa czułość i największa wartość przysłony, jaką możesz ustawić,
    żeby mieć dobrze naświetlone zdjęcie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 15. Data: 2009-12-13 22:06:22
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hg3aie$86u$...@i...gazeta.pl...

    > O tyle ciekawe, że wolfram (z którego zrobiony jest żarnik) topi się
    > wcześniej. ;)

    Dlaczego (niesłusznie) zakładasz, że żarówki 6500K mają bezbarwne bańki?!

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 16. Data: 2009-12-13 23:14:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mikołaj Tutak" hg3p8c$nai$...@a...news.neostrada.pl

    > Dlaczego (niesłusznie) zakładasz, że żarówki 6500K mają bezbarwne bańki?!

    Barwna bańka nie przesunie dzwonka w żadnym kierunku, a jedynie wyfiltruje/wytnie
    coś.
    Oko oszukasz w ten sposób, ale to nie będzie białe światło o innej temperaturze
    barwowej,
    lecz kolorowe. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2009-12-13 23:24:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ""Paweł W."" hg3ldf$bdg$...@n...onet.pl

> [...]
    > czas synchronizacji, najniższa czułość i największa wartość przysłony, jaką
    > możesz ustawić, żeby mieć dobrze naświetlone zdjęcie.

    W praktyce można jedynie zmniejszyć dziurę w obiektywie.
    Skrócenie czasu ciągnie za sobą zmniejszenie GO lampy.
    Podobnie zmniejszenie czułości.
    Oczywiście nasadki na lampę mogą coś dobrego dać, ale
    to IMO prowizorka. IMO trzeba więcej lampek.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 18. Data: 2009-12-14 07:57:25
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > W praktyce można jedynie zmniejszyć dziurę w obiektywie.
    > Skrócenie czasu ciągnie za sobą zmniejszenie GO lampy.

    Co to jest GO lampy???
    Skrócenie czasu nie zmniejsza maksymalnej mocy błysku, dopóki poruszamy
    się w czasach dłuższych lub równych czasowi synchronizacji z lampą
    błyskową. Te czasy to od 1/60s w starych aparatach do 1/500s w
    niektórych cyfrowych konstrukcjach (Nikon D70), a błysk lampy pełną mocą
    trwa co najwyżej 1/500s (w mojej Sigmie 530 Super trwa to chyba 1/700s,
    jeśli dobrze pamiętam).

    > Podobnie zmniejszenie czułości.
    Zmniejszenie czułości zmniejsza zasięg lampy, ale w takim samym stopniu
    wpływa na światło zastane. Jeśli lampa ma w danych warunkach zapas mocy,
    to zwiększy się przewaga światła błyskowego nad zastanym.

    > Oczywiście nasadki na lampę mogą coś dobrego dać, ale
    > to IMO prowizorka. IMO trzeba więcej lampek.

    To zależy, co chcesz uzyskać. Jak chcesz wymieszać źródła światła i nie
    mieć zafarbu, to jest to jedyne rozwiązanie.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 19. Data: 2009-12-14 16:16:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    ""Paweł W."" hg4r3j$gan$...@n...onet.pl

    > Co to jest GO lampy???

    GN, nie GO -- moja pomyłka

> [...]
    cyfrowych konstrukcjach (Nikon D70), a błysk
    > lampy pełną mocą trwa co najwyżej 1/500s (w mojej Sigmie 530 Super trwa to chyba

    Owszem -- chodzi o czas krótszy niż ,,najkrótszy''. ;)
    Z dłuższym chyba nikt nie pstryka.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 20. Data: 2009-12-14 17:00:43
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > Owszem -- chodzi o czas krótszy niż ,,najkrótszy''. ;)
    > Z dłuższym chyba nikt nie pstryka.

    Wręcz przeciwnie - jak pstryka, to przeważnie z czasem dłuższym niż czas
    synchro (ciemno, więc lampa do doświetlenia - czasy równe lub dłuższe
    niż minimalny czas synchronizacji).
    Skrócenie czasu do wartości czasu synchronizacji nie zmniejsza zasięgu
    lampy. Dopiero wejście w tryb HSS zmniejsza efektywną GN.
    Jestem pewien, że mi się nic tu nie pomieszało w nazewnictwie.
    W aparatach z migawką szczelinową to bardziej skomplikowane zagadnienie
    (jeśli poruszamy się w bardzo krótkich czasach ekspozycji). Ale dyskusji
    na akurat ten temat nie zamierzam podejmować.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.