  • Data: 2021-04-19 12:41:53
    Temat: Re: ktoś wie jak to działa ?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:s...@f...lasek.waw.
    pl...
    Pan J.F napisał:

    >Najpierw warto by było przeczytać od początku ze zrozumieniem. Jednak

    No ale tak odszukac to porozumienie, i jakie tam kary byly, i czy np
    nie bylo to takze w druga strone - ze zarowka powinna ok 1500h
    wytrzymac, a nie jakies badziewie 100h.

    >Chyba nawet razem to tu liczyliśmy. Pod koniec Ery Wolframu za
    >żarówkę
    >płaciło się koło złocisza.

    Przy czym niekoniecznie jest to realny koszt produkcji.

    >A w ciągu swego żywota zżerała ona prąd za
    >kilkadziesiąt złotych. Gdyby ktoś wtedy wpadł na pomysł, by w obwód
    >oświetleniowy włączyć autotransformator podwyższający napięcie,
    >mógłby
    >sporo zaoszczędzić. Żarówy strzelałyby dajmy na to po 500 godzinach,
    >ale sprawnośc takiej przewoltowanej lampy bardzo stromo rośnie.

    Ostatnie zarowki to mi IMO jakos bardzo szybko sie przepalaly.
    Co nie dziwi w wyrobie za zlotowke.

    A w liczeniu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lamp_rerating

    Jest spory rozrzut wykladnika, od -12 do -16.
    10% wieksze napiecie skraca zycie do 31 - 22% oryginalu, czyli tak 3
    do 5 zarowek zamiast 1.
    20% wieksze juz 11 - 5 % oryginalu - czyli 9 - 20 zarowek zamiast 1.

    >Technologią niewiele da się nadrobć, budowa żarówki jest

    Kryptony, halogeny, dobry wolfram ..

> [...]
    >dobre światła, a nie reklamowane przez "nasze świacą najdłużej".
    >Gdyby
    >nie to, to może długo byśmy siedzieli przy takich żarówkach, jak ta
    >rekordzistka, co to od ponad stu lat świeci w jakiejś amerykańskiej
    >remizie. Jak się czytało o niej w "Młodym Techniku", to można było
    >wierzyć, że to cud jakiś. Ale dzisiaj mamy internet, można popatrzeć
    >na nią i się przekonać, że świeci jakby europejską żarówę podłączyć
    >do
    >amerykańskiego gniazdka. Tak to se może świecić choćby następne sto

    No wlasnie - klient to kupi ?

    >Kulistość Ziemi znana była już starożytnym.

    Ale - czy mieli jakies podstawy?
    Poza "Slonce jest okragle i Ksiezyc jest okragly".
    Niekoniecznie kulisty. Ale kula jest najdoskonalsza z bryl :-)

    Slynne doswiadczenie Erastotenesa mozna bylo wykorzystac do pomiaru
    wysokosci Slonca nad plaska Ziemia.

    J.