  • 81. Data: 2009-11-14 21:47:10
    Temat: Re: kupilem dzisiaj statyw
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >[...]
    >
    >istotna rzecz
    >
    >1.b duzy wplyw na stabilnosc statywu ma polozenie srodka ciezkosci.
    >
    >mozna duzy , ciezki statyw tak ulozyc iz bedzie mniej stabilny od
    >lekkiego , lekki dotyk i lezy .

    Ameryke odkryles:-))))

    >wiedzac o tym nie jest przedsadzonym ze lekkim musi byc mniej
    >stabilnie .

    Tak, tak i ci wszyscy którzy kupili ciezkie statywy to durnie omamieni
    marketingiem. Szkoda, ze zamiast tego nie zapisali sie na kursy do XXX - on
    by ich nauczyl korzystania ze statywu.

    >[...]
    >
    >3. istnieje poniewaz robie zdjecia rowniez stosujac czasy
    >wielosekundowe.

    Tyle, ze przy kacie widzenia jaki daje rybie oko problem drgan ma zupelnie
    inny wymiar niz pzry dlugich ogniskowych. Drgania, które przy dlugiej
    ogniskowej psuja w sposób dyskwalifikujacy ostrosc zdjecia przy rybim oku
    moga byc jeszcze niezauwazalne.

    >4. najpierw - nie prawda jest jakoby blokujac kule w glowicy 486
    >dochodzilo do przestawienia pozycji kuli w trakcie obrotu sruba,

    Takie opinie uzytkowników na liscie sie pojawialy

    >to tylko kwestia koordynacji ruchowej. jesli ktos odniosl takie
    >wrazenie tzn ze podswiadomie i mimo woli blokujac srube wykonywal dla
    >rownowgi przeciwruch druga reka w ktorej trzymal aparat. To jest
    >absolutnie pewne - tak jest skonstruowana ta blokada ze sruba nie da
    >sie poruszyc kuli.

    Nie jestem przekonany - moze kiedys w wolnej chwili poszukam swojej 486 i
    sam sprawdze. Ale uprzedzam, ze kilka lat jej nie uzywalem i moze troche
    potrwac zanim ja w swoim balaganie odnajde.

    >w glowicy 3 d mozna zwolnic wszystkie sruby i mozesz dokladnie tak
    >samo szybko sledzic jak glowica kulowa.

    Cudownie... kadrujesz ptaka na galezi, przelatuje Ci na druga. Przy kulowej
    jednym ruchem zwalniasz kule, pzrekadrowujesz i znów jednym ruchem
    zaciskasz. Przy 3D masz do zwolnienia i pózniejszego zacisniecia co najmniej
    dwa (jesli nie ruszasz poziomu) lub nawet 3 pokretla (czasem kadr nie jest w
    poziomie, a nachylony w zaleznosci od miejsca i pozycji ptaka). Nadal
    twierdzisz ze 3D bedzie równie dobra?

    >przestawiaja aparat glowica kulowa zawsze go musisz trzymac ,
    >wystarczy puscic i upadnie.

    Owszem, przy wielu 3D problem jest ten sam.

    >wiele osob woli glowice 3D od kulowych z tego powodu .
    >Bardzo fajnie pracuje sie glowica 3d majac dwie sruby zwolnione -
    >dookola i w gore - dol - wiecej nie potrzeba w trakcie zdjec.

    Wszystko zalezy od sytuacji - czasem nie potzreba, czasem potrzeba. A w
    wiekszosci glowic 3D po zwolnieniu sruby góra/dól tez musisz podtrzymywac
    aparat, ze by Ci obioektywem w glebe nie zaryl.

    >Malo tego - jest latwiej utrzymac pion / poziom.

    Wtedy, kiedy potrzebujesz - faktycznie latwiej. To cecha glowic 3D. Czasami
    jest zaleta.

    >nie jest zupelnie inaczej - jest tak samo - wez np glowice pod
    >kamery , ktore z natury wykonuja ruch sledzacy - stosuje sie 3 D
    >ze wzgledu na rowna latwosc ruchu i wieksza mozliwosc stabilizacji -
    >tzn uwolnic 2 stopnie swobody - gora dol i dookola .

