  • 1. Data: 2013-03-11 10:05:54
    Temat: ladowarka akumulatora z zasilacza stabilizowanego
    Od: k...@...pl

    Witam,

    przed zadaniem pytania - prosba o niedyskutowanie na temat celowosci,
    kosztow, ze mozna sobie kupic ladowarke/prostownik za 50 zl....

    Jest sobie zasilacz stabilizowany np. 18V i o maksymalnym pradzie np
    4A. Jaki to musialby byc uklad kontroli ladowania, aby sprawnie i
    bezpiecznie naladowac akumulator samochodowy?

    W typowych ladowarkach prad ladowania na poczatku jest duzy i przy
    okazji powoduje to spade napiecia....W raz ze stopniem naladowania
    prad maleje ale wrasta napiecie. I powiedzmy, ze po przekroczeniu
    jakiejs granicy uznaje sie, ze akumulator jest naladowany i proces
    ladowania zostaje przerwany. Tak jest w przypadku, gdy korzystamy z
    zasilacza, ktory nie ma stabilizacji napiecia (a ew. ma tylko
    ograniczenie pradu).

    Co by to musialby byc za uklad podlaczony do zasilacza stabilizowanego
    np.18V aby dalo sie w podobny sposob kontrolowac proces ladowania.
    Powiedzmy, ze do tego cely bysmy zastosowali zasilacz od notebooka i
    pomiedzy zasilacz a akumulator wlaczyli maly uklad kontroli ladowania.

  • 2. Data: 2013-03-11 10:13:07
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Uzytkownik <k...@...pl> napisal w wiadomosci
    > Co by to musialby byc za uklad podlaczony do zasilacza stabilizowanego

    Trzeba zmodyfikowac zasilacz tak (zmiana 1 opornika) aby ograniczyc mu
    napiecie do np. 15,5V
    Dolozyc amperomierz i kiedy prad ladowania spadnie do np 500mA wylaczyc
    ladowanie.
    Uklad zewnetrzny albo bedzie tracil moc albo bedzie skomplikowany daleko
    bardziej niz 1 opornik.

    Lukasz

  • 3. Data: 2013-03-11 10:26:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Mar 2013 10:05:54 +0100, k...@...pl napisał(a):

    > Jest sobie zasilacz stabilizowany np. 18V i o maksymalnym pradzie np
    > 4A. Jaki to musialby byc uklad kontroli ladowania, aby sprawnie i
    > bezpiecznie naladowac akumulator samochodowy?

    Skoro masz już ograniczenie prądu to wystarczy przestawić napięcie
    wyjściowe na takie jakie cechuje twój aku przy pełnym naładowaniu i danym
    prądzie ładowania. Czyli jakieś 13,5 V.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2013-03-11 12:51:34
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Skoro masz już ograniczenie prądu to wystarczy przestawić napięcie
    > wyjściowe na takie jakie cechuje twój aku przy pełnym naładowaniu i danym
    > prądzie ładowania. Czyli jakieś 13,5 V.

    Jak dobrze zrozumiałem, to on chce naładować akumulator, a nie trzymać go w
    buforze, więc 14,4-14,5V
    Z tym, że dając napięcie 14,5V prąd pod koniec ładowania maleje, przez co
    cały cykl trwa dłużej.
    Lepiej ładować stałym prądem i odcinać po uzyskaniu napięcia.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2013-03-11 13:05:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Mar 2013 12:51:34 +0100, Desoft napisał(a):

    > Jak dobrze zrozumiałem, to on chce naładować akumulator, a nie trzymać go w
    > buforze, więc 14,4-14,5V

    IMO przy 4 A ładowania może nie sięgnąć 14,5 V a 13,5 V to już jest całkiem
    wystarczający stopień naładowania. Trochę też zależy od sposobu wykonania
    tego ograniczenia prądowego :)
    --
    Jacek

  • 6. Data: 2013-03-11 13:19:59
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > IMO przy 4 A ładowania może nie sięgnąć 14,5 V a 13,5 V to już jest
    > całkiem
    > wystarczający stopień naładowania. Trochę też zależy od sposobu wykonania
    > tego ograniczenia prądowego :)

    Dobry aku tak do 100Ah przy 500mA prądu powinien powoli dojść do 15,5V bez
    najmniejszego problemu. Może i więcej ale to już zależy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 7. Data: 2013-03-11 16:41:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Mar 2013 13:19:59 +0100, Ukaniu napisał(a):

    > Dobry aku tak do 100Ah przy 500mA prądu powinien powoli dojść do 15,5V bez
    > najmniejszego problemu.

    No może i tak, ale przy takim poziomie napięcia jest całkiem spory prąd
    nazwijmy go prądem podtrzymania (prąd nie dąży do zera), który tylko
    elektrolizuje wodę i grzeje aku. Strata czasu i atłasu. Jestem zwolennikiem
    kończenia ładowania wcześniej.
    --
    Jacek