  • 21. Data: 2017-04-04 17:30:15
    Temat: łączenie akumulatorów
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zrob sobie przewody ze sznurka i nic nie wybuchnie.

  • 22. Data: 2017-04-04 18:04:03
    Temat: Re: łączenie akumulatorów
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    > Zrob sobie przewody ze sznurka i nic nie wybuchnie.

    ze sznurka? z tego sznurka co europejscy popis liderzy każą nim
    naprawiać drukarki komputerowe i laptopy?

  • 23. Data: 2017-04-04 18:04:36
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    może niech Każdy "wystrzeli" jakiś swój wniosek końcowy...

  • 24. Data: 2017-04-04 19:26:21
    Od: el_es <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl>

    On 04-Apr-17 17:04, niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU wrote:
    > może niech Każdy "wystrzeli" jakiś swój wniosek końcowy...

    dziesiec.

    a wlasciwie, dwanascie.

    no co. w temacie sie miesci ;)

    el es

  • 25. Data: 2017-04-04 20:40:34
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    W dniu 2 kwietnia 2017 19:23:06 użytkownik niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU
    napisał:

    > jest taka (słabo wnioskowa) sprawa,
    >
    > wyładował mi się akumulator, nie ma siły nawet zakręcić...

    Przyczyna może być jeszcze diametralnie inna. Rano mój samochód zapalał za 5 - 6
    razem, wcześniej tylko rzęził - później w ciągu dnia nie było żadnego problemu.
    Uruchamiał się natychmiast. Pomyślałem, że chyba trzeba naładować akumulator.
    Powtarzało się to później dokładnie tak samo chyba ze trzy tygodnie, aż któregoś dnia
    rano nawet nie zarzęził. Spojrzałem wtedy na oświetlenie kabiny - nic nie przygasało.
    Okazało się, że akumulator był praktycznie naładowany. Poszły szczotki rozrusznika.

  • 26. Data: 2017-04-04 21:30:05
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    nie o to chodzi - pytanie było czy można podłączyć do rozładowanego
    akumulatora taki w pełni naładowany?

    P.S.
    gdzieś chyba wyżej pisałem, że u mnie były niedomknięte drzwi...

  • 27. Data: 2017-04-05 00:25:30
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jeden z akumulatorow byl mocno wyladowany, a takie polaczenie zaczelo go
    > przebiegunowywac, wiec jest szansa, ze szybko spadlo do 12V i jeszcze
    > pomogl stawiac opor.

    To wiele IMHO wyjaśnia - 2PK i oczko - to może spekulacja, ale gdyby były
    sprawne, to mogło by być nieciekawie.

    > Przy takim pradzie pojemnosc akumulatora znacznie spada.

    Ale nawet o połowę - to i tak dużo. WYstarczająco czasu, by wytopić i
    rozjarać izolację.

    > 2m drucika fi 0.5mm podlaczone do aku staja sie czerwone w mgnieniu oka.
    > I napiecie spadnie niewiele.
    > W samochodach takich cienkich nie ma, ale grubsze tez sie zaswieca.

    Przy takich prądach nie dziwota. Kabel do rozrusznika to raczej nie
    cienizna. NB. Rozrusznik od skarpety, ma przewidzianą krótką próbę na
    zatrzymaniu, podobno bierze 450A wtedy. Zdarzyła mi się sytuacja, że
    przekręcam kluczyk, to zamiast kręcić, światła mocno przygasły. I pewnie bym
    złożył to na karb rozładowania aku, gdyby nie to, że poczułem dymek.
    Wystarczyło kilka sekund, żeby biegnący od stacyjki przewód do
    elektromagnesu włączającego rozrusznik, zrobił się ciepły, by aż zadymić.
    grubość... linka, tak ok. 2-3 mm może, nie pomnę dokładnie, grube to dosyć.
    Przyczyna okazała się tyleż prozaiczna, co bardzo niebezpieczna - w
    skarpecie, między rozrusznikiem a gaźnikiem, jest płyta z grubej blachy,
    której nie wolno usuwać. Przewód właczający rozrusznik ocierał się, aż się
    przetarł i zwarł. Zadymił i przygasił resztę, na szczęście wystarczyło
    puścić kluczyk i prąd przestał płynąć. Po zaizolowaniu uszkodzenia odpaliło
    z dotyku niemalże.

    > Wiec owszem - na skutek jakiegos przetarcia izolacji i zwarcia moze sie
    > auto zapalic.

    Dokładnie mi o to chodzi, a problem jest zaniedbywany. Są obwody nie mające
    bezpiecznika i przez to narażone na uszkodzenie nawet o poważnych skutkach,
    gdy coś się stanie.

    > Nadzieja w tym, ze PCW pali sie kiepsko, moze nic innego nie zdazy sie
    > zapalic.