    Filmowanie kamera ma troche inna specyfike niz fotografowanie i wymagania co
    do glowic sie róznia. Jedna z róznic jest to, ze w przypadku kamer niemal
    nigdy nie stosujemy obrotu kamery wokól osi optycznej obiektywu - jesli tego
    nie robimy, faktycznie 2 stopnie swobody wystarczaja.

    >jesli chcesz obroci aparat z pozycji pionowej do poziomej robi sie to
    >wygodnie w 3 d.
    >
    >z definicji zwolniona glowica kulowa jest niestabilna wymaga tzymania
    >aparatu , zwolniona 3 d - niekoniecznie.

    Wiekszosc tez wymaga podtrzymania - przy zwolnionym pochylaniu aparatu
    góra/dól os obrotu jest zdecydowanie ponizej srodka ciezkosci i nawet dobzre
    wywazony w pozycji poziomej zestaw po pochyleniu staje sie neistabilny.
    Rozwiazaniems a specjalne glowice w których srodek ciezkosci zestawu pokrywa
    sie z osia obrotu - np. Wimberley.

    Tak przy okazji - skoro juz poruszyles temat statywów do filmowania -
    zauwaz, jakich ciezkich ci filmowcy uzywaja... Jakos tych polecanych pzrez
    Ciebie Slików po 100zl nie chca kupowac. Pewnie tez durnie sie na staywach
    nie znaja?

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 82. Data: 2009-11-14 22:09:45
    Od: "JD" <j...@g...com>

    pszestan belkotac zacznij pisac z szacunkiem dla czytajacych

  • 83. Data: 2009-11-14 22:54:50
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >a wlasciwie jedno powzan ograniczenie glowicy kulowej utrudniajace jej
    >zastosowanie w sporcie
    >
    >tylko w jednej plaszczyznie mozna przejechac obiektywem z gory w dol .
    >zobacz na wyciecie obudowy wokol kuli.
    >chcesz podniesc obiektyw np w gore a tu sie nie da bo wypadles z tej
    >plaszczyzny , trzeba jej szukac , obracac..

    Biorac pod uwage, ze znajdujac sie poza plaszczyzna wyciecia (lub wyciec -
    znane sa tez glowice z dwoma wycieciami) nie jestem w stanie odchylic
    glowicy w góre/dól o wiecej niz 45 stopni, to rzeczywiscie jest to straszne
    ograniczenie. Fakt, ze na pokazach lotniczych czasem moze przeszkadzac - ale
    nawet i tam samoloty ze wzgledów bezpieczenstwa na ogól nad publicznoscia
    nie lataja.

    >tylko nie uzywaj argumnetu ze sa takie dyscypliny sportowe w ktorych
    >nie trzeby podnosci obiektywu znacznie w gore lub dol.
    >
    >ta swoboda gora /dol poza to plaszczyzna wyciecia jest niewielka.

    Wlasnie przed chwila sprawdzalem - na dwóch glowicach - Giottos MH1301 i
    Fancier FT6664H - na obu po ok. 45 stopni w góre i w dól - to tak niewiele?
    Moze akurat ta Manfotto 486 ma poza wycieciami (ona ma chyba dwa wyciecia
    polozone naprzeciw siebie?) znacznie mniejszy kat - jesli tak, to faktycznie
    moze to byc jej wada.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 84. Data: 2009-11-14 23:01:53
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    Janko Muzykant pisze:
    > No i gwałcimy Newtonowską fizykę pomijając wagę samego statywu.
    >
    > Weź te prochy lepiej...

    I ten no Geriavit bo z pamięcią coś nie teges ;) na ten wykład na
    histogramie czekam i czekam a doczekać się nie mogę. Przez skórę czuję
    że się szykuje kolejny przełom ;).

    --
    Pozdrawiam.
    Bartko.

