  • 11. Data: 2012-06-05 20:41:01
    Temat: Re: monta? automatyczny
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Tiaaa - w zasadzie zawsze si? m?wi "teraz 20 szt a potem seria po 1000szt."
    >
    > Wynika to chyba z nadziei zamawiaj?cego na du?? sprzeda? a co za tym idzie -
    > zyski.

    Ale to nie jest dla mnie żadne rozwiązanie. Ja nie będę robić serii
    większych niż kilkadziesiąt szt. , bo w tym samym produkcje cały czas
    robię zmiany - projekt jest rozwijany cały czas.

    Dlatego też nawet nie interesuje mnie taki montaż "na zapas". Nie ta
    specyfika produktu.

  • 12. Data: 2012-06-05 20:44:29
    Temat: Re: montaż automatyczny
    Od: "MiSter" <B...@W...PL>

    > Sam sobie odpowiedz czy opłaca Ci się kupić po 100-200 każdego
    > rodzaju rezystorów, kondensatorów itp na "rozbiegówkę" szpuli :-)
    > Przy krótkich seriach zabije Cię cenowo ustawianie maszyny.

    To już nie jest do końca tak.

    1. Można kupić krótką taśmę z rozbiegówką, niektórzy dystrybutorzy oferują
    taką usługę często za darmo.
    2. Można kupić specjalny zestaw do robienia rozbiegówek.
    3.Współczesne automaty umożliwiają zakładanie tzw, scinek taśm.
    4.A jeżeli chodzi o elementy typu R czy C na taśmach przy ich niskich cenach
    co za problem kupić kilka cm (zazwyczaj 4-5cm)więcej taśmy? dodatkowy koszt
    tych kilkunastu elementów to kilkanaście groszy.

    MiSter

  • 13. Data: 2012-06-05 22:43:32
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 05.06.2012 20:38, sundayman wrote:
    > Nie no wiecie, z tym "workiem" to zbyt dosłownie zrozumieliście... :)
    > Chodziło mi tak, jak dostaję z TME, czyli głównie taśmy to jakieś są...
    >
    > No tak, dodatkowym problemem jest to, że potrzebuję do jednego
    > urządzenia przynajmniej ze 2 płytki. Co podnosi oczywiście 2-krotnie
    > koszt za montaż...
    Huh? Płytki przecież dajesz w panelu, więc możesz je tak rozłożyć, żeby
    wychodziło jak jedna większa.

    Michoo

  • 14. Data: 2012-06-06 00:38:59
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > Huh? Płytki przecież dajesz w panelu, więc możesz je tak rozłożyć, żeby
    > wychodziło jak jedna większa.

    No ale jak ? PCB1 ma 130x130 mm, PCB2 ma 95x95mm. Jak to niby złożyć ?
    Znaczy - inaczej, w panelu mogą być PCB różnych rozmiarów i kształtów ?

  • 15. Data: 2012-06-06 02:15:46
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 06.06.2012 00:38, sundayman wrote:

    > No ale jak ? PCB1 ma 130x130 mm, PCB2 ma 95x95mm. Jak to niby złożyć ?
    W jeden blok o obrysie 230 x 130. Wada - tracisz w takiej sytuacji na
    rozmiarze PCB ~0.3dm^2 na parze.

    > Znaczy - inaczej, w panelu mogą być PCB różnych rozmiarów i kształtów ?
    I tak i nie - w panelu chodzi o to, że "układ" się powtarza cyklicznie.
    "Układ" to niekoniecznie jedno PCB - możesz mieć ich kilka o ile ich
    wzajemne położenie wewnątrz pewnego prostokąta jest stałe.

    W skrajnym przypadku można by spróbować opisać cały panel jako jedno
    wielkie PCB - wtedy jeżeli tylko p&p jest w stanie zapamiętać tyle
    elementów (ilość płytek w panelu * ilość elementów na płytce) to powinno
    obsłużyć dowolny zestaw.

