    From: mg <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: najdroższa fotografia świata
    Date: Thu, 19 May 2011 05:45:58 -0700 (PDT)

    > Emocje są prawdziwe gdy następuje interakcja między ludźmi i gdy dotyka ona istoty,
    > podstawowych pragnień, cech ludzkiego życia

    Reszta dobrze napisana tylko do powyższego mała uwaga.

    I tak, i nie.

    Zależy jak rozumieć tę "interakcję". Jeżeli odczytać ją dosłownie to
    wynika z tego, że Robinson nie mógłby zostać artystą aż do momentu
    przybycia Piętaszka. Przy czym nie chodzi mi o stwierdzenie, że nie ma
    sztuki bez odbiorców bo takie drążenie raczej nie ma sensu.

    Chodzi mi o to, że sztuka bierze się właśnie z "izolacji" rozumianej
    jako zdystansowanie się do rzeczywistości. Dopiero ten dystans w
    zderzeniu z rzeczywistością daje wspomnianą "interakcję" ponieważ
    burzy postrzeganie świata przeciętnego "zjadacza chleba". W efekcie
    "dystansowania się" artysta np. przynosi do galerii zwykły odkurzacz i
    eksponuje go jako niezwykłą rzeźbę. Wszystko jest OK do momentu gdy
    taki twórca musi zdystansować się do swojego dzieła. On najczęściej
    tego nie chce, ponieważ zdaje sobie sprawę, że wciska ludziom kit, że
    tam nic nie ma.

    To "zjadacz chleba" ma oburzać się na "dystansowanie". Psim
    obowiązkiem artysty jest wdzięczność za obnażenie jego sztuki ponieważ
    sztuka polega na obnażaniu rzeczywistości. Dochodzimy do momentu gdy
    "artysta" zamiast dziękować, oburza się. Czyli tak jak napisałeś...
    szpilka w skorupkę, a tam wydmuszka i zaczyna się lament, że nie można
    tak dosłownie, że to przecież sztuka a do sztuki to z nabożeństwem
    trzeba podchodzić itp., itd. :) :) :)

    Negując "prawdziwą sztukę" można sobie najwyżej połamać zęby i
    ośmieszyć się. W związku z tym apel do wszystkich "artystów": szuka
    obroni się sama, wasz małpi wrzask jest zbędny :)