  • 85. Data: 2009-11-15 01:13:33
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Uzytkownik "XX YY" napisal
> [...]

    tzn uwolnic 2 stopnie swobody - gora dol i dookola .
    jesli chcesz obroci aparat z pozycji pionowej do poziomej robi sie to
    --------------------

    Mhm, jasne, a jak trzeba szybko zablokowac to do 3D potrzebny jest asystent.

    z definicji zwolniona glowica kulowa jest niestabilna wymaga tzymania
    aparatu , zwolniona 3 d - niekoniecznie.
    --------------------

    Wez moze spróbuj porzadnej glowicy kulowej to zmienisz zdanie.
    Ja tez kiedys bylem fanem 3D.
    Do czasu jak kupilem na próbe 488, 3D poleciala do ludzi po tygodniu (i to
    nie jakies byle g. tylko 329). Po testach "studyjnych" nawet sie nie
    zastanawialem czy trzymac 3D. Konkluzja byla taka - jedyne 3D jakie ma sens
    to 410, ale to juz ruch w kierunku precyzji.
    Jak umiejetnie zwolnisz kule to nie bedzie latac, a przy wprawie da sie ja
    poprowadzic bardzo precyzyjnie po poziomie, w pionie lub ukosem.
    486 to taka fajna zabawka jak komus nie zalezy albo cyzeluje kazde pare deko
    czy pare zlotych. Na jej podstawie wyrabiac sobie opinie o kulach to nieco
    niepowazne. Zaryzykowalbym takie stwierdzenie, ze porzadna glowica kulowa to
    minimum 488 jesli pozostac przy Manfrotto.

    adam

  • 86. Data: 2009-11-15 08:05:35
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 14 Nov., 22:47, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> wrote:

    > Ameryke odkryles:-))))

    nie ameryke odkrylem

    tylko fakt ze moj taniutki stary statyw lekki funkcjopnuje dokladnie
    tak samo jak ten duzy , ciezki.
    i to ribilem nim zdjecia rowniez 400 mm z wcale nie lekkim aparatem.

    > Tak, tak i ci wszyscy którzy kupili ciezkie statywy to durnie omamieni
    > marketingiem.

    sa luidzie o sklonosciach masochistycznych.

    Szkoda, ze zamiast tego nie zapisali sie na kursy do XXX - on
    > by ich nauczyl korzystania ze statywu.

    life o duperelach nie romawiam - nie ma na to czasu.

> [...]
    > inny wymiar niz pzry dlugich ogniskowych. Drgania, które przy dlugiej
    > ogniskowej psuja w sposób dyskwalifikujacy ostrosc zdjecia przy rybim oku

    tak wymaganioa sa innne ale parusekundowy czas naswietlania rowniez
    dla rybiego oka wymaga dokladnego unieruchomienia aparatu na czas
    zdjecia.

    > Takie opinie uzytkowników na liscie sie pojawialy

    sa bledne - absolutnie bledne.przy pierwszymblokowaniu tez tak
    zrobilem.

    sruba blokujaca nie ma kontaktu bezposredniego z kula - za pomoca
    plytki , ktora nie obraca sie w lewo /prawo , czyli zgodnie z obrotem
    sruby .
    to nie jest mozliwe. jest to skutkiem jednoczesnego ruchu prawej
    reki.

    > Nie jestem przekonany - moze kiedys w wolnej chwili poszukam swojej 486 i
    > sam sprawdze. Ale uprzedzam, ze kilka lat jej nie uzywalem i moze troche
    > potrwac zanim ja w swoim balaganie odnajde.

    nie musisz szukac, ja mam pod rea i to sprawdzalemk na poczatku.

> [...]
    > poziomie, a nachylony w zaleznosci od miejsca i pozycji ptaka). Nadal

    nie mozna wykazac , zer jedna z ych jest lepsza od drugiej zalezy od
    sytuacji.

    dla mnie w 90 % wygodniejsza jest 3D
    dla podanego przykadu paka wystrcza blokada tylko jednej sruby tej
    bliokujacej ruch pionowa.

    w kierunku poziomym aparat pozostaje stabilny ,

    > Owszem, przy wielu 3D problem jest ten sam.

    w dobrych nie.