    Michoo

  • 16. Data: 2012-06-06 02:31:50
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-06-05 15:14, sundayman pisze:
    > Nadejszła wiekopomna chwiła, jak mawiał Pawlak, myśl o automatycznym
    > montażu PCB.
    > No ślicznie, tylko - chodzi o małe serie (np. 20 szt).
    Sam sobie zrób montaż pół-automatyczny-ręczny smd :
    - nanoszenie kleju do SMD - "Pieczątka" (robiona na wielkość płytki)
    posadowiona na np deseczce z bolcami obsadzającymi pcb, tak by płytka
    pasowała tylko i wyłącznie w dobrym miejscu. na pieczątkę nakładasz klej
    do elementów smd, przykładasz płytkę, gotowe - masz punkciki. Robisz tak
    ze wszytkimi 20 płytkami, kilka minut i gotowe
    - nanoszenie elementów smd - również "pieczątka" ale z dołeczkami na smd
    w odpowiednich rozmiarach (tak by wpadały w swoje dołki, a głębokość
    każdego dołka była mniejsza niż element, by każdy trochę wystawał. Jak
    się postarasz, to sobie obok każdego dołka na element opis zrobisz, więc
    pensetą z tasmy/worka/pudełka elementy poobsadzasz w dołeczkach w
    chwile, przykładasz płytkę (z klejem wczesniej naniesionym), gotowe -
    płytka do pieca dla utrwalenia kleju, a ty w tym czasie wrzucasz pensetą
    kolejne elementy. Kilka minut na płytkę maks...
    - w piecu ci klej związał, więc teraz już lutujesz dzielnie ręcznie, lub
    pastę nakładasz z strzykawki i jedziesz przez piec/hotair - gotowe.

    Jak zrobić pieczątki samodzielnie - patrz google, specjalna gumka-żel,
    wydruk na folii jako klisza, naświetlenie przez nią w UV, zmywacz - i
    masz gotową pieczątkę. Dobrze popraktykujesz, to masz głębokość
    wytrawienia idealnie kontrolowaną. Albo zamawiasz u pieczątkarza gotowe
    gumki, po kilka(naście) zł za sztukę.

    Zostają przewlekańce (wkładanie tak by nie wypadły, lutowanie i
    upierdliwe obcinanie ich za długich nóżek), dlatego należy jak najwięcej
    robić w smd, choćby trzeba dać było 4 rezystory obok siebie, zamiast
    jednego dużego ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2012-06-06 08:39:06
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]

    > No ślicznie, tylko - chodzi o małe serie (np. 20 szt).
    > W jednej serii zazwyczaj jest 2-3 PCB na jeden komplet (takie od 0.35 do

    Pogrupuj płytki stanowiące komplet w jeden panel. Dzięki temu masz
    "jedną" płytkę do montażu zamiast trzech w znikomych ilościach. Panele
    oczywiście rylcowane (lub frezowane jak ktoś woli), żeby później dały
    się łatwo podzielić.

    > Głównie SMD, parę przewlekanych (kilka kondensatorów, gniazda, itp).
    > SMD głównie 1206, 805, tqfp, tsop, itp.
    > Takie toto chyba niezbyt skomplikowane jest.
    >
    > I teraz - czy taką ilość opłaca się robić w automacie ?

    To zależy ile masz części na tych płytkach. Ja jak mam nawet polutować
    kilkanaście prototypów (po ~200 elementów każdy) to wolę zapłacić za
    blachę i montaż.

    > Gdzie ? Ile toto kosztuje ?

    Do tej pory robiłem w Blaberku i Instelu. Obie firmy robią ilości
    prototypowe. Blaberk ma nieduży magazyn z najpopularniejszymi częściami
    (100n, 1k, BC847 itp.). Resztę części dostarczasz w taśmach z zapasem na
    rozbiegówkę. Ze względu na jakość montażu polecałbym raczej Instel.

