  • Data: 2009-06-09 07:53:47
    Temat: Re: lustrzanka czy hybryda?
    Od: j...@u...at szukaj wiadomości tego autora

    > No to policzmy dla przykladu:
    >
    > obiektyw 100mm, przeslona 4, ostrzenie na 10m
    > C40D - 1.51m
    > C5D - 2.41m
    >
    > Wiem, wiem ze dla C40D powinno byc l=62.5mm, aby uzyskac to samo w
    > kadrze, ale wtedy nie sa to te same nastawy obiektywu ;)

    oczywiscie masz racje
    ale sa dwie teorie jak liczyc GO

    1. klasyczna stosuje sie do wydrukow analogowych ( rowniez z cyfry ) ,
    albo warunkow obserwacji quasianalogowych.
    Tutaj we wzorze na GO przyjmuje sie wielkosc krazka rozproszenia , a
    ten jest mniejszy z malejaca matryca , czyli im mniejsza matryca tym
    mniejsze GO ( dla ustalonych pozostalych parametrow). Przyjmuje sie
    0,025do0,033 /crop

    przyklad mamy NIkona . w ktorym jest mozliwosc zmiany formatu z FF an
    aps.
    robimy zdjecie tym samym obiektyweem . Jesli przejdziemy z FF na
    format APS to nalezy zalozyc mniejsza GO

    2. Nynqiusta stosuje sie do warunkow obserwacji obrazu cyfrowego np w
    skali PtoP.
    mowi ona , ze wielkosc krazka rozproszenia wynosi 2 srednice pixela
    matrycy. w tym przypadku GO nie zalezy od wielkosci matrycy a od
    wielkosci pixela.

    w przykladzie z nikonem jak w pkt 1 GO nie zmieni sie jesli zmienimy
    format - dlaczego ?
    Dlatego ze to kryterium Nynquista jest ostrzejsze i GO zostanie
    wyliczona jeszcze mniejsza niz dla formatu APS.

    Przyjmuje sie tak male GO ze zdjecie obserwowane w powiekszeniu 100 %
    musi byc w tym zakresie ostre.

    Z kolei jesli zalozymy z gory ze dokonamy resamplingu zdjecia , to
    mozna o pierwiastek kwadratowy z czynnika resamplingu przemnozyc
    krazek rozproszenia , czyli GO rosnie.

    mowiac inaczej GO zalezec bedzie od przyszlej najwiekszej mozliwej
    skali powiekszenia.

    Sens praktyczny jest taki , ze jesli cos znajduje sie na(tuz poza )
    granicy (a) GO i nie chcemy ujawniac nieostrosci
    to trzeba dokonac resamplingu. Powiekszymy w ten sposob obszar GO,
    czyli utrudnimy zidentyfkowanie nieostrosci .