    > Wszystko zalezy od sytuacji - czasem nie potzreba, czasem potrzeba. A w
    > wiekszosci glowic 3D po zwolnieniu sruby góra/dól tez musisz podtrzymywac
    > aparat, ze by Ci obioektywem w glebe nie zaryl.

    zalezy od glowicy -

    ta sruba najczesciej ma forme dlugiego uchwytu pod dlon . zmieniam
    pozycje aparatu jednoczesnie ja zwalniajac i dociskjac - szalenie
    wygodne i szybkie .

> [...]

    > nigdy nie stosujemy obrotu kamery wokól osi optycznej obiektywu - jesli tego
    > nie robimy, faktycznie 2 stopnie swobody wystarczaja.

    kamery filmowe w swojej naturze wymagaja stytwow stabilnych i
    pozwalajacych na szbki ruch kamery takimi sa 3 d ( one moga miec 4
    stopnie swobody dla purystow , ktorzy zacna sie trzepiac ze nie sa 3d
    albo 2 d albo 1 d)

> [...]
    > Rozwiazaniems a specjalne glowice w których srodek ciezkosci zestawu pokrywa

    stabilnym bylby uklad , w ktorym aparat wisialby na glowicy . czyli ze
    sruba umieszczona na gorze aparatu , albo aparat w pozycji " do gory
    nogami "

> [...]
    > Ciebie Slików po 100zl nie chca kupowac. Pewnie tez durnie sie na staywach

    sadzisz ze nie uzywalme takich stytwow filnmowych ?
    Sa duze , ciezki e, stabilne , precyzyjne , super wygodne , Sa
    przystosowane dla duzych obciazen.
    raz ze aparat moj tak ciezkio nie jest
    dwa ze ekipa filmowa w terenie to 2 , 3 ludkow .
    matusz wykluczyl ze bedzie nosil moj statyw. jesli sie podejmiesz to
    kupie sobie taki i bede go uzywal na codzien w terenie.

    i juz na koniuec tej 486 uzywam z dwoch powodow:
    1. w trakcie fotografowania nie przestawiam tej glowicy - jest ona
    zablokowana caly czas
    2. jest mala , mniejsza od 3d - w panoramach sferycznych obiektyw
    widzi glowice , sruby itp - z tego powidu zdecydowalem sie wlasnie na
    mala kulista.

    samo wypozioomowanie glowicy panoramicznej za pomoca glowicy kulowej
    jest szybkie ale nie rzeczywiscie super wygodne.
    wygodniej byloby za pomoca 3d , ale odstajace sruby przeszkadzaja na
    zdjeciach.

  • 87. Data: 2009-11-15 08:12:11
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Nov., 02:13, "adam"
    <j...@o...maile.com> wrote:
> [...]
    > niepowazne. Zaryzykowalbym takie stwierdzenie, ze porzadna glowica kulowa to
    > minimum 488 jesli pozostac przy Manfrotto.

    486 uzywam ze wzgledu na maly wymiar ( takze maly ciezar mi
    imponuje) , oraz fakt ze tylko raz ja blokuje do wypoziomwania
    drugiej glowicy panoramicznej.

    mialem wspaniala glwice bilory - kapitalna , . superprecyzyjna
    robota , np dla blokady kuli 2 sruby - wieksza i mniejsza precyzyjna ,
    mozna bylo nastawic opor.
    precyzyjne podzialki. cudo - i rozstalem sie z nia z bolem serca gdyz
    za duza i za ciezka do noszenie.
    plytka pod aparat przesuwna wzdloz osi - pozwala to na ustawienie
    aparatu np w tylnym punkcie nodalnym.
    w domu , studio - pod ciezki sprzet owszem.

  • 88. Data: 2009-11-15 08:21:06
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Wlasnie przed chwila sprawdzalem - na dwóch glowicach - Giottos MH1301 i
    > Fancier FT6664H - na obu po ok. 45 stopni w góre i w dól - to tak niewiele?

    wspomniales o sporcie.

    dla sportow lotniczych to malo.