    Koszty to blacha (>200zł za sztukę), przygotowanie produkcji, i sam
    montaż (pojedyncze grosze za "punkt"). Przy większych ilościach
    przygotowanie produkcji jest za friko.

    > Jak jest z podzespołami (kupuję głównie TME, Farnell) - wystarczy im dać
    > "worek" z częściami ?
    >
    > Jak przygotować dokumentację ?

    Do małych projektów wystarczy rysunek z rozmieszczeniem i _wartościami_
    (nie numerami) elementów. Przy większych wysyłasz dodatkowo plik
    pick&place.
    Płytki w zależności od rozmiaru umieszczasz po kilka(naście) na panelu.
    To czy potrzebne są marginesy technologiczne (jak duże i na których
    bokach), otwory pozycjonujące w tych marginesach - dowiedz się od firmy
    montującej. Blaberk ma na swojej stronie pliki z zalecanymi formatkami.

    Blachy do pasty raczej zlecaj przez firmę montującą, bo mogą chcieć coś
    poprawić (np. podzielić duży obszar pasty na mniejsze poletka). Poza tym
    będą lepiej wiedzieć jaką wybrać grubość blachy. Do jej wykonania
    potrzebny jest plik gerber. Żeby się nic nie rozjechało to gerbera dla
    całej formatki generuje mi płytkarnia na podstawie gerberów jednej płytki.

    > Ludziska - jak to ugryźć w ogóle ?? :)

    Przede wszystkim dzwonić i rozmawiać z ludźmi z firm montażowych. Ilości
    prototypowe montują zazwyczaj małe firmy i nie mają czasu, żeby siedzieć
    przed komputerem i odpowiadać na maile. Jak możesz to pojedź i spotkaj
    się twarzą w twarz. W ciągu 15 minut dowiesz się dużo więcej niż
    czekając dzień czy dwa na maila z dwoma krótkimi zdaniami.

  • 18. Data: 2012-06-06 10:40:01
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > SMD głównie 1206, 805, tqfp, tsop, itp.
    > Takie toto chyba niezbyt skomplikowane jest.
    >
    > I teraz - czy taką ilość opłaca się robić w automacie ?

    Przy takich ilościach przez wiele lat sprawdzał nam się montaż
    półautomatyczny.
    Coś takiego:
    http://www.mechatronika.com.pl/content/view/13/4/lan
    g,pl/

    Tam jest takie koło z szufladkami (około 50szt, ale można dać podwójne
    szufladki (podzielone na pół)).
    Po wpisaniu programu danej płytki maszyna obracając koło podsuwa kolejne
    przegródki (element zawsze pobierasz z tego samego miejsca).
    Tę głowicę trzymasz za pokrętło po prawej stronie i możesz ją dowolnie
    przesuwać w 3 wymiarach (+ obrót pokrętła = obrót igły).
    Jedno naciśnięcie głowicą w dół (w szufladce) i włącza się ssanie w tej igle
    pod głowicą (pobierasz element), 4 ledy na głowicy naprowadzają Cię na
    odpowiednie miejsce na płytce, kręcąc pokrętłem obracasz odpowiednio
    element, kolejne naciśnięcie i ssanie się wyłącza element położony. Ten
    trójkąt z przodu to podpórka pod rękę przesuwająca się swobodnie w
    lewo/prawo.

    Program się robi montując na maszynie pierwszą płytkę (koło się wtedy
    impulsami z myszki obraca za każdym razem do odpowiedniej pozycji).
    Na płytce wyznacza się punkt odniesienia i według niego maszyna zapamiętuje
    pozycje (z dokładnością chyba rzędu 0,5mm) gdzie położono każdy element.
    Program można nagrać na dyskietce (nowsze może mają inne możliwości). Jak
    kilka jednakowych płytek na panelu to tylko przy pierwszej się programuje, a
    kolejne już montuje pod kontrolą maszyny zaczynając od wskazania punktu
    odniesienia płytki.
    Oczywiście precyzja położenia elementu zależy od człowieka (jak pady dobrze
    zaprojektowane to w piecu elementy się same pozycjonują).

