  • 1. Data: 2016-10-30 20:27:46
    Temat: napęd DVD typu slim
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Czy napędy DVD typu slim, montowane w laptopach i części komputerów typu
    desktop, mają jakieś osobne złącze audio cyfrowe (jak stare napędy IDE)
    czy też wszystko leci tylko po SATA?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2016-10-30 20:53:41
    Temat: Re: napęd DVD typu slim
    Od: cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/10/2016 19:27, badworm wrote:
    > Czy napędy DVD typu slim, montowane w laptopach i części komputerów typu
    > desktop, mają jakieś osobne złącze audio cyfrowe (jak stare napędy IDE)
    > czy też wszystko leci tylko po SATA?

    Od winxp w góre audio juz leci domyślnie cyfrowo.

    c.

  • 3. Data: 2016-10-30 20:55:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Oct 2016 20:27:46 +0100, badworm napisał(a):
    > Czy napędy DVD typu slim, montowane w laptopach i części komputerów typu
    > desktop, mają jakieś osobne złącze audio cyfrowe (jak stare napędy IDE)
    > czy też wszystko leci tylko po SATA?

    Tak w ogole to od dluzszego czasu Microsoft i inni wielcy, a za nimi
    mali, zrezygnowali z tych osobnych lacz.
    Dzwiek leci jako dane, i na moj gust wchodzi w softwareowy mikser
    Windows. Sam odczyt to ciekaw jestem - software, czy jest do tego
    jakies hardwareowe wspomaganie - w sensie takim ze jak OS raz zacznie
    granie, to dane do konca plyty same trafiaja do pamieci.
    Tzn z CD i DVD Audio, bo DVD z filmem to bardziej skomplikowane ...
    a moze i nie, i dane tez trafiaja do pamieci automatycznie.

    W SLIM to chyba w pierwszej kolejnosci zlikwidowali, bo tam z miejscem
    krucho.

    J.

  • 4. Data: 2016-10-30 22:42:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-30 o 20:55, J.F. pisze:

> [...]
    > Tzn z CD i DVD Audio, bo DVD z filmem to bardziej skomplikowane ...
    > a moze i nie, i dane tez trafiaja do pamieci automatycznie.

    ^^ "Nic nie wiem, ale się wypowiem" ^^

    Płyty DVD-Audio czy DVD-Video to są płyty posiadające system plików.
    Traktowane są jak zwykły dysk DVD-ROM o ściśle zdefiniowanej strukturze
    katalogów.

    Istotne jest tylko jak to działa w przypadku płyt CD-DA (Compact Disc
    Digital Audio). Tak naprawdę tak samo jak w przypadku płyt CD-ROM, tylko
    o jeden poziom abstrakcji niżej. Mianowicie, płyty CD-ROM i CD-DA
    posiadają ścieżki podzielone na sektory. Sektor jest albo wypełniony
    fragmentem muzyki, albo kawałkiem systemu plików. Po protokole SCSI lecą
    z napędu do komputera całe sektory, to jest tylko problem systemu
    operacyjnego, czy zinterpretuje to jako muzykę czy system plików.
    Natomiast "same nie lecą" - albo w trybie PIO system operacyjny rozkaże
    przesłać zawartość określonego sektora, albo w trybie DMA rozkaże
    skopiować jakiś zakres sektorów do pamięci.

    Natomiast te wyjścia muzyczne - dwupinowe jak SPDIF ale TTL, 4-pinowe
    analogowe, słuchawkowe z przodu - one działały tylko dlatego, że w
    napędzie niezależnie od bebechów ATAPI/SCSI był zainstalowany
    odtwarzacz. Często wtedy był jeszcze dodatkowy przycisk aktywujący
    PLAY/NEXT obok OPEN, jakiś model Creative'a nawet miał pilota na
    podczerwień do tych funkcji. Kiedy działał odtwarzacz, sektory po SCSI
    nie były transmitowane, jedynie leciały z komputera funkcje sterowania
    odtwarzaczem - play, pauza, skip itp.

    Co do napędów slim, to te w wersji PATA miały analogową muzykę OIDP (nie
    widziałem już z dobre 8 lat), natomiast SATA mają złącze podobne do HDD
    SATA, tylko zasilanie krótsze i tak jak napędy desktopowe SATA nie mają
    już odtwarzacza w sobie.

  • 5. Data: 2016-10-31 00:16:18
    Od: BaSk <piszcie.sobie.n@berdyczow>

    W dniu 2016-10-30 o 22:42, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > w napędzie niezależnie od bebechów ATAPI/SCSI był zainstalowany
    > odtwarzacz

    Co pozwalało odtwarzać muzykę bez najmniejszego udziału CPU, czy co tam
    jeszcze dziś miesza się w sprawy. A że moc ówczesnych maszyn była sami
    wiecie jaka, to odciążenie jednostki centralnej miało swoje dobre strony.

    > Często wtedy był jeszcze dodatkowy przycisk aktywujący PLAY/NEXT obok
    > OPEN,

    Oj to-to!

    > jakiś model Creative'a nawet miał pilota na podczerwień do tych
    > funkcji.

    i wcale nie był jakoś zauważalnie droższy od innych napędów. Mam go
    dotąd gdzieś wśród innych, archaicznych, ale w pełni sprawnych urządzeń
    / kart. Żal wyrzucić, lecz w końcu będę się musiał otrząsnąć z tej
    nostalgii, choć... Zadziałałby na dowolnym złączu PATA, ale niestety
    sterowniki do niego skończyły się na W-98, i to nie dlatego, że sprzęt
    był zbyt toporny, by coś jeszcze "pielęgnować" lecz z powodu konfliktu
    pomiędzy f-mą Creative a podwykonawcą odpowiedzialnym za sterowanie IR,
    wraz z pilotem.
    Dziwnym drogami chadza wolny rynek. Ale i tak mniej w nim takich
    dziwności, niż w szaleństwach etatystów, i to po tysiąckroć!

