  • 11. Data: 2016-10-31 11:24:16
    Temat: Re: napęd DVD typu slim
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-31 o 10:03, Marek pisze:
    > (nie
    > HDD
    > mają
    >
    > Sugerujesz, że współczesne napędy już nie odtwarzają CD-DA "same"?
    > Rozmiar sektora CD-DA jest inny niż CD-ROM. Nie pasuje do rozmiaru
    > sektorów używanych w nośnikach, dlatego do odczytu CD-DA są dedykowane
    > ioctl'e. Z powodu nietypowego rozmiaru sektora nie da się traktowac
    > cd-da jako urządzenie blokowe.

    Nie bardzo rozumiem, co tu chcesz skomplikować?

    Sektor fizyczny płyty CD ma 2352 bajtów. Na płycie CD-DA jest tam 2352
    bajtów formatu muzycznego. Na płytach CD-ROM Type 1 jest tam 2048 bajtów
    danych i 304 bajty metadanych, a na płycie CD-ROM Type 2 jest
    odpowiednio 2336 i 16 bajtów danych i metadanych.

    Natomiast masz rację, nie da się tego czytać blokowo, bo te sektory nie
    mają adresów - czyta się jak taśmę magnetyczną - plikami seryjnymi.

    > Czyli co, aby teraz odtworzyc cd-da w czytniku bez wyjścia audii czyta
    > się je przez klasyczne ripowanie?

    Jak wbudowany w napęd CD odtwarzacz gra płytę CD-DA, to też ją musi
    ripować. To jest tylko kwestia tego, gdzie następuje interpretacja 2352
    bajtów/sektor na sygnał muzyczny.

  • 12. Data: 2016-10-31 11:43:41
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-31 o 10:11, J.F. pisze:

    > Myslisz ze lepiej sie wypowiadac w imieniu wszystkich standardow Slim,
    > ktore czesto byly pomyslem jednego wytworcy ?
    >
    > Poza tym - to takie przemyslania z obserwacji, z ktorych wynika ten
    > sam wniosek - coraz trudniej o osobne wyjscie. A zaczelo sie
    > odgornie - Microsoft wpadl, ze obsluzy to programowo, polikwidowali
    > wejscia CD na kartach dzwiekowych, polikwidowali karty dzwiekowe (to
    > akurat Intel), to po co bylo wyjscie audio na CD ?
    > Cyfrowe przez pewien czas mialo jeszcze sens ...

    Cyfrowe wyjście w napędach CD małpowało standard SPDIF, tylko że na
    poziomie TTL. Natomiast SPDIF to jest bardzo przestarzały i
    nieelastyczny standard - przesyła tylko 2 x 16 bit x 48 kHz, albo
    enkapsulowany Dolby Digital. Brak możliwości: zwiększenia liczby
    kanałów, 24 bit, 96 kHz, metadanych, sterowania itd. Nie mówiąc o tym,
    że brak zdolności do korygowania zegara i czasami powstaje jitter.

    W ogóle z dobrym złączem muzyki cyfrowej przez parę lat był problem.
    Trochę to poprawili w postaci HDMI Audio Return Channel, który ma OIDP
    1,5 Mbit/s i kilkadziesiąt formatów sygnału do wyboru.

    Dopiero teraz pracują nad nowym standardem USB Audio Device, który ma
    zapewnić full-wypas w zakresie cyfrowego audio. Może w przyszłości, jak
    wtyczka USB-C zastąpi SATA w napędach optycznych wewnętrznych i
    zewnętrznych, hardwarowy odtwarzacz wróci do napędu.

    > Co utrudnia wsadzenie "playera" do napedu, ale ...

    Puk puk! Mamy XXI wiek! Najgłupsze radyjko z CD jest czytnikiem CD-ROM,
    bo ludzie zamiast CD-DA wolą CD-ROM z plikami MP3, czytanie klasycznych
    płyt CD jest tam jedynie kompatybilnością wsteczną.

    Tym bardziej odtwarzacze DVD-* są komputerami i dekodowanie strumienia
    MPEG jest o wiele poważniejszą operacją niż ekstrakcja ścieżki dźwiękowej.

    > Jesli te pliki sa uporzadkowane i zajmuja kolejne sektory, to az sie
    > prosi zrobic sprzet, ktory bedzie je kolejno czytal, bez zawracania d*
    > systemowi. I moze to byc na na chipsecie plyty glownej.

    Zrozum, że czytanie CD-DA to jest pikuś w porównaniu z dekodowaniem MP3
    albo inne transformacjami, które softwarowa karta muzyczna robi, żeby
    dźwięk z głośników brzmiał jak z sali koncertowej.