    Możliwe jest też nakładanie pasty bez robienia maski, wymaga uwagi, aby nie
    zostawić jakiegoś pola bez pasty. Widoczna po prawej strzykawka z
    podłączoną rurką impulsami podaje (ustawione) porcje pasty (można chyba
    porcja co kliknięcie lub ciągłe podawanie porcji co jakiś czas (np. co 0,5
    s) z możliwością zatrzymania. Nigdy nie obsługiwałem tej maszyny więc mogę
    nie być dokładny. Jako wejście impulsów (sterowanie koła przy programowaniu,
    kolejne porcje pasty, wstrzymanie podawania kolejnych porcji pasty, przy
    pracy ciągłej) było złącze do podłączenia myszki PC i wykorzystano jej
    przycisk). Obsługujący tę maszynę chyba sobie coś zrobili, aby to był pedał.

    Do zasilania maszyna oprócz prądu wymaga sprężarki. Udało nam się (lata
    90-te) z trudem sprowadzić (dziwacznym prywatnym importem ze sprzedażą
    firmie przez komis) sprężarkę niewiele głośniejszą od lodówki.

    Do tego piec rozpływowy.

    Od kilku lat montaż zlecamy na zewnątrz. I nawet nie wiem (maszyna jest
    gdzie indziej niż ja) czy jak montujemy prototypy to jest to robione na
    niej, czy całkiem ręcznie bo dla pojedynczych sztuk to programu nie warto
    robić.
    P.G.

  • 19. Data: 2012-06-07 11:21:23
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-06-05 19:33, shg pisze:

    > Najtaniej by chyba było ręcznie pick-and-place, pasta z szablonu i
    > lutowanie w piecu.100 elementów można posadzić w 5 minut przy dobrej
    > organizacji stanowiska. I można brać je z worka.

    Zdecydowanie najprościej i najlepiej jakościowo.

    Jak ktoś polutuje całkowicie ręcznie, to może wyjdzie taniej, bo
    pomijamy koszt szablonu do pasty - pewnie z 200-400zł. (zależy od liczby
    otworów, przy szablonach wycinanych laserem). Jeśli 2 rodzaje płytek to
    warto zrobić panel, aby dało się zaciągnąć pastą z jednego szablonu,
    wtedy wyjdzie taniej za szablon, za płytki pewnie też.

    Lutowanie ręczne ma taką wadę, że powoduje duże naprężenia i lokalne
    zmęczenie termiczne. Może to powodować defekty.
    Ale właściwie ten, kto lutuje ręcznie tez może korzystać z dyspensera do
    pasty, potem ręczne układanie elementów i całość do pieca.
    --
    Pozdr
    EM

  • 20. Data: 2012-06-07 15:09:03
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    > To zależy ile masz części na tych płytkach. Ja jak mam nawet polutować
    > kilkanaście prototypów (po ~200 elementów każdy) to wolę zapłacić za
    > blachę i montaż.

    Na dwóch płytkach (140x140 + 90x90) mam około 250 elementów. No i myślę,
    że jak policzyć czas na zrobienie tego ręcznie , a który mogę poświęcić
    na coś innego, to montaż automatyczny wyjdzie taniej.
    No, a że lepiej to inna sprawa.

> [...]
    >
    > Koszty to blacha (>200zł za sztukę), przygotowanie produkcji, i sam
    > montaż (pojedyncze grosze za "punkt"). Przy większych ilościach

    A to przygotowanie produkcji, to mniej więcej jaki rząd wielkości ?

> [...]
    > się twarzą w twarz. W ciągu 15 minut dowiesz się dużo więcej niż
    > czekając dzień czy dwa na maila z dwoma krótkimi zdaniami.

    Dzięki serdeczne za informacje. Bardzo to pomocne.