-
61. Data: 2013-07-27 10:13:56
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: _Michał <m...@g...pl>
On 7/25/2013 11:36 PM, lamia wrote:
> żyłam w nieświadomości i się dziś zdziwiłam
> sądziłam że pozostawienie samochodu na biegu na wzniesieniu to
> podstsawowa metoda niezjeżdżania auta
> toteż się zdziwiłam, gdy zostawiwszy auto na troche konkretniejszej
> górce auto, na biegu, .. auto 'żabkowało' w dół.
> Tak samo na wstecznm jak na 1dynce.
>
> Tak ma być?
> (dotąd miała lżejsze auta - to może dlatego nigdy nie odkryłam tej -
> chyba istonej - kwestii (?))
do dużego auta, duży silnik - wtedy jest ok,
duży silnik zatrzyma duże auto
> Pamiętam w temacie zostawiania auta na biegu starty wątek o pasku
> rozrządu - czy ryzykowłam przeskokiem paska?
nie, paski nie przeskakują od tego
-
62. Data: 2013-07-27 10:34:12
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 26 Jul 2013 12:17:52 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
>> Tak ma byc. Silnik stawia pewne opory ... ale w interesie posiadacza
>> jest aby byly jak najmniejsze, bo paliwo idzie na ich pokonanie w czasie
>> jazdy.
> Opory pracy silnika (ruch wszelkich mechanizmow, popychaczy zaworow,
> tarcie na panekach, tlokach itp) to jedna sprawa i przy hamowaniu
> pomijalna. Hamowanie silnikiem polega na tym, ze silnik zamienia sie w
> sprezarke. Tych oporow nie da sie zmniejszyc, do sprezenia okreslonej
> ilosci powietrza do konkretnego cisnienia potrzeba okreslonej sily
> (pracy) i zadne eurozaklecia tego nie zmienia - fizyka ma to gdzies. Na
> sprezanie powietrza w cylindrze pracuje normalnie inny cylinder i cykl
> sie powtarza w kolejnych.
Ale po sprezaniu nastepuje rozprezanie, wiec sie powinno zwracac.
Ale - kolezanka nie hamuje silnikiem, tylko zostawia na parkingu.
Tarcie nadal jest i to spore - kto chce moze popchac samochod bez
swiec i zobaczyc. A sprezanie ... silnik calkowicie szczelny nie jest
i sprezone powietrze ucieka.
Na parkingu wykorzystujemy jednak tarcie, bo inaczej i malych pochylen
by powoli zjezdzal.
> Skoki o ktorych pisala Lamia, to wlasnie
> kolejne dojscia do konca sprezania w kolejnych cylindrach.
Pewnie tak, ale w sumie i tarcie pierscieni ma zmienny moment w
zaleznosci od kata ustawienia walu.
Czasem sie ta "sprezystosc" powietrza czuje - no ale to juz trzeba
ambitnie pchac.
> Sprezanie -
> przyhamowanie staczajacego sie pojazdu, otwarcie sie zaworu(-ow)
> wylotowych - skok i tak w kolko ku przerazeniu kierownika. Co gorsza jak
> juz jest w ruchu, to dochodzi jeszcze moment pedu, wiec sam z siebie sie
> nie zatrzyma i pojedzie troche dalej niz koniec gorki.
> Jakby podac paliwo (i iskre jesli benzyna) to by zapalil, w koncu tak
> sie zapala na pych, albo role gorki pelni rozrusznik;-)
Benzyna nie zapali, bo iskra wymaga kluczyka.
Ale bardzo starym dieslom w ciezarowkach sie zdarzalo, tam elektryczny
byl tylko rozrusznik.
> Zostawianie na
> recznym w zimie grozi przymarznieciem okladzin do bebna i efektem audio
> dolby surround przy ruszaniu z tak zablokowanym kolem.
Wody tam nie zasadniczo nie ma, to i nie ma co przymarzac. Ale sie
czasem zdarza. Tylko ze wyjscia tez nie ma, bo silnik nie utrzyma na
wiekszej pochylosci.
J.