    W ogóle mam wrażenie że w tym wątku jest zlot kombatantów, którzy w
    latach 80. uznali hardwarowy odtwarzacz CD za absolutny cud techniki i
    nie mogą się pogodzić z tym, że dzisiaj to się wszystko wykona
    softwarowo, a ich zachwyty nad starymi rozwiązaniami są jak porównywanie
    Syrenki do statku kosmicznego.

  • 13. Data: 2016-10-31 12:02:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 31 Oct 2016 11:43:41 +0100, Tomasz

    A jest inaczej?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2016-10-31 13:03:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2016 11:43:41 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > nie mogą się pogodzić z tym, że dzisiaj to się wszystko wykona
    > softwarowo, a ich zachwyty nad starymi rozwiązaniami są jak porównywanie

    Syrenka sie nie popsuje, jak jej komputer bity pogubi :-)

    OK, trzeba przyznac, ze plyty CD leza gdzies i sie kurza, a slucham
    tylko MP3. Do tego doszlo, ze teraz komputery bez napedu CD/DVD
    sprzedaja, i ludzie nie narzekaja.

    Co nie znaczy, ze mi sie podoba, ze ktos zaoszczedzil na jednym
    kabelku i obciazyl procesor. I nie tylko procesor - magistrale,
    pamiec, itp.

    Trzeba przyznac, ze softwareowy mikser byl w zasadzie koniecznoscia
    ... ale miedzy aplikacjami, CD nie dotyczy. Komu to przeszkadzalo ?

    Trzeba tez przyznac, ze osiagnac wysoka jakosc dzwieku transmitowanego
    analogowym kabelkiem po wnetrzu komputera pelnego silnych pradow w.cz.
    wcale nie jest latwo ... ale SPDIF to nie dotyczy.

    J.

  • 15. Data: 2016-10-31 17:31:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2016 00:16:18 +0100, BaSk napisał(a):

    > Co pozwalało odtwarzać muzykę bez najmniejszego udziału CPU, czy co tam
    > jeszcze dziś miesza się w sprawy. A że moc ówczesnych maszyn była sami
    > wiecie jaka, to odciążenie jednostki centralnej miało swoje dobre strony.

    Tak prawde mowiac, to tamtejsze maszyny chodzily jakby szybciej niz
    dzisiejsze.

    Ciekawe, biorac pod uwage niezaprzeczalny wzrost predkosci procesora.

    J.

  • 16. Data: 2016-11-01 09:58:10
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 30 Oct 2016 22:42:50 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

> [...]
    > widziałem już z dobre 8 lat), natomiast SATA mają złącze podobne do HDD
    > SATA, tylko zasilanie krótsze i tak jak napędy desktopowe SATA nie mają

    Czyli wychodzi na to, że nie ma szans na wykorzystanie napędu typu Slim
    w roli odtwarzacza audio bez zaprzęgania czegoś pokroju Raspberry (z
    przejściówką USB-SATA).
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 17. Data: 2016-11-01 11:14:00
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 31 Oct 2016 17:31:26 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak prawde mowiac, to tamtejsze maszyny chodzily jakby szybciej niz
    > dzisiejsze.

    A ktoś Ci broni używać systemów z przed 10-15lat?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2016-11-01 15:31:16
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-11-01 o 11:14, Marek pisze:

    > A ktoś Ci broni używać systemów z przed 10-15lat?

    jemu zapewne chodzi o to, że dzisiejszy soft jest niezwykle zasobożerny,
    i (co ważne) bez adekwatnego uzasadnienia. Wiodącym przykładem są
    oczywiście strony WWW, jak to się mówi obecnie: olśniewająco-oczojebne.

    programiści w epoce dawnych maszyn musieli stawać na głowie, aby ich
    wytwory były doskonale zoptymalizowane, i to pod dwoma kątami, co było
    sporą sprzecznością:
    soft miał działać szybko, oraz mieć minimalną objętość (również w
    "etapach pośrednich" swego działania). Obecnie, gdy maszynowe zasoby są
    tak tanie, to nikt nie zawraca sobie głowy taką optymalizacją: gdy
    program Ci za wolno chodzi, to masz kupić szybszą maszynę, i do 24
    wątkowego CPU dołożyć 128 GB RAM-u, ale nie kwękać.
    Optymalizacja zajmuje się teraz stabilnością, oraz wielofunkcyjnością,
    czy co tam jeszcze jest ważne w obecnych warunkach.