    Oby. Ale przewód często nie idzie samotnie, jeśli np. koło przewodu
    paliwowego, to ja od razu już teraz wolę profilaktycznie zadzwonić po
    strażaków, albo kupić gaśnicę taką minimum 10 kilo, jeśli nie więcej, bo tym
    (znów odsyłam do filmów na YT) to raczej płonącego siusiaka można najwyżej
    zgasić. Poza tym, jak pożar jest od elektryki, to bardzo nie lubi zgasnąć -
    to też na filmach widać, zresztą - jak ogień przetopi izolację, to co stoi
    na przeszkodzie uruchomieniuu się dodatkowej grzałki, która przypali aż do
    rozładowania aku. Trójkąt paliwo-temperatura-podsycenie (tlen, chlor, nie
    pamiętam, co jeszcze) to nie zart. NB. Magnez zalany wodą gaśnie tylko
    dlatego, że reakcja spalania nie jest w stanie dostarczyć tyle energii, by
    podtrzymać proces - jest to reduktor, który odbiera wodzie tlen, dwutlenkowi
    węgla tlen, dlatego magnez nie zgaśnie potraktowany gaśnicą śniegową, a
    nawet obłożony suchym lodem. Miejmy nadzieję, że energia ze zwarcia nie
    spowoduje wpadnięcia obiektu w ten trójkąt.

    > Myslisz, ze to od zwarcia ?
    > Duzo rzeczy w samochodzie jest palnych.

    Może być od zwarcia. Np. wiązka przewodów biegnie blisko czegoś gorącego
    (łatwo o to w komorze silnika). Przeciera się, bo luźno zamocowana. Może być
    i to, i to. Przetrzeć się mogą też przewody paliwowe i olejowe, lub w inny
    sposób olej np. kapnie na kolektor wydechowy (zobaczcie sobie na filmiki YT,
    gdzie goście katują motory - wydech jest aż biały). Cała kombinacja
    czynników.. Przecież nawet taki autobus w ruchu miejskim, to nie pyrczy
    sobie pół godziny na przystanku, na biegu jałowym, tylko zdrowo kotłuje, by
    jechać zgodnie z planem. Mogą też lawinowo zachodzić jedne od drugich. W
    Syrenach łatwo było o pożar, gdy jakiś lekkomyślny użytkownik usunął tę
    blachę między gaźnikiem, a rozrusznikiem - nierzadko było tak, że przez
    jakieś nieszczelności paliwo kapało i bez blachy łoiło prosto w rozrusznik.
    Co przy kręceniu - łatwo przewidzieć, jak zaiskrzyło, powodowało zapłon
    paliwa i pożar. Blacha powodowała, ze skapnięte paliwo wyparowywało z niej,
    a nie z rozrusznika. Jeśli skapnęło na niego trochę oleju (realne) z tej
    blachy, to spoko, olej raczej od iskry niechętny zapłonąć, a dawno już nie
    powinno być w nim paliwa wtedy.

    > W okolicach 6:10 zaczyna swiatlo slabnac ... ale chyba z powodu wytopienia
    > kloszy/reflektorow.

    Między innymi. Jak się przyjrzysz, to za chwilę zgaśnie boczny migacz,
    słabo, ale widoczny.

    > Czestotliwosc do konca nie spada, no ale elektronika moze byc niewrazliwa
    > na napiecie.

    To pozytywne zjawisko, ale też moc źródła zasilania może być taka (w końcu
    duży silnik, a diesel jest szczególnie wymagający i rozrusznik też musi to
    ukręcić, spodziewam się, że tam nawet i 1kA może być, a aku się nie
    wytrzepuje po 10 sekundach), że mimo zwarcia, napięcie spadnie niewiele.
    Prawo Ohma, dwa prawa Kirchhoffa... Dwa wielkie aku (24V przeważnie razem
    mają), więc i ładunek duży, pojemność takowoż, więc na parę minut świecenia
    przewodu starczy. Wystarczy, bo coś palnego "zeszło". Nie wiem, jak to mają
    duże autobusy, domyślam się, jak mniejsze samochody, ale stawiam kratę piwa,
    że wiele pożarów aut dało by się szybciej zgasić, gdyby szybko odłączyć
    akumulator, jak tylko cos się zacznie dziać.