-
63. Data: 2013-07-27 20:13:43
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Sat, 27 Jul 2013, J.F. wrote:
> Dnia Fri, 26 Jul 2013 12:17:52 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
>> Hamowanie silnikiem polega na tym, ze silnik zamienia sie w
>> sprezarke. Tych oporow nie da sie zmniejszyc, do sprezenia okreslonej
>> ilosci powietrza do konkretnego cisnienia potrzeba okreslonej sily
>> (pracy) i zadne eurozaklecia tego nie zmienia - fizyka ma to gdzies.
>
> Ale po sprezaniu nastepuje rozprezanie, wiec sie powinno zwracac.
Jakby jeszcze zawory zakleić "na twardo", to trochę byśmy się
do oczekiwanej tezy zbliżyli ;) (nie do końca, ale zawsze)
Każde przepchnięcie płynu przez zwężenie pochłania energię
na wiry i nie ma przebacz.
pzdr, Gotfryd
-
64. Data: 2013-07-27 20:58:29
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: k...@g...com
W dniu sobota, 27 lipca 2013 20:13:43 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
> On Sat, 27 Jul 2013, J.F. wrote:
>
>
>
> > Dnia Fri, 26 Jul 2013 12:17:52 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
>
> >> Hamowanie silnikiem polega na tym, ze silnik zamienia sie w
>
> >> sprezarke. Tych oporow nie da sie zmniejszyc, do sprezenia okreslonej
>
> >> ilosci powietrza do konkretnego cisnienia potrzeba okreslonej sily
>
> >> (pracy) i zadne eurozaklecia tego nie zmienia - fizyka ma to gdzies.
>
> >
>
> > Ale po sprezaniu nastepuje rozprezanie, wiec sie powinno zwracac.
>
>
>
> Jakby jeszcze zawory zakleić "na twardo", to trochę byśmy się
>
> do oczekiwanej tezy zbliżyli ;) (nie do końca, ale zawsze)
>
> Każde przepchnięcie płynu przez zwężenie pochłania energię
>
> na wiry i nie ma przebacz.
>
>
>
> pzdr, Gotfryd
masz samochód z silnikiem jeżdżącym na mieszance woda paliwo? Ile wody potrzebujesz
na 100 kilometrów?
-
65. Data: 2013-07-28 08:45:20
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: the_foe <t...@w...pl>
W dniu 2013-07-26 00:58, Lewis pisze:
> W dniu 2013-07-26 00:46, Budzik pisze:
>
>> Twój wykład pokazuje jak prosta sprawe można zagmatwac.
>> Chyba kazdy rozumie, w ktora strone trzeba skrecic koła aby w razie
>> ruszenia samochód oparł sie o kraweżnik. Nie jest to jakas wyższa
>> matematyka...
>>
>
> Wytłumacz kobiecie co to spalony...
>
Zdziwiłbyś się, jak mało wiesz o spalonym...
--
@foe_pl
-
66. Data: 2013-07-28 09:47:56
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 27 Jul 2013 20:13:43 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):
> On Sat, 27 Jul 2013, J.F. wrote:
>> Dnia Fri, 26 Jul 2013 12:17:52 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
>>> Hamowanie silnikiem polega na tym, ze silnik zamienia sie w
>>> sprezarke. Tych oporow nie da sie zmniejszyc, do sprezenia okreslonej
>>> ilosci powietrza do konkretnego cisnienia potrzeba okreslonej sily
>>> (pracy) i zadne eurozaklecia tego nie zmienia - fizyka ma to gdzies.
>>
>> Ale po sprezaniu nastepuje rozprezanie, wiec sie powinno zwracac.
>
> Jakby jeszcze zawory zakleić "na twardo", to trochę byśmy się
> do oczekiwanej tezy zbliżyli ;) (nie do końca, ale zawsze)
> Każde przepchnięcie płynu przez zwężenie pochłania energię
> na wiry i nie ma przebacz.
Tu bylo powoli, wiec przepychanie malo energii pochlania :-)
Sporo stracimy na temperaturze (sprezane powietrze sie grzeje i
podgrzewa cylinder, a przy rozprezaniu cylinder zbyt zimny aby oddac),
troche na katach otwarcia zaworow - bo dlugosci suwow sa jednak rozne,
sporo na nieszczelnosciach - w zaworach i na pierscieniach.
Tak czy inaczej - na parkingu to tarcie trzyma auto a nie cisnienie.
