  • 21. Data: 2009-12-14 19:46:45
    Temat: Re: nasycenie kolorow - slad takie roznice?
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hg3sjh$lr1$...@i...gazeta.pl...

    > Barwna bańka nie przesunie dzwonka w żadnym kierunku, a jedynie
    > wyfiltruje/wytnie coś.
    > Oko oszukasz w ten sposób, ale to nie będzie białe światło o innej
    > temperaturze barwowej,
    > lecz kolorowe. :)

    Kolejna bzdura. Zabarwiona bańka oczywiście nie wzmocni żadnego zakresu
    światła, natomiast spokojnie ukształtuje ch-ke widmową poprzez osłabienie
    niektórych zakresów widma - wedle uznania.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 22. Data: 2009-12-14 22:43:30
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mikołaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com> napisał:

    > Kolejna bzdura. Zabarwiona bańka oczywiście nie wzmocni żadnego zakresu
    > światła, natomiast spokojnie ukształtuje ch-ke widmową poprzez osłabienie
    > niektórych zakresów widma - wedle uznania.

    Trochę racji Eneuel jednak ma. Kolorowa bańka pozwala kształtować
    charakterystykę, ale widmo po takim ukształtowaniu nie będzie identyczne z
    widmem światła białego o wyższej temperaturze barwowej - składowych widma w
    zakresie wysokotemperaturowym ktorych włókno o niższej temperaturze już nie
    emituje za pomocą kolorowej bańki nie odtworzysz.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 23. Data: 2009-12-14 23:19:57
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hg6eva$obq$...@n...onet.pl...

> [...]
    > nie
    > emituje za pomocą kolorowej bańki nie odtworzysz.

    Jak to nie emituje? Upieram się, iż żarówka żarowa 2700K nie emituje podobne
    widmo co żarówka 5000K, ale w innych proporcjach. To tylko kwestia iż z
    żarówki 100W 2700K można uzyskać odpowiednik x*100W 5000K, gdzie x jest
    zauważanie mniejsze od 1 ;-)

    Można by pokusić się o wyliczenie x dla ciała doskonale czarnego i dwóch
    temperatur barwowych:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Cia%C5%82o_doskonale_cz
    arne

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 24. Data: 2009-12-15 01:38:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" hg6eva$obq$...@n...onet.pl

> [...]
    > zakresie wysokotemperaturowym ktorych włókno o niższej temperaturze już nie
    > emituje za pomocą kolorowej bańki nie odtworzysz.

    Oczywiście taka żarówka ma w swoim widmie więcej niż 2700, ale maks dzwonkowy
    wypada właśnie tam. Po wstawieniu kolorowego filtru nie uzyska się dzwonka
    z nowym maksem przesuniętym w którąś ze stron. :) Wizualnie światło zmieni
    barwę, ale to nie będzie białe światło z nowym maksem, lecz światło kolorowe.

    Innymi słowy -- dzięki za poparcie.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2009-12-15 01:52:56
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Mikołaj Tutak" hg6h94$khe$...@a...news.neostrada.pl

    > Można by pokusić się o wyliczenie x dla ciała doskonale czarnego i dwóch temperatur
    barwowych:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Cia%C5%82o_doskonale_cz
    arne

    Łomatko. Po prostu narysuje widmo białe dla kilku temperatur i ósz.
    Po co z armaty do komarzycy?

    http://docs.kde.org/stable/pl/kdeedu/kstars/ai-black
    body.html

    I teraz -- wstawienie barwnej szybki zamieni któryś z wykresów w inny? :)
    Raczej nie.

    Białe światło to światło słoneczne, ale i światło żarowe, choć te źródła mają inne
    temperatury.
    Także rozgrzana do czerwoności sztabka żelaza (czy czegokolwiek) jest biała, choć
    jest przecież
    czerwona. Dlaczego? Ano dlatego, że jest tam stosowna proporcja wszystkiego, czyli
    rozkład
    światła sztabki rozgrzanej do czerwoności jest taki, jak światła słonecznego. Białe,
    bo daje
    stuprocentowe odwzorowanie barw.

    Świetlówki raczej nie dają takiego stuprocentowego odwzorowania barw -- dlatego
    fotografowie nie lubią świetlówek, lecz palą energochłonne żarówki. Niby są
    Świetlówki niemal stuprocentowo białe, ale chyba nie są popularne.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 26. Data: 2009-12-15 17:49:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]
    > zauważanie mniejsze od 1 ;-)
    >
    > Można by pokusić się o wyliczenie x dla ciała doskonale czarnego i dwóch

    Ano właśnie - ze strony do której link pzrytoczyłeś:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Planck1.svg. Porównaj sobie wykresy dla
    1000 i 2000K - w tym pierwszym dla fioletu poziom będzie juz tak ni\ski, ze
    w praktyce można przyjąć za zerowy. Filtr musiałby mieć gigantyczne
    tłumienie dla niższych temperatur barwowych aby z takiego widma zrobić
    identyczne z widmem światła dziennego.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 27. Data: 2009-12-15 18:04:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" hg8i3i$ftl$...@n...onet.pl

> [...]
    > w praktyce można przyjąć za zerowy. Filtr musiałby mieć gigantyczne
    > tłumienie dla niższych temperatur barwowych aby z takiego widma zrobić

    Z 1000 K raczej nie zrobisz dziennego o temperaturze 7000 K czy choćby 5500 K. :)
    Z żarówki uzyskasz coś podobnego do dziennego, choć nie będzie to dokładnie białe
    o temperaturze dziennej, lecz podobne do białego. Filtr nie przesuwa, lecz zabiera.
    Gdy zabierzesz czerwony, fioletu nie dodasz tym zabraniem. Zabraknie światła po
    takim filtrowaniu. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 28. Data: 2009-12-15 18:09:56
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> napisał:

> [...]
    zabiera.
    > Gdy zabierzesz czerwony, fioletu nie dodasz tym zabraniem. Zabraknie

    Po co mi próbujesz tłumaczyć rzeczy które doskonale wiem? Naprawdę szkoda
    czasu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 29. Data: 2009-12-15 18:12:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" hg8jag$j84$...@n...onet.pl

    > Po co mi próbujesz tłumaczyć rzeczy które doskonale wiem? Naprawdę szkoda czasu.

    Nie Tobie tłumaczę, lecz tym osobom, które uważają, że filtrem można przesunąć
    wykres. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 30. Data: 2009-12-15 20:03:50
    Od: Mikołaj Tutak <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Użytkownik "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hg8i3i$ftl$...@n...onet.pl...

> [...]
    > w praktyce można przyjąć za zerowy. Filtr musiałby mieć gigantyczne
    > tłumienie dla niższych temperatur barwowych aby z takiego widma zrobić

    Tak, widziałem - skala na osi Y nie zaczyna się od 0 tylko od 10^5 ponadto
    to jest rysunek poglądowy. Zobacz wzor z niego obliczysz minimalne straty
    przy konwersji 2700K na 6000K. Generalnie konwersja temp. barwowych jest
    mało opłacalna (duże straty) niemniej jednak możliwa (i dawniej często
    stosowana przez filtry konwersyjne).

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj