  • 11. Data: 2013-07-26 21:02:39
    Temat: Re: laser liniowy z punktowego?
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 18:44:27 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    nie świeci pionowo w dół - w osi Z?
    > Mam laser punktowo, świeci w dół w osi Z. Ruch osi Z (góra-dół) nic nie
    > zmienia, nic się nie rozjeżdża, punkt jest idealnie w punkcie.
    >

    > Ale ten punkt lasera jest zawsze przesunięty o stałą wartość względem
    > frezu, w dodatku jest to wartość taka "nie do końca równa" - podawałem
    > 80mm (8cm), a realnie jest to 79,7 mm w osi X. I trzeba o tym pamiętać,
    > by najpierw pozycjonować na laser, potem odejmować tą wartość, przesunąć
    > o tyle... itd. Przy różnych dziwnych pomiarach i kalibracjach zdarzały
    > się pomyłki, których wolałbym uniknąć.

    przecięcia. Zawsze będzie pionowo pod frezem.

    > Tak, dwie kreski z dwóch źródeł będą (zależnie od wysokości Z) dłuższe
    > lub krótsze, ale ich punkt przecięcia powinien być zawsze stały i zawsze
    > pokazywał wprost (oczywiście po odpowiednim ustawieniu/kalibracji)
    > miejsce frezowania.

    OK. Teraz rozumiem.
    Troche sie dziwie do czego tego potrzebujesz. Bo żeby coś wykonać to trzeba mieć
    bazę.
    Jak sie robi pojedyncze sztuki to trzeba po prostu sobie frezem zbazować materiał.
    Jak większe serie to warto zrobić odpowiedni sposób montażu i do niego dopasować
    obróbkę.

    Tak sobie myślę że gdybym i ja uzył takiego czegoś to dokładność bazowania była by
    tak pi*oko 0,5mm. Bo te kreski laserowe to jednak dosyć grube są.

    Można wiedzieć co sobie tam obrabiasz?

    Też u siebie mam pewne problemy z bazowaniem obróbki ale staram się albo robić
    wszystko jednym frezem w jednym ustawieniu albo tak aby montaż sam pozwalał zbazować
    dobrze obróbkę.

    Przyklad z innej beczki:
    Sanki do piły do drewna. Np takie:
    https://www.youtube.com/watch?v=69t6MFCUobw
    Pozwalają ciąć powtarzalnie z dokładnością w okolicy lub ciut poniżej 0,1mm.
    Bo materiał się przykłada do zderzaka.

  • 12. Data: 2013-07-26 21:32:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Jul 2013 00:26:13 +0200, BartekK napisał(a):
    > Spróbowałem - bez rewelacji. Szkło w rurce z bezpiecznika nie jest
    > idealne, a w dodatku jak to sensownie zmajstrować na stałe i
    > stabilnie...

    Przykleic poksylina :-)

    Jeszcze mozna odbic od jakiegos walka, np chromowanego.
    Ale problemy te same.

    J.

  • 13. Data: 2013-07-26 23:25:35
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 21:02:39 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=69t6MFCUobw
    >
    > Pozwalają ciąć powtarzalnie z dokładnością w okolicy lub ciut poniżej 0,1mm.

    A możesz mi powiedzieć po co przechwalanki że do dychy a może do tysiącznej. To na
    jaką tolerancję można sobie pozwolić zależy od wielkości. Przy drewnie nie są
    potrzebne super dokładności. Przy wymiarach typowych mebli milimetr różnicy jest
    niezauważalny.

  • 14. Data: 2013-07-26 23:51:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-26 21:02, s...@g...com pisze:
> [...]
    bazę.
    > Jak sie robi pojedyncze sztuki to trzeba po prostu sobie frezem zbazować materiał.
    Baza jako X=0 Y=0 Z=0 od którego jedziemy dalej to jedno, a samo
    ułożenie detalu (który już coś tam np jest obrabiany, z drugiej strony,
    albo w ogóle), to drugie. Bo sam punkt bazowy może być ok, a materiał
    "przekręcony" troszkę, i bzdury wychodzą. Dlatego najpierw są robione
    znaki, na które jest detal później ustawiany
    No i kwestia ustawienia materiału na maszynie - wrzucasz na stół kloca z
    aluminium, z którego masz strugać. O ile sama maszyna trzyma
    prostopadłości osi, to stół T-owy i mocowanie ma taką-sobie dokładność,
    materiał może się zdarzyć że niezbyt równo się umocuje, i choć punkt "0"
    w jednym rogu ładnie rozpocząłeś - to na drugim końcu blatu "odjechało"
    i wychodzisz poza materiał, bo chciałeś przyoszczędzić na odpadzie i
    pracować blisko krawędzi materiału...
    Laserek przy wrzecionie ułatwia posprawdzanie tego wszystkiego, nim frez
    pójdzie w materiał i już nie ma ratunku.

    > Jak większe serie to warto zrobić odpowiedni sposób montażu i do niego dopasować
    obróbkę.
    Do większych serii to oczywiście łatwiej mieć zrobiony szablon do
    którego wkładamy materiał/obiekt albo z nadmiarowego szablonu wycinany,
    wiadomo. Ale i ten szablon jakoś trzeba na maszynie posadowić, trudno by
    mieć osobną maszynę/stół do każdego detalu

    > Tak sobie myślę że gdybym i ja uzył takiego czegoś to dokładność bazowania była by
    tak pi*oko 0,5mm. Bo te kreski laserowe to jednak dosyć grube są.
    Obecnie punkt lasera ma pi*oko rozmiar poniżej 0.1mm. Delikatny i mały
    otwór z punktaka wykonany w aluminium, i punkt laserowy celowany "w
    środek dołeczka" (na prawdę widać dobrze, jak się równo trafia w
    zagłębienie/krater od punktaka, a sam punktak robi jednak ślad "troszkę
    większy niż od szpilki). Dzięki temu da się ustawić detal (na 3 punkty
    przeważnie), obrobić go, zdjąć, i znów posadowić i ustawić, i drugi
    przebieg frezu praktycznie nie dotyka materiału - znaczy idzie prawie
    idealnie po tym samym śladzie.
    Nie mam pojęcia na ile grube/dokładne wyjdą "dwie kreski", ale mam
    jakieś chińskie narzędzia, w których taki laserek liniowy jest wsadzony,
    i kreska naprawdę cienka się wydaje, na tyle cienka że świecenie laserem
    punktowym w kreskę - nie ginie "gdzieś na środku linii" tylko jest
    porównywalne grubością.

> [...]
    wszystko jednym frezem w jednym ustawieniu albo tak aby montaż sam pozwalał zbazować
    Naprawdę przeróżne detale i większe elementy. Np obecnie - koła napędowe
    do czołgu, a w zasadzie działa samobieżnego ;)
    http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/623726266/Mato-fo
    nt-b-Sherman-b-font-metal-sprockets-and-idler-wheels
    -for-font-b-RC-b.jpg
    Część obróbki idzie na XYZ, część na wrzecionie obrotowym A, trzeba to
    jakoś zgrać, w dodatku zachowując osiowość.

> [...]
    > https://www.youtube.com/watch?v=69t6MFCUobw
    > Pozwalają ciąć powtarzalnie z dokładnością w okolicy lub ciut poniżej 0,1mm.
    No taka twórczość własna (samodzielne wytwarzanie/udoskonalanie
    narzędzi) jest piękna, i w przypadku prostokątnych ciętych detali ze
    sklejki jest prosta. Ale gdy trzeba wyciąć coś kształtu zaokrąglonego i
    zupełnie podobnego do niczego, a potem obrócić i obrobić lewą stronę, na
    maszynce też nie będącej odlewem z tytanu, to bywa różnie...
    --

    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 15. Data: 2013-07-27 06:09:17
    Od: Tomotron <t...@o...pl>

    > Gotowe lasery liniowe to przeważnie sprzęt dużo za mocny i (co za tym
    >
    > idzie) z 10x za drogi... a punktowe chińskie laserki są za grosze, w
    >
    > dodatku mają czasem komplet głowic dających przeróżne efekty świetlne -
    >
    > gwiazdki, kropki itd ... ale linii nie widziałem (może są?).