Cisnienie powoli sobie ucieknie.
J.
-
67. Data: 2013-07-28 12:45:26
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2013-07-28 08:45, the_foe pisze:
> W dniu 2013-07-26 00:58, Lewis pisze:
>> W dniu 2013-07-26 00:46, Budzik pisze:
>>
>>> Twój wykład pokazuje jak prosta sprawe można zagmatwac.
>>> Chyba kazdy rozumie, w ktora strone trzeba skrecic koła aby w razie
>>> ruszenia samochód oparł sie o kraweżnik. Nie jest to jakas wyższa
>>> matematyka...
>>>
>>
>> Wytłumacz kobiecie co to spalony...
>>
>
> Zdziwiłbyś się, jak mało wiesz o spalonym...
>
Pewnie tak, wiem jaka jest podstawowa zasada i to mi wystarcza a kopanie
świńskiego pęcherza nigdy mnie nie rajcowało, ze sportów zawsze wolałem
uprawiać "ręczną" albo "siatkówkę"
--
Pozdrawiam
Lewis
-
68. Data: 2013-07-28 13:31:32
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: k...@g...com
W dniu niedziela, 28 lipca 2013 12:45:26 UTC+2 użytkownik Lewis napisał:
> W dniu 2013-07-28 08:45, the_foe pisze:
>
> > W dniu 2013-07-26 00:58, Lewis pisze:
>
> >> W dniu 2013-07-26 00:46, Budzik pisze:
>
> >>
>
> >>> Twój wykład pokazuje jak prosta sprawe można zagmatwac.
>
> >>> Chyba kazdy rozumie, w ktora strone trzeba skrecic koła aby w razie
>
> >>> ruszenia samochód oparł sie o kraweżnik. Nie jest to jakas wyższa
>
> >>> matematyka...
>
> >>>
>
> >>
>
> >> Wytłumacz kobiecie co to spalony...
>
> >>
>
> >
>
> > Zdziwiłbyś się, jak mało wiesz o spalonym...
>
> >
>
>
>
> Pewnie tak, wiem jaka jest podstawowa zasada i to mi wystarcza a kopanie
>
> świńskiego pęcherza nigdy mnie nie rajcowało, ze sportów zawsze wolałem
>
> uprawiać "ręczną" albo "siatkówkę"
>
>
>
>
>
> --
>
> Pozdrawiam
>
> Lewis
Ze wskazaniem na ręczną. Ameryki nie odkryłeś.
-
69. Data: 2013-07-28 22:11:36
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: __Maciek <i...@c...org>
Sat, 27 Jul 2013 11:58:29 -0700 (PDT) k...@g...com napisał:
>> Każde przepchnięcie płynu przez zwężenie pochłania energię
>> na wiry i nie ma przebacz.
>masz samochód z silnikiem jeżdżącym na mieszance woda paliwo? Ile wody potrzebujesz
na 100 kilometrów?
http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82yn
"Pojęcia płynu nie należy utożsamiać tylko z cieczą, gdyż płynami są
nie tylko ciecze, ale także wszystkie gazy, a nawet takie mieszaniny
różnych faz fizycznych jak piana, emulsja, zawiesina i pasta."
-
70. Data: 2013-07-28 22:24:54
Temat: Re: na biegu - tak ma być?
Od: k...@g...com
W dniu niedziela, 28 lipca 2013 22:11:36 UTC+2 użytkownik __Maciek napisał:
> Sat, 27 Jul 2013 11:58:29 -0700 (PDT) k...@g...com napisał:
>
>
>
> >> Każde przepchnięcie płynu przez zwężenie pochłania energię
>
> >> na wiry i nie ma przebacz.
>
>
>
> >masz samochód z silnikiem jeżdżącym na mieszance woda paliwo? Ile wody
potrzebujesz na 100 kilometrów?
>
>
>
> http://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82yn
>
>
>
> "Pojęcia płynu nie należy utożsamiać tylko z cieczą, gdyż płynami są
>
> nie tylko ciecze, ale także wszystkie gazy, a nawet takie mieszaniny
>
> różnych faz fizycznych jak piana, emulsja, zawiesina i pasta."
Idź popływać w paście do butów.