  • Data: 2016-04-27 20:39:07
    Temat: Re: max485 się grzeje
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:5720bb51$0$655$65785112@news.neostrada.pl...

    > Pomyslalem ... ale chyba za duzo, i sie juz pogubilem ... jak to
    > teoretycznie jest ? :-)

    Nigdy głęboko w teorię nie wnikałem.
    Ja zakładam, że nadajnik jest źródłem napięciowym. Ma ograniczniki prądu,
    ale ustawione gdzieś na 200mA więc przy normalnej transmisji jeszcze nie
    działają.
    Według mnie (pomijając te zabezpieczenia od zwarcia, czy konfliktu z innym
    nadajnikiem) tam są w miarę zwykłe klucze. W kartach katalogowych podają
    napięcie na wyjściu pod obciążeniem, a nie prąd jaki nadajnik wrzuca w
    linię.
    Ostatnio doszedłem do tego, że właściwie nie ma powodu, aby w miejscu
    włączenia nadajnika musiało być dopasowanie - skoro sygnał się od końców nie
    odbije.
    Ale tych moich wniosków nie poparłem poszukiwaniem jakichś opisów w teorii
    RS485, ani w kartach katalogowych - może się mylę.
    Impedancję wyjściową można by oszacować z wykresów Uwy = f(obciążenie).
    Jeśli jest różna od nieskończoności to jej włączenie w dowolnym miejscu
    linii i tak powoduje powstania punktu niedopasowania.
    Do zapobiegnięcia odbiciom wystarczy dopasowanie z jednej strony i wydaje mi
    się, że gdzieś kiedyś dawno o takich transmisjach 1 do 1 czytałem i tak
    teraz zaczynam patrzeć na RS485 - dwie nitki od nadajnika dopasowane tylko
    na końcach.

    Typowym rozwiązaniem solidnych zabezpieczeń które widziałem jest robienie
    zabezpieczenia surge a za nim dwa rezystory po 10om do pinów A i B scalaka -
    to co przeniknie przez zabezpieczenie zostanie osłabione tymi opornikami i
    trafi na zabezpieczenie ESD w scalaku. Gdyby scalak był projektowany aby był
    dopasowany to takie coś niszczyło by to dopasowanie. Gdyby był źródłem
    prądowym to faktycznie te oporniki byłyby bez znaczenia.

    Nie mam dziś, ani jutro czasu wnikać w to.

    > a) nie bedzie jakos tak, ze jesli nadajnik jest niedopasowany do
    > impedancji linii, to juz na starcie powstaje jakis dziwny ksztalt impulsu
    > ?

    Według mnie na starcie powstaje zbocze wynikające z pomnożenia napięcia
    źródła napięciowego przez dzielnik złożony z jego impedancji wyjściowej i
    impedancji obciążenia (linia RS485 w dowolnym miejscu ma 60 om, a zrobiona z
    kabla ethernetowego 50 om). Dopiero jak wróci coś z odbicia to są jakieś
    korekty, a jak nic nie wróci to nie ma. To się łatwo pisze, ale jak kiedyś
    podłączyłem ze 20m kabla do generatora prostokąta aby oszacować jego
    impedancję to te prostokąty były takie mało prostokątne.

    > A jaka rezystancje wyjsciowa ma Max485, to Maxim podac nie chce.
    > WIdac ma odpowiednia :-)

    Może gdzieś coś podają - ostatnio przeglądałem dokładniej jakąś kartę
    nadajnika RS485 z 5 lat temu i nie szukałem wtedy jego impedancji wyjściowej
    :).
    P.G.