    Witam,

    http://allegro.pl/laser-liniowy-czerwony-650nm-10mw-
    modul-linia-i3427329527.html

    Pozdrawiam

  • 16. Data: 2013-07-27 12:40:08
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 23:25:35 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

> [...]
    potrzebne super dokładności. Przy wymiarach typowych mebli milimetr

    To zrób sobie wczepy z dokładnością milimetrową.
    Albo ramke na zdjęcie sobie zrób z dokładnością do jednego milimetra na każdym
    elemencie.
    To nie są przechwalanki. To normalna techniczna wymiana informacji.

    To że coś się robi z drewna nie znaczy że będzie meblem.

  • 17. Data: 2013-07-27 12:49:26
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 26 lipca 2013 23:51:01 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

> [...]
    >
    > zupełnie podobnego do niczego, a potem obrócić i obrobić lewą stronę, na
    >
    > maszynce też nie będącej odlewem z tytanu, to bywa różnie...

    OK. Już rozumiem. Innymi słowy po prostu wielo etapowa obróbka z wymianą narzędzi,
    mocowań a jakoś zbazować trzeba.

    Też właśnie nad takim tematem siedzę bo stół T-rowkowy i jakaś łapa to jednak troche
    kłopotliwe i nie zawsze daje sposobność aby cały detal zrobić na raz.

    Szablony ze sklejki wtykane w bazę z MDF/HDPE są całkiem fajne. Szablon jest
    kwadratowy, wyfrezowanie w mdf jest prostokatne, na lekki wcisk. ksztalt elementu w
    szablonie też jest na lekki wcisk.
    Czasem warto zostawic sobie "holding tab-a" i tegoż właśnie montować w uchwyt. Wtedy
    baza jest cały czas taka sama.
    Holding Tab to albo takie nie do końca wyciety materiał albo wręcz taki doczepiony
    "lizak" o jakichś konkretnych wymiarach. I ten uchwyt lizaka sie montuje w uchwycie.
    Na koniec holding taba sie odcina i miejsce szlifuje.

    Ale teraz już mam jasność z czym się mierzysz.
    Punkt lasera rzeczywiscie w wglebieniu punktaka widac ok.
    Ale te kreski co widzialem w wskaznikach marketowych to jednak ciutke grube są.

    Daj znać jak ci się pomysł sprawdził.

  • 18. Data: 2013-07-27 16:51:58
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-07-27 12:49, s...@g...com pisze:
> [...]
    > Punkt lasera rzeczywiscie w wglebieniu punktaka widac ok.
    > Ale te kreski co widzialem w wskaznikach marketowych to jednak ciutke grube są.

    Oki. To tylko taki mój pomysł racjonalizatorski, "tak se wymyśliłem" i
    zobaczę czy dobrze ;) zwłaszcza że 2 laserki majątku nie kosztują,
    zawsze mogę wrócić do starej metody, a wyfrezowanie precyzyjnego chwytu
    (w kształcie L, gdzie w narożniku jest wielka dziura na wrzeciono, a na
    końcach miejsca na lasery) to chwila. Jak laserki są dobrze zrobione -
    to powinny świecić w osi swojej cylindrycznej obudowy (a przynajmniej
    mój punktowy świeci), więc żadnych kalibracji, tylko prosty test i gotowe.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 19. Data: 2013-07-27 20:54:36
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 27 lipca 2013 12:40:08 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > To nie są przechwalanki. To normalna techniczna wymiana informacji.
    >

    > To że coś się robi z drewna nie znaczy że będzie meblem.

    Jak to ramka do zdjęcia formatu pocztówki to milimetr za dużo ale jak rama do bitwy
    pod grunwaldem to 2 centymetry mogą być w sam raz. Czy jak napisać więcej niż jedno
    zdanie to masz problem bo jak zaczynasz czytać drugie zapomniałeś co było w
    pierwszym. Przecież kurwa napisałem że od rozmiaru zależy.

  • 20. Data: 2013-07-29 10:49:37
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 27 lipca 2013 20:54:36 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

> [...]
    > więcej niż jedno zdanie to masz problem bo jak zaczynasz czytać drugie
    > zapomniałeś co było w pierwszym. Przecież kurwa napisałem że od rozmiaru

    Psinco napisałeś.
    Zajrzyj powyżej zinterpretuj i przestań sie kompromitować.