    From: "kogutek" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: moduły Peltiera -- wydajność/sprawność
    Date: Sun, 24 Jul 2011 10:55:21 +0000 (UTC)

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> napisał(a):

    > "kogutek" j0gq7r$nkj$...@i...gazeta.pl

    > Nadal nie pojmuję zależności -- max_sprawność==przelicznik cal_na_joule.
    > Nie mówię, że to głupie -- bo caloria związana jest z wodą, a woda jest
    > jakąś niezwykła substancją, więc coś w tym mogłoby być. Niestety joule
    > już są sztuczną jednostką -- niutonometrem (ale nie momentem, a pracą)
    > lub watosekundą... Co ma przechodzenie z wodnej jednostki ciepła na SI
    > do teoretycznej sprawności pompy ciepła?
    >
    > -=-
    >
    > Raczej skłaniam się do teorii -- sprawność zależy od różnicy temperatur.

    I widać że nie pojmiesz bo fizyka nie jest Twoją najmocniejszą stroną. Nie
    przejmuj się. Ja też wieli rzeczy nie wiem. Nie można wiedzieć wszystkiego.
    Tłumaczyć mi się nie chce bo za dużo czasu bym stracił. Może przyjmij jako
    aksjomat że z 1 kilowatogodziny prądu nie da się przepompować więcej niż
    trochę ponad 4 kilowatogodziny ciepła. Tak w uproszczeniu to wygląda. I
    dlatego nie może być pomp ciepła sprawniejszych niż 1:4. Z wykresu wynika że
    moduły przy małych prądach są bardzo sprawne. Trzeba poczekać jak będą po 2
    złote. Kupisz wtedy 100 za 200 złotych. Puścisz na 10% mocy znamionowej i z
    kilowatogodziny prądu uzyskasz efekt przepompowania ciepłą jak dla grzałki
    2kW. Jest tylko jeden warunek. Musisz mieć ciepło do przepompowania.