    Tak ja to wszystko widzę. Może i trochę paranoicznie traktuję sprawy
    elektryczne i w ogóle, jakość i bezpieczeństwo instalacji, ale jakoś tak nie
    lubię patrzeć, jak cokolwiek technicznego jara się (bądź w inny sposób ulega
    destrukcji) w sytuacji, gdy nie powinno (co innego, jeśli to np. ćwiczenia
    strażaków, czy próby fabryczne zdążające ku ulepszeniu bezpieczeństwa, bądź
    sytuacja, gdy to taki złom, iż z niego nic już nie będzie). Zdarzyło się u
    ś.p. Babci, że dostrzegłem jakiś iskrzący problem w zasilaczu jej telewizora
    (przez otwory w "dupie", alias "plecach"). Oznajmiłem to towarzystwu, że
    problem może być poważny (iskrzenie wyglądało raczej na zwarciowe), ale
    towarzystwo jedynie fyfyryfy y y y phy phy, lekceważąco zignorowało temat.
    Nie tak długo potem... parę cennych rzeczy poszło z dymem... O dziwo, Babcia
    chyba najmniej to lekceważyła. Ale kto by dzieciaka słuchał, jeszcze
    pełnoletni nie byłem... Może od tego? Moje mini-śledztwo wykazało, że ogień
    pokazał się w miejscu, które wytypowałem...

    Dużo oglądam filmów z jarających się aut, urządzeń, awarii elektrycznych...
    tu jest ciekawa: https://www.youtube.com/watch?v=4nLcjDmGr6g A nawet światła
    nie chcą ani trochę przygasać... Może dopiero, jak zaczyna iskrzyć, ale to
    też nie wiem czy nie automatyka czułości kamery. BTW, tam powinno być
    "arcing", nie "arching".
    Fioletowa barwa drutów wynika z właściwości kamery - częste jest, że
    filmowane tanimi urządzeniami coś żarzącego się, wychodzi fioletowo, bądź
    karmazynowo. Są do tego filtry, odcinające podczerwień z widma.

    --
    Wyobraź pan sobie taką sytuację, pracujesz pan do 67 roku życia,
    co miesiąc wpłacasz 1000 złotych na ZUS, później dostajesz

  • 28. Data: 2017-04-05 00:43:01
    Od: el_es <e...@n...poczta.no-spam.onet.nospam.pl>

    On 04-Apr-17 20:30, niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU wrote:
    > nie o to chodzi - pytanie było czy można podłączyć do rozładowanego
    > akumulatora taki w pełni naładowany?
    >
    > P.S.
    > gdzieś chyba wyżej pisałem, że u mnie były niedomknięte drzwi...

    Moze poiskrzyc przy laczeniu,
    ale kwasowce (jesli nie sa zbyt stare, zasiarczone albo im okladziny
    opadly) zwykle sa dosc odporne.

    Uwazaj tylko, albo przynies ten naladowany blisko do samochodu i tam
    podlacz, albo, jesli podjedziesz innym samochodem blizej i podlaczysz
    'na zywca', bez odlaczania w 'dawcy', to WYLACZ SILNIK tego 'dobrego'
    pojazdu, bo prostownik alternatora moze nie wytrzymac takiego pradu.

    (przy rozruchu moga tam byc pare setek amperów, prostownik w
    alternatorze rzadko ma taka wytrzymalosc... no chyba ze masz
    dynamostarter to nie wiem, ale tez w sumie watpie)

    No i, najpierw laczysz bieguny dodatnie, a potem mase, i na odwrot
    odlaczasz potem. To generalnie po to, zeby sie nie pomylic i zeby czegos
    przypadkiem nie zewrzec (ale fama chodzi ze niektore ECU tego nie lubia
    w innej kolejnosci; sprawdz manual swojego samochodu...)

    el es

  • 29. Data: 2017-04-05 08:31:41
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-04-05 o 00:43, el_es pisze:

> [...]
    > przypadkiem nie zewrzec (ale fama chodzi ze niektore ECU tego nie lubia
    > w innej kolejnosci; sprawdz manual swojego samochodu...)

    Jeśli akumulator w aucie nie ma zwarcia i kontrolki się świecą
    to podłączenie sprawnego akumulatora a nawet odpalonego auta
    przewodami cieńszymi niż 25mm2 nie spowoduje nic złego.
    W aucie po odpaleniu alternator daje ok 70-100A
    nim akumulator osiągnie ok 14V i prąd zmaleje.
    Ograniczane jest tylko napięcie ładowania nie prąd.
    Prąd ogranicza wydajność alternatora i prostownik w nim jest
    przewidziany na takie prądy.
    Dobre przewody z klemami i dobry naładowany akumulator posiadają
    rezystancję rzędu 5-20m? i prąd 200A daję przy napięciu
    ok 10-11V na zaciskach rozrusznika.
    Nie ma co panikować.
    Należy tylko się upewnić iż rozładowany akumulator nadal
    trzyma kilka Volt i nie ma permanentnego zwarcia.
    Nie spotkałem się z instalacją gdzie ECU kontroluje
    prąd ładowania i dopięcie innego akumulatora
    cokolwiek zmieni...
    --
    pzdr, jacek

    --
    pzdr, j.r.

  • 30. Data: 2017-04-05 17:32:16
    Temat: [OT] łączenie akumulatorów
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    to Wy chyba nie wiedzie jakie prądy płyną w pociągach...