    > Moze akurat ta Manfotto 486 ma poza wycieciami (ona ma chyba dwa wyciecia
    > polozone naprzeciw siebie?) znacznie mniejszy kat - jesli tak, to faktycznie
    > moze to byc jej wada.

    ma dwa wyciecia a na boki daje jak oceniam ok 30 stopni.

    do celow w ktorych stosuje nie ma zadnego zanczenia , ale np w
    fotgrafii sportu czy przelatujacego ptaka byloby to istotne
    ograniczenie.

    czasami kupujac cos przegladam fora zagraniczne , choc nie czytam ich
    regularnie.

    i spotkalem opinie w ktorych ludzie wyzej cenia sobie 3d .
    ja do nich naleze -powod dla ktoreg stosuje 486 wyminielem
    wczesnieja , ze w trakcie zdjec glowicy nie przestawiam wiec akurat
    niestabilnosc w trakcie zmian mi nie przeskadza - choc w przypadku
    glowicy panoramicznej szczegolnie w nocy , gdzie podswietlam libelke
    latarka wymga to karkolomnej pozycji. Wygodniejsza bylba 3 d gdyby nie
    jej wymiary ( sruby) . Do fotografowania bez glowicy panor stosuje
    ( stosowalem ) 3d

  • 89. Data: 2009-11-15 09:26:35
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    XX YY pisze:
    > sadzisz ze nie uzywalme takich stytwow filnmowych ?
    > Sa duze , ciezki e, stabilne , precyzyjne , super wygodne , Sa
    > przystosowane dla duzych obciazen.

    Czyli że widziałeś z daleka, a nie używałeś.
    Statywy filmowe przede wszystkim umożliwiają prowadzenie kamery.
    Przeguby z definicji mają możliwość zmieniania oporów, a hydraulika ma
    charakter ''dolnoprzepustowy'' dla różnego rodzaju drgań. W statywach
    foto te cechy mają wyłącznie znaczenie dla komfortu i niczego więcej,
    podczas pracy przeguby się blokuje.

    Cechy ''duze , ciezki e, stabilne , precyzyjne , super wygodne''
    dotyczyć mogą każdego rodzaju statywu łącznie z monopodem i o niczym
    jeszcze nie świadczą.

    > dwa ze ekipa filmowa w terenie to 2 , 3 ludkow .

    Albo jeden ludek, albo tuzin.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 90. Data: 2009-11-15 09:42:15
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "XX YY" <f...@g...com> napisal:

    >nie ameryke odkrylem
    >
    >tylko fakt ze moj taniutki stary statyw lekki funkcjopnuje dokladnie
    >tak samo jak ten duzy , ciezki.
    >i to ribilem nim zdjecia rowniez 400 mm z wcale nie lekkim aparatem.

    Tak, tak - Fiat Seicento tez funkcjonuje dokladnie tak samo jak Mercedes
    600 - tez jezdzi. I tez przewozilem nim 4 osoby - wcale nie chude - i
    dojechal:-)))

    >sa luidzie o sklonosciach masochistycznych.

    I jest nimi ogromna wiekszosc uzytkowników statywów Manfrotto i podobnych?
    Moze wez jednak te pigulki które Ci wczoraj radzono...

    >tak wymaganioa sa innne ale parusekundowy czas naswietlania rowniez
    >dla rybiego oka wymaga dokladnego unieruchomienia aparatu na czas
    >zdjecia.

    Znacznie mniej dokladnego. Wystaczy policzyc, przy jakiej amplitudzie drgan
    katowych efekt zacznie byc widoczny na zdjeciu. Zaleznosc od ogniskowej az
    kluje w oczy.

    >sa bledne - absolutnie bledne.przy pierwszymblokowaniu tez tak
    >zrobilem.

    Moze. Przy okazji postaram sie sprawdzic. Tym niemniej na podstawie reszty
    Twoich wypowiedzi o statywach podchodze do Twoich twierdzen z duza
    nieufnoscia.

> [...]
    > potrwac zanim ja w swoim balaganie odnajde.