    > i tak jak napędy desktopowe SATA nie mają już odtwarzacza w sobie.

    i komu to przeszkadzało?

    --
    Powiedzenie oddające ducha Ameryki:

    "Cokolwiek robisz
    - rób to dobrze!"

  • 6. Data: 2016-10-31 03:50:53
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-10-31 o 00:16, BaSk pisze:

> [...]
    > był zbyt toporny, by coś jeszcze "pielęgnować" lecz z powodu konfliktu
    > pomiędzy f-mą Creative a podwykonawcą odpowiedzialnym za sterowanie IR,

    Ja mam z kolei CD-ROM 4x4, tzn. posiada wbudowany zmieniacz na 4 płyty i
    czyta z prędkością 4x, ale sterowniki są tylko pod W9x, podłączony pod
    Win 7 czyta płytę, ale tylko z pierwszej tacy.

  • 7. Data: 2016-10-31 07:17:57
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-10-31 o 03:50, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Ja mam z kolei CD-ROM 4x4, tzn. posiada wbudowany zmieniacz na 4
    > płyty

    Fajne! A czy podczas odczytywania (odrywania) jednego z napędów, można
    korzystać (w dość szerokim zakresie) z jednego, lub kilku - pozostałych
    napędów? A precyzując to "korzystanie":
    1. czy da się w tym czasie zmieniać płyty?
    2. Odczytywać jakieś pliki z danymi z którejś z pozostałych kieszeni?
    3. Podczas słuchania muzyki z kieszeni 1, czy można kopiować dane z 2-ki
    do 3-ki? (zakładając, że "jakiś" soft to obsłuży)

    > czyta z prędkością 4x, ale sterowniki są tylko pod W9x, podłączony
    > pod Win 7 czyta płytę, ale tylko z pierwszej tacy.

    To czemu nie zainstalujesz sobie wirtualnego W-98? Dla tak wygodnego
    sprzętu chyba warto się trochę pobawić v-boxem. Oczywiście zachodzi
    "drobny" problem: skąd wytrzasnąć płytkę instalacyjną '98, ale pewnie
    się gdziesik trafi na odpowiednią (krack'owską) instalkę.

  • 8. Data: 2016-10-31 09:26:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2016 07:17:57 +0100, JaNus napisał(a):
> [...]
    > napędów? A precyzując to "korzystanie":
    > 1. czy da się w tym czasie zmieniać płyty?

    Zmieniacz, a nie 4 niezalezne mechanizmy :-)

    Pamietam takiego NEC - chcialem go uzyc do samochodu, 4 plyty MP3 do
    byloby cos ... a potem HD sie powiekszyly, a potem karty

    > To czemu nie zainstalujesz sobie wirtualnego W-98? Dla tak wygodnego
    > sprzętu chyba warto się trochę pobawić v-boxem.

    Nie prosciej zgrac te 4 plyty CD na dysk ? :-)

    J.

  • 9. Data: 2016-10-31 10:03:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 Oct 2016 22:42:50 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
> [...]
    HDD
    > SATA, tylko zasilanie krótsze i tak jak napędy desktopowe SATA nie

    Sugerujesz, że współczesne napędy już nie odtwarzają CD-DA "same"?
    Rozmiar sektora CD-DA jest inny niż CD-ROM. Nie pasuje do rozmiaru
    sektorów używanych w nośnikach, dlatego do odczytu CD-DA są
    dedykowane ioctl'e. Z powodu nietypowego rozmiaru sektora nie da się
    traktowac cd-da jako urządzenie blokowe.
    Czyli co, aby teraz odtworzyc cd-da w czytniku bez wyjścia audii
    czyta się je przez klasyczne ripowanie?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-10-31 10:11:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Oct 2016 22:42:50 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > ^^ "Nic nie wiem, ale się wypowiem" ^^

    Myslisz ze lepiej sie wypowiadac w imieniu wszystkich standardow Slim,
    ktore czesto byly pomyslem jednego wytworcy ?

    Poza tym - to takie przemyslania z obserwacji, z ktorych wynika ten
    sam wniosek - coraz trudniej o osobne wyjscie. A zaczelo sie
    odgornie - Microsoft wpadl, ze obsluzy to programowo, polikwidowali
    wejscia CD na kartach dzwiekowych, polikwidowali karty dzwiekowe (to
    akurat Intel), to po co bylo wyjscie audio na CD ?
    Cyfrowe przez pewien czas mialo jeszcze sens ...

    > Płyty DVD-Audio czy DVD-Video to są płyty posiadające system plików.

    Co utrudnia wsadzenie "playera" do napedu, ale ...

    > Natomiast "same nie lecą" - albo w trybie PIO system operacyjny rozkaże

    O PIO mozemy zapomniec

    > przesłać zawartość określonego sektora, albo w trybie DMA rozkaże
    > skopiować jakiś zakres sektorów do pamięci.

    Jesli te pliki sa uporzadkowane i zajmuja kolejne sektory, to az sie
    prosi zrobic sprzet, ktory bedzie je kolejno czytal, bez zawracania d*
    systemowi. I moze to byc na na chipsecie plyty glownej.

    J.