    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: max485 się grzeje
    Date: Wed, 27 Apr 2016 12:22:01 +0200

    Użytkownik "ww" <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:nfnmif$g82$1@dont-email.me...

    > Odblokowany na nadawanie, stan wejść się nie zmienia.

    Jak nadawanie włączone to prąd w oporniki idzie więc z zasilania musi być
    pobierany.
    Chyba nie podałeś prędkości. MAX485 może do 2.5Mbps a to (częste
    przeładowywanie pojemności kabla) może dużo dodać do pobieranego prądu.
    Prędkość, długość linii i rozmieszczenie urządzeń wpływają na to, co można
    zrobić aby zmniejszyć prąd zużywany na transmisję.
    Normalnie RS485 działa tak, że wzdłuż linii jest ileś urządzeń z których
    każde w jakimś momencie może być nadajnikiem. Nadawane zbocza rozchodzą się
    w obie strony linii i aby się nie odbijały od końców potrzebne są tam
    oporniki dopasowujące o rezystancji jak impedancja linii (jeśli użyłeś kabla
    ethernetowego to te rezystory powinny być 100om, a nie 120 (specjalne kable
    RS485 (120 om) są chyba trudno dostępne więc nie sądzę, abyś taki miał). Jak
    nie ma dopasowania to każde zbocze się kilka razy poobija po linii zanim
    zaniknie. Jak prędkość mała w stosunku do czasu propagacji (długości kabla)
    to te odbicia mogą nie przeszkadzać- można zrezygnować z oporników.
    Jeśli jednak dopasowanie jest konieczne (względnie duża prędkość) to:
    Jak nadajnik zawsze jeden i na końcu (początku) linii to można zrezygnować z
    rezystora przy nim - zbocze poleci do drugiego końca i się nie odbije (bo
    tam jest opornik) więc brak dopasowania po stronie nadajnika będzie bez
    znaczenia. Jeśli nadajnik daje 3V, a kabel ma 0om to prąd w linii będzie
    30mA. Ale to nie koniec możliwości. Uwzględniając to, że odbiornik
    potrzebuje tylko 0,2V aby widzieć stan można dać w szereg z nadajnikiem
    rezystory tak, aby po stronie odbiorczej było z pewnym zapasem coś koło
    0,4V. Wtedy prąd w linii (w stanie ustalonym) będzie 4mA.
    Jeszcze prościej jest jak jest jeden nadajnik i jeden odbiornik (na drugim
    końcu). Wtedy można bez obaw dopasować linię szeregowo po stronie nadajnika
    (dać rezystory w szereg między A,B a linię) i zrezygnować z dopasowania po
    stronie odbiornika. Nie wiem jaka jest impedancja wyjściowa nadajnika. Jakby
    była 0 to rezystory powinny mieć po 50 om. Nadane zbocze w linii pojawi się
    z połową swojej wysokości. Doleci do końca linii. Odbijając się od
    rozwartego końca linii podskoczy do pełnej wartości (odbiornik zobaczy tę
    pełną wartość - nie będzie świadom, że groziło mu zobaczenie połowy
    wysokości). Odbite zbocze wróci do nadajnika, ale tu już się nie odbije i
    koniec jego historii. Przy takim dopasowaniu prąd w linii w stanach
    ustalonych jest 0.
    Jeśli jest więcej odbiorników wzdłuż linii to taka metoda jest wątpliwa bo
    odbiornik blisko nadajnika zobaczy najpierw połowę wysokości zbocza, a
    dopiero po jakimś czasie jego pełną wysokość. Połowa wysokości przy
    przełączaniu między stanami to akurat 0 - wartość dla której nie jest
    określony stan widziany przez odbiornik. Może być tak, że zmianę z 0 na 1
    będzie dostrzegał już przy pierwszym półskoku, a zmianę z 1 na 0 przy
    drugim - to znakomicie utrudni prawidłowy odbiór (oczywiście przy
    odpowiednio dużej prędkości).
    Jeśli przy dopasowaniu po stronie nadajnika boli nas prąd potrzebny na
    przełączanie stanów (duża prędkość) to można pomyśleć, aby obniżyć napięcie
    w linii. Przy nadajniku 3 rezystory - i te szeregowe (tym razem duże) i ten
    równoległy (taki, aby razem z tymi szeregowymi linia widziała co ma
    widzieć - np. 100 om).
    Wzrośnie nam prąd stanu ustalonego (z 0 do np. 4mA - jak poprzednio), a
    spadnie prąd potrzebny na zmiany stanów. Jak spadek będzie większy niż 4mA
    to jesteśmy do przodu.
    P.G.