    >nie mozna wykazac , zer jedna z ych jest lepsza od drugiej zalezy od

    Wreszcie cos rozsadnego. Tez jestem zdania ze do niektórych zastosowan
    lepsze sa kulowe, do innych - 3D. Protestowalem przeciw twierdzeniu które w
    tym watku wyglosiles:
    "Glowice kulowe generalnie do uzytkowania aparatu sa mniej wygodne od
    tych o 3 stopniach swobody"

    >dla mnie w 90 % wygodniejsza jest 3D

    I z tym sie nie sprzeczam. Do Twoich zastosowan moze tak wlasnie byc. Dla
    kogos innego w 90% lepsza moze byc kulowa.

    >dla podanego przykadu paka wystrcza blokada tylko jednej sruby tej
    >bliokujacej ruch pionowa.
    >
    >w kierunku poziomym aparat pozostaje stabilny ,

    W sensie takim, ze nie opadnie - owszem. Tyle, ze przy niezablokowanej
    glowicy nie masz praktycznie zadnego tlumienia drgan w tym kierunku

    >w dobrych nie.

    Tyle, ze tych dobrych jest naparwde niewiele - pewnie te z przekladniami
    slimakowymi (np. Manfrotto 410) - wspaniale gdy chodzi o precyzje, ale do
    szybkiej pracy zdecydowanie sie nie nadajace oraz Wimberley i jej klony -
    jesli uznac je za glowice 3D (dla mnie to raczej osobna klasa glowic).

    >zalezy od glowicy -
    >
    >ta sruba najczesciej ma forme dlugiego uchwytu pod dlon . zmieniam
    >pozycje aparatu jednoczesnie ja zwalniajac i dociskjac - szalenie
    >wygodne i szybkie .

    Znów zalezy od sytuacji. Z okiem przycisnietym do wizjera i palcem prawej
    reki na spuscie aparatu raczej trudno bedzie sobie lewa reka ze zmiana
    pozycji aparatu i jego blokowaniem sobie szybko radzic. I wtedy czas reakcji
    robi sie taki, jak w kulowej - przy blokowaniu tylko jednego stopnia swobody
    ruchu glowicy, podczas gdy w kulowej jednym pokretlem blokujesz wszystkie 3
    stopnie swobody.

    >[...]
    >
    >stabilnym bylby uklad , w ktorym aparat wisialby na glowicy . czyli ze
    >sruba umieszczona na gorze aparatu , albo aparat w pozycji " do gory
    >nogami "

    To czy sruba jest u góry, czy na dole - nie ma zadnego znaczenia. Istotne
    jest polozenie srodka ciezkosci aparatu wzgledem osi obrotu. Jesli uzyskamy
    takie wywazenie zestawu, ze srodek ciezkosci bedzie sie pokrywal z osia
    obrotu - aparat bez blokowania glowicy bedzie utrzymywal sie stabilnie w
    dowolnym polozeniu. Jesli srodek cioezkosci bedzie ponizej osi obrotu -
    bedzie samoczynnie powracal do polozenia poziomego, w typowych glowicach
    jest powyzej - i wtedy ma tendencje do przewracania sie.

    >sadzisz ze nie uzywalme takich stytwow filnmowych ?
    >[...]

    Sadze, ze jdnak nie uzywales - bo gdybys uzywal - zauwazylbys latwo róznice
    w stabilnosci miedzy porzadnym statywem a tanim za 100zl, która to róznice
    negowales w tym watku.

> [...]
    >2. jest mala , mniejsza od 3d - w panoramach sferycznych obiektyw
    >widzi glowice , sruby itp - z tego powidu zdecydowalem sie wlasnie na

    Te argumenty sa calkiem rozsadne.

    >samo wypozioomowanie glowicy panoramicznej za pomoca glowicy kulowej
    >jest szybkie ale nie rzeczywiscie super wygodne.

    Tez sie zgadzam.

    >wygodniej byloby za pomoca 3d , ale odstajace sruby przeszkadzaja na
    >zdjeciach.

    To równiez prawda - czesto zaleta glowicy kulowej sa mniejsze gabaryty -
    wielu fotografów przyrody pisalo, ze jednym z argumentów za przejsciem na
    kulowa bylo zaczepianie o galezie wystajacych pokretel glowicy 3D przy
    przedzieraniu sie przez krzaki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)